Äter du hästkött?

Boop

Trådstartare
Spinnoff på tråden "avliva med gevär" där ämnet i stället har blivit äta/inte äta hästkött.
Handen på hjärtat nu. Många i den tråden tycker att vi ska äta mer hästkött i Sverige, men - äter du hästkött? Varför/varför inte?
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag tycker oxå att vi i Sverige ska äta mer hästkött. Mycket pågrund av att vi ska slippa exportera hästarna till utlandet och inte kunna garantera hästarna en bra färd.

MEN, själv äter jag inte hästkött. Endast på grund av att jag inte tycker om det. Klarade av att äta det när jag var yngre, men nej, jag är inte så mkt för rött kött.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag undviker medvetet att äta just hästkött. Egentligen ser jag ju inget fel i ATT äta hästkött, och anser inte att andra ska avstå. Men själv vill jag inte äta det. Min bild av hästar är nog på tok för "romantisk" för att kunna förmå mig att peta i mig en hästbiff. Jag har ju liksom en annan relation till hästar än vad jag tex har för kycklingar, kor eller grisar. Så ser det ut för mig iaf...
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter hästkött. Hade det på smörgåsen nu nyss.. Dock så var det inte svensk häst utan köttet kom från sydamerika så det var ju en miss av mig


har dock inte ätit häst på annat vis än som smörgåspålägg och det vet jag inte om jag klarar heller.. har svårt nog för att äta nötkött som inte är mald
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter inte hästkött regelbundet, men jag har ätit det. Jobbade på en turridningsgård i danmark, där var hästarna inte försäkrade och blev de halta/skadade som inte gick över med enkel veterinärvård blev de köttfärs. Där åt jag hästkött eftersom hästarna slaktades lokalt och köttet kom tillbaka till gården.

På island har jag ätit hästkött, jättegott. De har ju en helt annan kultur när det gäller hästarna, duger de inte åt ridning, är för svåra att rida in så åker de direkt. Var på en gård i sommras, han hade slaktat 7 hästar under våren som visade icke uppskattat lynne, samt två äldre trotjänare.

MEN jag skull inte gå ner till ica o köpa hästkött direkt. Har ingen aning om varitfrån det kommer och hur hästarna behandlats. Det där med "svensk kött" har jag aldrig litat på och på de paket jag tittat på står inte det ens, så jag kan bara anta att det kommit utomlands ifrån.
 
Sv: Äter du hästkött?

Det händer jag äter hästkött. Inte ofta, men ibland käkar jag gustavskorv.
Att det inte blir mer beror nog mest på att jag inte är så förtjust i rökt kött, det hästkött jag ser verkar vara rökt eller "behandlat" på annat sätt.
Men jag tror jag skulle ha svårt för typ hästfilé eller liknande, har som ngn annan sa en lite "romantisk" syn på hästen.

Dock så brukar jag använda argumentet att hästar skulle slippa de gräsliga slakttransporterna om vi åt mer häst när veganer hackar på oss köttätare. :devil:
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag letar inte medvetet efter hästkött i affären, men om någon produkt ex. korv råkar innehålla hästkött äter jag det gladeligen.
 
Sv: Äter du hästkött?

Visst vore det bra om alla åt hästkött, med tanke på frakter till slakteriet, från slakteriet m.m., men man kan inte tvinga nån till något som de inte vill.

Jag äter hästkött, i hamburgare o sånt.
Men på macka står jag över då jag inte riktigt tycker om smaken på det rökta hästköttet. :cool:
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter häst kött. Åt det senast i morse.

1. Jag tycker det är gott.

2. Jag stödjer inte Italien transporterna.

3. Bränner man hästarna går det ju ändå till energi.

4. Man kan inte göra någonting åt när hästen redan är död, så varför inte ta vara på den.

Sånt är livet och kretsloppet.
 
Sv: Äter du hästkött?

*Bara en undran*
Är det inte mycket hästkött på resturanger?

Jag vet åtminstone en resturang som jag ofta åt på när jag bodde i Stockholm som alltid serverade hästkött när folk beställde Biff. Stod inte på menyn vad för biff det skulle vara så de körde med hästbiff och den var supergod.

Jag äter gärna hästkött men jag tror inte jag skulle fixa att tex veta vilken häst det varit innan.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag vill ata mer hast kott an jag gor men det ar just problemet med tillgang till "juste" kott.
Jag tycker det ar jattegott! Smakar mer och har en helt annan konsistens an mycket av det smorgas kott som finns i butikerna. Tyvarr ar det ju dock svart att fa tag pa svenskt kott med "trevliga metoder".
Har aldrig atit annat an smorgas palagg (vad jag vet) men ar valdigt nyfiken pa att prova en rejal stek.
 
Sv: Äter du hästkött?

Spinnoff på tråden "avliva med gevär" där ämnet i stället har blivit äta/inte äta hästkött.
Handen på hjärtat nu. Många i den tråden tycker att vi ska äta mer hästkött i Sverige, men - äter du hästkött? Varför/varför inte?

Jag äter hästkött för att det smakar gott.
Sen är jag hälften dansk och i Danmark anses hästkött vara en delikatess.
Men sak jag aldrig skulle kunna äta är en häst som jag känner eller vet namnet på. Det är likadant med alla andra djur med.
 
Sv: Äter du hästkött?

Nej, det känns osmakligt. Ungefär som att äta hund eller katt. Men jag lägger inga värderingar i hur andra gör. Jag tycker att det har att göra med hur man själv känner inför det hela. Det är för mig inte fel på ngt sätt. Det bara tilltalar mig inte.
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag vet åtminstone en resturang som jag ofta åt på när jag bodde i Stockholm som alltid serverade hästkött när folk beställde Biff. Stod inte på menyn vad för biff det skulle vara så de körde med hästbiff och den var supergod.

Jag äter gärna hästkött men jag tror inte jag skulle fixa att tex veta vilken häst det varit innan.

Precis så, när det var "ospecificerat" kött, var det ofta häst... så fick jag det iallafall förklarat för mig ;)
 
Sv: Äter du hästkött?

Ja, jag äter hästkött. Även om det sällan händer. Gillar rökt hästkött + att det med stor sannolikhet inngår i en del korv eller färdiga rätter som man köper i butiken. Jag kan förstå varför man inte gör det, vi har en något mer romantisk syn på våra djur så som hästar, hundar och katter. Rent analytiskt blir svaret varför man inte äter hästkött, men andra djur inte hållbart.
 
Sv: Äter du hästkött?

jag ser inget fel att äta hästkött

åt det innan jag slaktade min första häst och efter det kan jag bara inte, jag vet inte varför, men det går inte! jag har nog oxå en för romantiserad syn på hästar...

men jag tycker att vi borde slakta mer hästar i sverige och jag har inget problem med att slakta min häst, men då jag ska göra det inom 2 veckor nu med min ena så ja... det känns som att jag kommer få svårt att gå förbi köttdisken utan att böla åtminstone de första månaderna... så jag vet inte riktigt hur jag ska göra...

funderar så det knakar...
 
Sv: Äter du hästkött?

KL

Jag skulle gärna äta det om jag hittade något! :mad:
Jag gillar inte det rökta pålägget, men skulle absolut kunna äta filé eller liknande, men vart köper man sånt?

Kan man fråga efter det på restaurang? Känns inte som alla restauranger har det?


Jag skulle ju inte äta min egen häst eller någon häst jag känner mycket väl, likaså med ko osv osv. Äter ju inte vänner :D
 
Sv: Äter du hästkött?

Jag äter det om jag inte vet om att det är det. Samma med vilt, endast om jag inte vet det....
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
498
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 114
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
766
Senast: Sassy
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp