äter inte mer än 2 kg hö

panzy

Trådstartare
Tänkte bara påpeka för alla som "måste" ha analys, att det inte är svårt att få det att funka för oss på landet med stora gräshagar...

Min pålle, varmblod, 500kg, normalfödd, går i gräshage mellen 06.00-19.00. Gräset är "gammalt" dvs inget nyuppväxt gräs sen i slutet av juli då vi tog hö på den åkern. Jag slänger in ca 2-3kg hö i boxen varje kväll och det är alltid hö kvar... Ska jag räkna på detta så får han alltså i sig (ingen analys på höet) max 20MJ/dag (om man räknar bort gräset i hagen) och han får inget kraftfoder...
Visserligen rids han inte nu, men ska sättas igång igen med början på lördag, och ska då få 0,1kg betfor + 0,1kg kornkross...

Det är alltså väldigt svårt för oss som inte har de "moderiktiga" gruspaddockarna till våra hästar att räkna foderstater...
 
Senast ändrad:
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Nu vet jag inte var du bor men nog måste gräset växt sen slutet på juli. Hos oss växte det september ut. Hästarna betar i första hand de nyuppväxta stråna.
Se till att du har bra balans på det foder du ger hästen o plussa lite extra protein ett tag efter det att gräset slutat växa om det fortvarande är mycket bete kvar då
PL
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

du kanske har dålig kvalitet på höet, det kanske är därför hästen inte äter mer än 2kg hö/dag... :)
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

det kanske har växt, men det jag har sett av pållens betande så tar han den översta biten av stråna (alltså den gamla delen) han är inte riktigt en finbetande gräsklippare som ponnyerna...

Kan inte ge honom mer kraftfoder, han blir knäpp... och har inte tid att först rida bort överskottsenergin och sen börja träna, hinner bara rida 4ggr/vecka...
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

de andra hästarna äter utav höet... Han äter inte mer om det råkar vara en av fjolårets finare balar...
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Då tar han troligen bladet o inte stjälken. Är du säker på att han inte också tar de nya bladen längst ner, det finns de som krypit på backen o kollat hästars betande o menar att hästar i första hand väljer 4 cm långt gräs, då är det bara blad o ingen stjälk.
PL
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Men den gamla delen av strået behöver ju inte bli så gammal om gräset är relativt kort. Och inte ser gräset i vår hage ut att växa alls - men det är märkligt så ofta gräsmattan behöver klippas ...
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Gräset innehåller ju också MJ så om hästen beter hela dagarna blir det ju bra mycket över höets 20 MJ...

Vi har haft bete fram till nu med och har inte ännu fasat över hästarna helt på vinterfoderstaterna.
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Frågetecknet är väl mest proteinet, att ta ett prov på ett höstbete blir ganska värdelöst eftersom det är väldigt svårt att ta provet på samma sätt som hästen betar.
PL
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Men den ursprungliga frågan gällde väl ändå hur man kan motivera en exakt foderstatsberäkning baserat på analysvärden då hästen får större delen av sitt näringsintag från (oanalyserat) gräs i hagen?

/Ylvalill (som numera har samma "problem")
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Själv är jag ingen förespråkare av exakta foderstater överhuvudtaget, det blir lite löjligt när folk räknar med 3 siffrors noggranhet o vill att det skall stämma på sista.
Analysera o räkna för att hålla koll på läget, var inte petig, utgå från att betet har ok balans, om det inte är långt efter det slutade växa, så blir det inte helt fel.
PL
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

panzy skrev:
Det är alltså väldigt svårt för oss som inte har de "moderiktiga" gruspaddockarna till våra hästar att räkna foderstater...

Detta ska du vara innerligt tacksam över :)
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

givetvis är jag tacksam över mina hagar (gnäller dock ibland, då mina hagar för 5år sen var mycket bättre)

Men det känns som om alla tycker man är en oansvarig hästägare som inte tar analys på sitt hö, inte räknar osv...
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Att det inte är nån ide att göra ngn riktig foderstat just nu är väl ingen anledning till att inte ta ngn analys.
PL
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

nej, givetvis inte... tycker det skulle va kul att sitta och räkna... men tycker inte det är värt att betala 300:- för att jag ska ha kul, mitt hö har under 7 års tid alltid funkat på alla tre hästarna, varför ta analys när det funkar, har ändå inga höga prestationskrav på mina pållar...

Det var lättare att ha häst förr... och hästarna mådde väl bra då eller???
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

alltså, egentligen är jag för analys, men till mina skogshästar tycker jag inte det är värt besväret, de mår bra...

Ska jag däremot börja tävla distans nästa år blir det analys nästa vinter, för då behöver han en bättre foderstat... men nu när han rids kanske 3-4ggr/vecka i skritt... han får ju fri tillgång till grovfoder, om jag så tar analys och han måste ha mer av ngt så kan jag ändå inte stoppa i honom det för han blir stollig av 0,1 kg kraftfoder...
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

panzy skrev:
nej, givetvis inte... tycker det skulle va kul att sitta och räkna... men tycker inte det är värt att betala 300:- för att jag ska ha kul, mitt hö har under 7 års tid alltid funkat på alla tre hästarna, varför ta analys när det funkar, har ändå inga höga prestationskrav på mina pållar...

Det var lättare att ha häst förr... och hästarna mådde väl bra då eller???

Vi har också hö från samma ställe. Förra året var det kanon med en kvot kring 6, medan det i år ligger endast 3,8. Med detta menar jag inte att klandra utan vill endast påpeka att hövärdena kan variera mycket från år till år även om det tas från samma ställe.

Sjäv tycker jag det är värt 300 kr för att veta att min häst får i sig tillräckligt med näring och protein. Med tanke på hur mycket pengar som jag lägger på träning och krimskrams (som är till för mig. Tänk bara vad nya ridbyxor kostar eller att jag lade 1850 kr på ett par nya läderridstövlar :angel: ) kan jag gott satsa den lilla pengen för att ytterligare försäkra mig om att hon mår bra.

Jag håller dock med Peter Lundin att man får ju använda sunt förnuft och ögat också. Analysen är ett riktvärde som man kan utgå ifrån och utifrån det lägga till och ta bort foder utifrån hur hästen är och vilken träning den befinner sig i.

Mvh//LG
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Men ska du tävla nästa år är det väl bra att redan nu se till att foderstaten inte har några brister - och görs så optimal som möjligt? Det tar ju trots allt ett tag att bygga upp hästen.

Jag räknar foderstat för att veta att hästarna får det dom behöver (som PL redan sagt), för att man vill ha koll på läget. Och summan för analysen tycker jag är väl investerade slantar; endera behövs inte så mycket kraftfoder = sparade pengar. I år behöver vi mera kraftfoder - och det vill jag veta INNAN jag ser det på hästen. Men det är ju också en prioriteringsfråga.

Att hästarna kan må bra ändå kan jag hålla med om, men det är just *kan* som jag vill ta bort ur min hästhållning där jag klarar det. Pållarna SKA ha det så bra som det rimligen går hemma hos oss och bra foder i kvalitet och näringsmängd är en del av det.
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Ursäkta att jag lägger mig i, men visst är det bra för alla hästar som får en rätt i hop satt foderstat. själv har jag aldrig tagit analys.
Men ni som prompt påpekar att man måste köra anlys, gör ni det till er själva oxå? Alltså kollar ni så att ni får i er rätta mängder med protein, vitamin, fett osv? (nu menar jag er själva o inte hästen)
Jag bara undra.....
 
Sv: äter inte mer än 2 kg hö

Nej, jag analyserar inte min mat och jag kan inte förstå vad det har för betydelse i ämnet? Jag är människa och jag har fri tillgång till kylskåpet ... Som häst är du ägd av någon som starkt begränsar ditt liv. Och tillgången på mat/ näring styrs av den personen.

Har du något bättre argument för att du inte tar analys på ditt grovfoder?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 952
Senast: Mustang
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 736
Senast: Squie
·
Foder & Strö Sitter och räknar foderstater åt våra hästar. Lyckas ok med ponnyn, värre är det med kallblodet. Enligt hippocampus ska en 500kg häst...
Svar
9
· Visningar
1 231
Senast: Lindon
·
Foder & Strö Detta rör inte min häst utan en bekants häst. Hästen är ett 24-årigt halvblod, pensionerat avelssto. Förra vintern föll hon ur...
2
Svar
36
· Visningar
4 421
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fästa huva
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp