Äta nyttigt är dyrt

Lyxgrej?? Jag handlar billigare i rekoringen än i affären och det är exakt samma potatis och morötter eftersom den odlaren levererar till affären men affären har ett påslag. Att du väljer att köpa ett knippe morötter för 25kr får stå som ditt val. Haha, skulle det vara talande för rekoring menar du?


Här är det småskaligt och närproducerat. Jag förstår att det är dyrare.
Jag köper inte morötterna, men ibland ägg, kött eller av en tjej som odlar asiatiska grönsaker.
 
Exakt sånt gjorde en vän till mig med dålig ekonomi. Resutatet- gårdsägaren la ut ett inlägg på Facebook om hur krävande folk är idag som inte ens kan komma och hämta varorna utan ska ha allt serverat.
Samt att ingen vill väl bli känd som den i bekantskapskretsen som inte bjuder igen.
Åh, jag ser det där så jäkla ofta i bortskänkes-grupper jag är med i. Blir lika grinig varje gång - just i bortskänkes-grupper av alla ställen borde väl folk greppa att alla inte har bil eller bor supercentralt eller har råd att åka buss eller whatever. Men frågas det då om en pryl kan tas dit eller dit så är det ett jävla klagomål på att folk ens har mage att fråga?!
Okej om någon kräver, men det är ju sällan fallet liksom. Herregud, säg nej om en inte kan eller vill leverera nånting bara och gå vidare i livet liksom.
 
Här är också det lokalt odlade man köper på ekoringen dyrare än det man kan hitta på exvis willys.
Då tycker jag att du ska fortsätta handla på ditt willys. För andra kan mitt tips om rekoring vara bra, men toppen att vi får ta del av din uppfattning, hjälpsamt verkligen!
 
Lyxgrej?? Jag handlar billigare i rekoringen än i affären och det är exakt samma potatis och morötter eftersom den odlaren levererar till affären men affären har ett påslag. Att du väljer att köpa ett knippe morötter för 25kr får stå som ditt val. Haha, skulle det vara talande för rekoring menar du?
Den rekoring som finns i min kommun är också dyrare än affären tycker jag. Och det har inte varit några basvaror typ potatis.
 
Åh, jag ser det där så jäkla ofta i bortskänkes-grupper jag är med i. Blir lika grinig varje gång - just i bortskänkes-grupper av alla ställen borde väl folk greppa att alla inte har bil eller bor supercentralt eller har råd att åka buss eller whatever. Men frågas det då om en pryl kan tas dit eller dit så är det ett jävla klagomål på att folk ens har mage att fråga?!
Okej om någon kräver, men det är ju sällan fallet liksom. Herregud, säg nej om en inte kan eller vill leverera nånting bara och gå vidare i livet liksom.
Precis. Och även här på buke blir ju folk ibland irriterade på folk som vill köpa men inte kan hämta. Och visst jag förstår det. Men då är det klart det blir svårt för vissa att kunna komma och köpa varan.
 
Precis. Och även här på buke blir ju folk ibland irriterade på folk som vill köpa men inte kan hämta. Och visst jag förstår det. Men då är det klart det blir svårt för vissa att kunna komma och köpa varan.
Det har jag inte märkt av däremot, annat än när det är köpare som sköter det skitdåligt (som hen i min tråd som bara sket i det). Men det förvånar mig inte ett dugg.
 
Jag har för övrigt aldrig hört ordet rekoring innan ens. Var tvungen att kika lite och här var det faktiskt riktigt billigt. Mest för att facebook-gruppen är stendöd så det finns inget att köpa :D
Tycker annars att producenter här i trakten är rätt aktiva så antar att jag hamnat fel eller nåt. Jag hoppas det iaf för oavsett om det är dyrt eller billigt verkar det vara en bra grej.
 
Här är rekoring också svindyrt, men här finns ju ett aldrig sinande antal kunder som har ekonomiska medel och gärna lägger dem på närodlat, biodynamisk och speciallivsmedel.
 
Här är btw en till som varit riktigt fattig i perioder, men med en ganska viktig skillnad. Mina föräldrar kom från medelklassbakgrund, de VALDE att leva fattigt för att uppfylla sina livsdrömmar och känslan av hopplöshet fanns inte. Vi åt mycket linssoppa och kålrötter men i princip aldrig snabbmakaroner eller falukorv. Pappa har senaste åren valt att avstå från att jobba, även det av fri vilja. Han hyr ut hela ovanvåningen på sin trea och bor enbart i vardagsrummet. Han bakar eget bröd och har en deal med lokala Ica att de säljer utgången mat till honom för nästan inga pengar. Dvs han lever nästan gratis. Så billigt faktiskt, att han har råd att lägga pengar på resor och andra nöjen trots att han lever på minimibidrag. Men han kan alltid VÄLJA att jobba, och det gör all skillnad.

Exet är sjukpensionär och där finns inget val. Han är också duktig på att hushålla med pengar men gör förhållandevis dåliga val rent ekonomiskt på matfronten.

MEN det behövs en sänkning på priset på frukt och grönt. Det är inte rimligt att man kan köpa svensk kyckling för 19,90 när svenska äpplen kostar det dubbla. Eller att löken kostar nästan lika mycket som kyckling. Något är för dyrt eller för billigt, beroende på hur man ser på det.
 
Exakt sånt gjorde en vän till mig med dålig ekonomi. Resutatet- gårdsägaren la ut ett inlägg på Facebook om hur krävande folk är idag som inte ens kan komma och hämta varorna utan ska ha allt serverat.
Samt att ingen vill väl bli känd som den i bekantskapskretsen som inte bjuder igen.

Alla är inte förstående, det bara är så. Jag själv är inte i ekonomisk kris nu men bilen har stått ett tag i väntan på reparation. Jag har fått skjuts av snälla människor som troligen inte kommer att be mig om något. Så visst, jag vet hur det är.
 
Jag betalar alltid massor för att få saker levererade
Jag klarar inte att ta saker på tåg och buss längre.
Men är livrädd att nån ska tycka jag är snål..
 
Men då är det ju stressen personen behöver hjälp med? Ingen kommer ju må bättre av att välja chips framför mat, och om chipsen är dyrare och maten billigare så kan det ju göra valet lättare.
Jag tycker att kan vi inte låta fattiga själv få bestämma vad vi ska köpa, så vi kan slippa att sådana oförstående som du bestämmer över våra huvuden vad våra pengar ska gå till? Du pratar om en stor grupp människor, många med många andra underliggande problem och sjukdomar i grunden (oftast orsakerna till fattigdomen) och du vill bestämma att det är bättre att höja priset på chips så att vi inte ens får unna oss det.

Det är inte ens att sparka på den som redan ligger, det är att dessutom ställa sig över och säga "Se här, nu är jag SUGEN på chips och jag har RÅD med både det och grönsaker, men du får ta och köpa dig några potatis, en morot och en kålrot och göra mat av istället för att köpa chips, för det är bättre för dig".

Jag förstår grejen liksom. Ja, man ska hjälpa med dysfunktionella beteende, man ska få hjälp med stress och allt vad det nu är, men allvarligt, om brist på pengar pga Försäkringskassastrul eller arbetslöshet inte vore så tärande så hade många nog mer ork och kunde tänka lite bättre vid fler tillfällen.

När jag senast var arbetslös var det faktiskt inte ekonomin i sig som var mest jobbig, det var ATT vara arbetslös. Jag älskar att jobba, med det jag gör, och jag hade en bra handläggare på soc som varje månad betalade ut vad jag behövde för att överleva. Kravet på mig var att inkomma med ansökan och sådant i tid, vilket jag gjorde. Hon sa att jag inte behövde oroa mig för ekonomin, det räckte med allt annat ju. Guld till henne! Det minskade min oro en hel del.
Tyvärr har alla inte en sådan bra handläggare, så oron för det ekonomiska brukar även finnas där.

Så lösningen är inte att höja chipspriserna utan att människor som arbetar med människor ger dem rätt stöd. Att försäkringskassan betalar ut pengar som de ska, i tid och inte ifrågasätter läkares sjukskrivningar, att människor får arbeten lätt osv.

Inte så "bara" med andra ord.
 
Det är den fattigheten jag tänker på, den som finns men inte alltid syns så väl men likväl är satans tung. Det finns ju ett skäl till att barnfamiljerna anfaller Ica när barnbidraget kommer.
Jag hoppas hoppas hoppas enya att det blir lättare, och att dina barn får det ännu bättre. Du har ju nått jättelångt med dina resurser och gör vad du förmår. Det är skillnad på vilken start man får och hur lätt det är att göra saker. Att ha föräldrar med kapital i ryggen eller inte är en enorm skillnad.
Tack! :)

Det är ju den här fattigdomen som ökar också, vilket borde vara en alarmsignal för myndigheterna, att något i systemet är fel. Ja, hemlösas situation är hemsk, men alla länder har hemlösa och jag tror att hur bra system och hur bra ett land än är på att ta hand om sina medborgare så tror jag man kommer ha en viss del hemlösa. Men fattigdomen som finns och som är mer osynlig om man inte tittar lite mer noggrant, tycker jag nästan är lite allvarligare. Man föds in i fattigdom, det påverkar en, även om man inte har det pissdåligt just pga fattigdomen kan man ha det av andra anledningar, och det är svårt att ta sig ur det.

Om mina barn bara fixar sina utbildningar så tror jag de kommer få det bättre. Ingen av dem gillar skolan så det är lite av en kamp för att få dem att sköta den, för det är NU det gäller att fixa skolan, jag vet att man kan läsa in gymnasiet när man är äldre osv, men för någon som lever i fattigdom och vill ta sig ur det är det inte alltid så lätt att påbörja det projektet när man är äldre. Det blir svårare att bryta mönstret, bättre att ha grunden klar och sedan kunna utgå från den, så de här åren får de helt enkelt bara ta sig igenom.

Som jag skrev i ett inlägg så har jag haft det både fattigt, urfattigt och helt ok. Just nu ligger jag strax över socialens gräns för försörjningsstöd och jag känner mig inte fattig alls, även om jag egentligen räknas som det. Vi lever inte direkt ett fattigt liv, måste inte vända på varje krona just nu. Detta tack vare att jag kan köpa billig mat (såväl som dyr färdig 1 portions tomatsoppa som jag åt i dag när barnen inte är hemma), storhandlar med mamma, får och köper kläder billigt. Ja, liknande saker.

Men jag har alltid legat på eller under den nivå som man anser vara fattig. Jag har vid perioder när jag själv tyckt att ekonomin varit ok trots nivån till och med haft häst (och hund, och nu bara katt), men som tur var inträffade inte det när jag på riktigt var urfattig så att jag knappt hade mat för dagen. Man vill bara vara som alla andra och kunna leva som alla andra, ha det andra har också, tex djur. Livet ska ju vara värt att leva?
Jag kommer aldrig ur fattigdomen själv, om 2 månader är jag arbetslös igen, då är jag tillbaka där jag var för 4 månader sedan. Bara att börja om. För vissa är det bara att söka några jobb, så är det klart och man har ett nytt att gå till. Det har visat sig inte vara så "bara" när man har mina (och andra?) funktionsnedsättningar, fördomar är ett jävelskap. Det är bara att bita ihop och samla ihop all sin ork för att... orka vara fattigare, arbetslös och vara mamma till tre tonåringar. Och orka med ALLT annat också.

Man brukar säga att man ska välja sina strider. Man får välja vad man ska ha orken till också. Det verkar vara väldigt svårt för många att sätta sig in i, att välja ut vad man behöver orken till.
 
Men gud ja! Här har vi en central grönsaksmarknad varje sommar där det blir hyfsat billigt att handla (beroende på vad man köper). Jag storhandlade främst bananer där förr men blev ju ändå begränsad när jag inte kunde släpa hem hur mycket som helst på cykel. Har man då smärtor eller andra fysiska besvär blir det snabbt ett problem. Sen ska man ju kunna lagra allt.
Och då är det ju även årstidsbundet därtill. Det hjälper inte resten av året utan man står ändå kvar på samma ruta utan en utväg liksom.

Idag handlar jag inte där längre, min rygg klarar inte att stå i kö en halvtimme.
Ja precis!

Det är så mycket man KAN göra för att komma undan billigare då och då, men samtidigt så är det man KAN göra ofta förknippat med lite besvärligare, tar mer tid, reskostnad som kostar, lagrinsproblem och krämpor och ork. det är ju inte för att man är ovillig som man säger "nej, det fungerar inte riktigt" utan för att det tar för mycket av en, allt sammantaget. Det Är enklare att köpa det billigaste alternativet i affären. Har man inte bil och körkort blir det krångligare, mår man inte bra tar det extra energi och så ska det lagras, med tanke på storhandling som redan sker i det här hushållet är lagring svårt.

Jag skulle gärna handla på sådana ställen om det fanns mer tillgängliga, men det ligger ju i sin natur att de inte gör det. Torghandel som jag går förbi varje dag i Malmö är sällan billigare heller, för den som bor där så antagligen, ett jättebra tips, men för mig som inte bor med sådan torghandel i närheten så är kostnaden i tid, ork, engagemang högre än att gå till min affär och köpa det där.

Jag är också begränsad i att jag är synskadad. Folk tänker inte på det eftersom jag rör mig ute, jag menar, jag åker till Malmö varje dag och går till mitt jobb där. Men jag har blivit visad vägen, flera gånger. Buss åker jag aldrig, de är inte synskadevänliga.... hemma där jag bor åker jag däremot buss eftersom de vet var jag bor, vilken buss jag tar och var jag ska av. Samma alltid, samma hållplatser alltså. Aldrig annorlunda, för jag ser inte bussnummerna då.
Jag åker tex till Citygross en gång i månaden med mamma (eller andra billiga affärer) men vardagligt handlar jag mycket på Coop och ICA. ICA här är inte speciellt bra och Coop är dyr, men grattis, så är det att vara begränsad. Mycket handlar jag med mig hem också, så det blir redan en del släpande.

Återigen, det är sällan så lätt som man kan tro. Tips är bra, men när någon säger nej så brukar det finnas någon vettig anledning, sällan ren lathet eller ovilja liksom.
 
Fy fan vad bra du skriver! :heart
Du får det att kännas hur det är. Och alldeles för rätt har du.
Tack! :)

Jag känner att jag behöver förklara, för det finns så många som inte riktigt tänker till ordentligt till vad det egentligen handlar om. För mig är inte fattigdom rakt av avsaknad av pengar. Det är det dåliga måendet runt om- jobb, sjukdomar, oklara och osäkra besked, oro osv.

Det är så många människor som tittar lite snett på fattiga människor. "De har ju det eller det, måste ju betyda att de har pengar, då kan de ju handla bättre mat". Gör det? Jag hade tex häst och var fattig. Kanske inte bästa valet i mitt liv, men aldrig att jag ångrar det, jag offrade så mycket av mig och till mig för det. I dag skulle jag inte välja häst även om jag längtansfullt tänker "tänk om". Mobiltelefoner är i dag kanske inte så mycket en statuspryl, men hur man kommer över dyra saker, som andra har även om man är fattig- skänkes, säljes billigt pga defekt, avbetalning osv, det tänker folk inte alltid på. Eller som nu när jag och en kompis ska gå på bio så fick jag en kommentar om att "jag tjänar mer än dig och har inte råd att gå på bio..., underförstått, hur fan har DU råd?! Sifopanelen, någon? Gör undersökningar där, samla poäng, använd dem till något, typ biobiljetter. Nu har jag två stycken.....

Eller standarden... någon har sett en familj handla en massa och givetvis var det en hel del godis och chips också med. HERREGUD, då kan man inte vara fattig, eller? Vad man kanske inte tänker på är ju hur praktiskt det är att storhandla. Att ha så mycket av månadens varor hemma och spara in på affärsbesöken. Att då även handla månadens godis och chips är väl inte en felaktig tanke? För man ska ju inte vara godissugen och gå in i en affär, det är dömt att misslyckas. Det KAN förstås vara en person som har ett felaktigt leverne och som lever på ALLDELES för mycket onyttigheter, vilket inte är ovanligt oavsett ekonomi, men vet man det när man står där i kön och ser dem utan att känna dem?

Det är lätt att döma andra, och det är lite det jag tänker att fler skulle fundera på. Är det så "bara"? Är det så lätt? Varför verkar en person negativ och uppgiven? Är det bara "ryck upp dig"?
 
Jag har säkert missat något men varför skulle man inte längre ha råd att handla chips om frukt och grönt blev billigare? Även fattiga människor lägger väl en större del av sin budget på grönt än på chips? Sparar man 100 kr/mån på billigare grönt så spelar det ju ingen roll om chipsen kostar 3 kr mer per påse. Så många påsar äter väl ingen?
 
Alltså det finns ju flera definitioner av trådens rubrik "Äta nyttigt är dyrt" men äta nyttigt behöver inte vara dyrt, men ska man äta "bra" mat så är det dyrt beroende på vad man lägger in i det. En påse äpplen 1 kg på willys kostar 12kr, 1 kg svenska äpplen kostar nästan 30 kr i bägge fallen så är det äpplen. Ett äpple av den dyrare sorten kostar 3 kronor att t.ex. ge till sitt barn istället för kexchoklad som kostar 5 kr ( 3 för 15). När vi inte hade så mycket pengar och dottern följde med och handlade så fick hon alltid välja en frukt om hon ville ha, godis var strikt för lördagar, för även om vi hade ont om pengar så hade vi råd att handla så hade vi råd med en frukt. Problemet var att sista två veckorna av månaden fanns inte pengar vare sig till frukt eller mjölk eller nåt öht och dessa saker kan man inte bunkra upp då de inte håller sig. Var det så att det helt plötsligt kom att barnet skulle på utflykt och ha med matsäck så var det en smärre katastrof. Ibland hände det tom att dottern fick stanna hemma för det fanns ingenting hon kunde ta med till matsäck (eller sånt som hon definitivt blivit retad för att ha med). Hade man tur så kunde man steka upp pannkakor på vatten om man hade ägg. Det är lätt att säga att det bara att köpa det och det och det men finns inte pengar så finns det inte. Vi hade dock alltid mat, köpte billigaste pastan i 3 kilos säckar, billigaste riset, potatis, tomatkonserver, bönor, linser m.m. det var färskvaror som mjölk, bröd, frukt och grönt som man inte hade råd att köpa nytt av när det tog slut innan lönen kom. Vi åt väldigt sällan kött om man inte hittade väldigt billig färs och kyckling som jag kan garantera inte var svenskt, ekologiskt eller krav-märkt. Ändå åt vi nyttig, vi åt mycket soppor, mycket grytor och lagade mat från grunden.

Tillbaka till nyttigt versus onyttigt: Jag anser inte att det är så himla stor skillnad på att äta potatismos på pulver eller gjort från grunden (det som spelar roll är hur mycket smör man har i, vi hade väldigt lite i då det är dyrt) det som är skillnad är om man byter ut potatismos mot pommes.
Jag tycker inte det är så himla stor skillnad på att äta hemmagjorda fiskpinnar jämfört med färdiga, däremot att istället för fiskpinnar göra en fisksoppa eller äta opanerad fisk (jag köpte oftast billigaste fiskblocken som kosade en tjuga och det var billigare än att köpa panerad fisk där man betalade för hälften ströbröd typ) är ju nyttigare än stekt panerad fisk. Att äta kokt potatis är nyttigare och billigare än att köpa en potatisgratäng man värmer på, vi hade aldrig råd att köpa "färdig"mat såsom pajer, dafgårds, fryspizza, pytt i panna för det var för lite mat jämfört med pengarna det kostade. Det är inte onyttigare att äta nötfärs från Irland jämfört med från Sverige, det samma näringsämnen i (därmot tycker man oftast att det bättre från Sverige med våra djurskyddslagar, antibiotikaanvändning och hållbarhetstänk ang. långa transporter).

I den här diskussionen blandas olika parametrar hej vilt, pratar vi om nyttig så innebär det för mig en varierad kost som inte består av massa hel och halvfabrikat och innehåller de näringsämnen och vitaminer och mineraler man behöver. I mina ögon har det ingenting att göra med hurvida det är morötter för en femma eller kravmärkta guldmorötter för tjugofem kronor, det att det är morötter iallafall.
Pratar vi om "bra" mat då är vi mer inne på vad folk har för egna associationer, för vissa så är det den där oxfilén med potatisgratäng och bea. För andra är det att maten är kravmärkt, ytterligare andra tycker att vegetariskt är bra mat ur ett etiskt och hållbarhets perspektiv.

Jag tycker det är att förminska riktigt fattiga människor att börja komma med helt orimliga tips på hur man ska lösa just deras situation, jag lovar att de flesta gör det mesta och har koll på hur de får mest mat för pengarna. Faktum är att den gruppen inte rimligen är den gruppen som berörs av den här diskussionen om att morötter ska vara en krona billigare och chips ska vara dyrare då de troligen i slutet av månaden vare sig har råd med något av det. Går man ett snäpp upp eller två med de som gnäller om att nyttig mat är dyr och sätter sig på fredagarna med sitt tacomys (som jag aldrig hade råd med när jag inte hade pengar), har råd att låta ungarna köpa på sig ett kilo godis både lördag och söndag och så det obligaoriska fredagssnaxet så handlar det mer om vana och bekvämlighet än att det faktiskt skulle vara dyrare att köpa lite bättre alternativ. Samtidigt så är det här arbetar/medelklass som redan troligen sliter 40 timmar i veckan på nåt tungt och oinspirerande jobb och det ju inte så att man kan tvinga folk att sätta på sig kock-mössan efter hämtning/lämning/lång arbetsdag. Skillnaden mot de som kan ha ett jobb de faktiskt trivs med med bra betalt och ha energi kvar efter arbetsdagen att komma hem och svänga ihop en inspirerad middag, kanske till och med har en barnflicka som sköter barn, lättare städ och lite hushåll är ganska stor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp