Aerline H??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Zimzalabim
  • Startdatum Startdatum
Sv: Aerline H??

Nej det tror jag inte.
Jag skrev inte makabra, utan mediokra. Jag var där och i mina notat står det 78877=37 poäng exteriört. Det är för mig inte i närheten av 42 poäng.
Jag följde extra noga med, eftersom jag tycker att det är 1. en duktig uppfödare och 2. var nyfiken på den.
Visst är smaken som baken, inget tvivel om det!
Men nu frågade trådskaparen hur Aerlines avkommor såg ut. Inte efter allas favorithingstar.
Eftersom hon ställer frågan på ett sådant sätt så utgår jag ifrån att stoet inte har någon avkomma sedan tidigare.
Då tycker jag det är rätt att använda en hingst med säkert BLUP som varudeklaration.
Han har bevisat att han infriar det hon är ute efter och lämnar tex mer höjd än genomsnittet, som jag skrev i mitt första svar.
Han lämnar även avkommor med goda gångarter, men kan ge svag skritt på dito ston.

Över till DJVD som jag återigen gillar, men som inte är en universalhingst till alla ston.
Man kan inte säga hur hans avkommor ser ut, eftersom han inte har några. Man vet inte heller hur han förärver sin storlek.
Han fick 38 p exteriört på sitt prov, och under ryttare trillade travpoängen ned till en 6a.
När man inte vet vad de ger, så lönar det sig alltid att kolla en gång extra på mödernet innan man väljer.
Och i det här fallet så låter devisen:
oprovat sto till äldre hingst som visat att den förärver sig.
Ung lovande hingst till äldre sto som visat att den förärver sig, ja den låter inte så illa.
Så jag tycker inte att han stämmer in på trådskaparens kriterier och önskemål.
Men på många andra.
Vi har nog inte samma syn på starka mödernen, men det är ok för mig.
mvh

Senast ändrad:

Jepp jag vet, det var därför jag använde helsyskontermen! ;)
Jag gillar som sagt hingsten och har sett ett par av barna/barnbarnaflocken. Jag gillar honom, men tror inte han ligger rätt på det här stoet.
mvh

Det var jag säker på att du skulle vara!
Jag är ju också intresserad av de stammarna, även om jag inte är så påläst som du!
Men en och ett par linjer kanske jag kommer upp i diskussionsnivå på!
Tror du inte de skrev så först, innan de tog reda på hur det förhöll sig?
Eller blev det inte någon ändring?
mvh

Det har blivit en ändring och jag antar att jag inte var ensam om att påpeka för ASVH att han var godkänd i sitt hemland.

Däremot har hans mamma inte fått nytt stamboksnummer vilket jag tycker att hon borde få eftersom hon bevisligen har gröna papper.

Eller så var du ensam om det, och de var tacksamma över att få rätta till det innan det blev en snackis! Go Girl!
Japp, tycker det är märkligt med stoet med.
Men kul med stammarna till årets bruksdeltagare. Flera med korta eller lagom långa (av ASVH godkända förbund) stammar.
mvh

Nej det tror jag inte.
Jag skrev inte makabra, utan mediokra. Jag var där och i mina notat står det 78877=37 poäng exteriört. Det är för mig inte i närheten av 42 poäng.
Jag följde extra noga med, eftersom jag tycker att det är 1. en duktig uppfödare och 2. var nyfiken på den.
Visst är smaken som baken, inget tvivel om det!
Men nu frågade trådskaparen hur Aerlines avkommor såg ut. Inte efter allas favorithingstar.
Eftersom hon ställer frågan på ett sådant sätt så utgår jag ifrån att stoet inte har någon avkomma sedan tidigare.
Då tycker jag det är rätt att använda en hingst med säkert BLUP som varudeklaration.
Han har bevisat att han infriar det hon är ute efter och lämnar tex mer höjd än genomsnittet, som jag skrev i mitt första svar.
Han lämnar även avkommor med goda gångarter, men kan ge svag skritt på dito ston.

Över till DJVD som jag återigen gillar, men som inte är en universalhingst till alla ston.
Man kan inte säga hur hans avkommor ser ut, eftersom han inte har några. Man vet inte heller hur han förärver sin storlek.
Han fick 38 p exteriört på sitt prov, och under ryttare trillade travpoängen ned till en 6a.
När man inte vet vad de ger, så lönar det sig alltid att kolla en gång extra på mödernet innan man väljer.
Och i det här fallet så låter devisen:
oprovat sto till äldre hingst som visat att den förärver sig.
Ung lovande hingst till äldre sto som visat att den förärver sig, ja den låter inte så illa.
Så jag tycker inte att han stämmer in på trådskaparens kriterier och önskemål.
Men på många andra.
Vi har nog inte samma syn på starka mödernen, men det är ok för mig.
mvh

Har aldrig skrivit att Dee JOst är universalhingst! men som jag tidigare skrev tittar Jag mest på hoppningen, och traven är den oviktigaste för en Hopphäst, galoppen o hoppningen är viktigast. och hoppningen var verkligen super.därför fick han också 9-9 i hopp. trådskaparen frågade nämligen också förslag på hingstar! men ingen kan veta vilken av dessa hingstar som passar bäst till de här stoet, kanske inte någon av dessa så lätt är inte aveln.

Då ber jag om ursäkt att det lät fel, men jag fick den uppfattningen eftersom du även rekommenderade honom till ett helt annat sto, i en annan tråd, med helt andra linjer och med andra premisser.
Trådskaparen här frågade om Aerline kunde passa hennes sto och önskade att:
"fölet ska vara hoppinriktad men med bra gångarter. och en som ger lite större avkommor då hon bara är 160 i mkh."
Hans blup säger att han förbättrar detta. Han sätter större storlek på avkommorna och lämnar bla typ, kalasgalopp och hopp.
ASVHs anvandningsråd för Aerline, saxat från deras hemsida.
AERLINE H 949: Föd 1993, 167 cm, insatt i avel 1998. Betäckt 349 ston.
En Cortez-son med utmärkt holländskt möderne för hoppning, som själv tävlat upp till 1.50 hoppning. Aerline H 949 är hingst som är mycket jämn i sin förärvning, dock med undantag för en något svag skritt. Avkommorna har oftast en god exteriör, utmärkt galopp samt goda hoppegenskaper, vilket renderat honom ett mycket högt BLUP-index. Avkommorna till Aerline H präglas av hög ridbarhet, och är användbara till all typ av ridsport. Han är far till hingsten Aer 1014. Aerline H 949 kan rekommenderas till de flesta typer av ston för en målinriktad sporthästavel, även om han fungerar allra bäst för produktion av hopphästar.
Hans hoppindex ligger på över 140 och galoppen på 127. Han förbättrar även benstället, vilket sådana som jag gillar.
Så visst förärver han de egenskaper trådskaparen efterfrågar. :)
Om du hade sett hans bruksprov hade du säkert tyckt precis samma om honom.
Nej, ingen kan veta om de passar, men för dagen måste nog Aerline ses som ett säkrare kort eftersom han har bevisat att hans avkommor får just dessa egenskaper.
Det är många här inne som vet att det inte är lätt med avel. Därför tar man bla reda på så mycket som möjligt om tidigare positivt förärvda egenskaper hos respektive hingst. Och åker och ser dem själv + ser till att se så mycket avkommor som möjligt. Det är många här som har sett många bruksprovsettor passera med 10/10 i hoppningen som sedan inte alls visat sig motsvara förväntningarna genom sina avkommor.
Själv har jag tex följt Irco Marco sedan Ann Gii tävlade honom själv, och senare Leif och hans avkommor. Och är förtjust i det blodet. Men kan också se att det inte passar till allt.
Det gör inte Aerline heller. Men i det här fallet tror jag trådskaparen kan få det mesta den önskar från honom. Och om hennes sto ser ut som man kan förvänta sig med den stammen, kan det bli riktigt bra.

Lycka till med din avel!
mvh

tack för svaren. Jag hade inte änns funderat över att välja DJVD, inte för att jag inte gillar honom. utan det är för att mtt sto inte har haft föl innan och jag vill ha någon med höga dräktighets % vilket tex. Aerline har. och jag ville inte ha någon nygodkänd hingst för jag vill veta vad hingsten nedärver.
Men tack för förslaget i alla fall. =)
jag kom på att jag inte la in någon bild på henne men har ingen bra. vill man se hur hon ser ut kan man kolla på en bild på hennes far (Zephyr 829) hon ser precis likadan ut. ;)

Tack igen för alla svar. jag har bara blivit säkrare på att jag väljer rätt :)

Jag har ett underbart sto efter Aerline. Har du varit inne och kikat på stall H s hemsida? Där finns en hel radda med avkommor på bild.

Vi har en avkomma (5 år) e Aerline som nu är 169 cm (mamma är 161). Dock är han grövre än mamman.

Avkomman är 163 cm och har ju inte växt klart (är 4 år) så hon blev 6 cm högre än mamman.

Några nytagna bilder på henne:

21136743.jpg

21136746.jpg

Jag är väldigt nöjd med att jag valde just Aerline H till mitt sto. Avkomman är allt jag ens vågat drömma om! :love:

denna tråd handlar om Aerline H och ingen annan så gå och sprid din propaganda någon annanstans. Har du ingen åsikt om Aerline så låt det vara.

Vi fick ett stoföl efter Aerline förra året. Hon är snart ett år nu.
Hon har jättefint temperament väldigt social, hon älskar människor och vänjer sig lätt vid nya saker. Hon blev klass 1 vid fölmönstringen. Hon fick även beröm för sitt fina temperament. Hon kommer troligtvis bli större än mamman som är 161 cm. Tror hon blir runt 164-165 cm.
bilder på henne som föl

skanna.jpg

DSC004031.jpg

Hejsan!

Ville bara tala om att jag har en Aerline H avkomma ett skimmelsto på 2 år. Helt underbar liten häst, positiv, alert o rolig att jobba med.

Blir troligtvis runt 164 cm, mamman är 163cm (Engelskt Fullblod).
Har gått på löshoppningskurs i vår och det har gått superbra, mycket bra frambensteknik o bra bak. Explosiv men ändå lugn!

Kan verkligen rekomendera honom!

Avkommorna ser jättefina ut :) har de bra hoppteknik?

Min blev klass 1 hoppning på kvalitets trots att hon var så dödstrött så du fattar inte! Hoppar som en gudinna!

Har en tvåring efter Aerline H. Han har ett kanon psyke, är lätt att ha att göra med, går med på det mesta.

Hoppar över allt som han ser som potentiella hinder i hagen. Idag hoppade han ut stillastående från ridbanan :). Staketet är ungefär 120 cm högt. Så hoppglädje finns det i honom.

Jag har ett sto efter Aerline H. Hon hoppade 9 - 9 på 3-års testen.
Sedan VANN hon Mälardalschampionatet bland 9 mkt fina diplom- och klass 1- ston. Det var ett löshoppningsprov. Så hoppa det kan hon. Just i år fick hon ett litet stoföl. :love: Så vi har inte hunnit testa henne så mycket i uppsutten hoppning. Men vi längtar efter att få sätta igång. Men först ska hon bara få vara mamma.:love:

Hej
Arline H är fin men superteknik har Dee Jost Van Dyke jag såg honom på bruksprovet.

Mvh Åsa

jag har oxå funderat på Aerline men Dee Jost van dyke är väldigt fin. men just nu överväger aerline för mig. :) har inte hittat info om dee jost....

Liknande trådar

Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 586
Senast: sorbifolia
·
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
678
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Avel Klurar lite Vill ha en FT-avkomma, har ett sto med toppstam inom hopp, men hon är väldigt liten. Vill ha en hingst som ger stort, om det...
Svar
5
· Visningar
1 023
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka