Är vikten så viktig?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Enya

Trådstartare
Vad är det "vanligaste" man går upp i vikt i under graviditeten? Alltså vanligast antal kg, menar jag.

Mellan v 11 och vecka 31 +4 gick jag upp 7 kg och på ytterligare två vekcor hade jag gått upp 5 kg till, alltså sammanlagt 12 kg..... är det mycket? ÄR det mycket med 5 kg på två veckor? Vad beror det på?

I går fick jag kommentaren att jag är ju lika bred som lång och den kommentaren sårade verkligen mig då jag gått ner mycket i vikt sedan Sonny dog för ett år sedan. Jag har ångest över at över huvudtaget gå upp i vikt!!! Enlit den här personen så skulle det vara normalt att gå upp mellan 3 och 7 kg. Och så påpekade han hur onyttig jag är. Att jag ofta har chips hemma och då också flera sorter. Försökte förklara att jag MÅSTE ju köpa stora påsar chips även om jag bara äter en tredjedel av innehållet i sådan påse, det fins ju inte mindre. Talade även om för honom att jag någon gång hittat 90 grams påsar med chips och då kunat dela innehållet på två till tre dagar typ. Att jag sedan inte ätre chips varje vecka men ÄNDÅ gärna köper då och då för att ha hemma när jag verkligen blir sugen ( bor på landet så det är inte riktigt SÅ lätt att sticka och köpa när sugen kryper på), DET trodde han inte alls på. Pojkvänenn intygade att visst äter jag chips men inga mängder och oftast så samlar jag på mig öppnade påsar, och när jag äter chips är det inte mycket åt gången.

Onyttiga matvanor vill jagi nte säga att jag har direkt, lever ju inte på pizza och hamburgare, men äter mycket då jag är mycket hungrig. Ska jag strunta i att äta då?? Visst äter jag godis, självklart, MEN ofta äter jag några bitar och sedan står godiset i sin skål och väntar tills hundarna, barnen elelr pojkvännen äter upp det....... För några veckor sedan vräkte jag i mig en hel burk pepparkakor och DET var både onyttigt och gott, men i går åt jag pepparkakor igen för första gångne sedan dess och då endast 2 st, är det för mycket?

Jag har ett enormt sug efer paprika ohc rädisor och så morötter i stavar och har det till allt, mackor som middag.

Jag rör mig mycket och har gjort under hela graviditeten. Jag är inte sängliggande och inte så trött att jag inte orkar göra något. Dock det som handikappar mig lite är ju foglossningen för det gör ont att röra på sig....... men många gånger försöker jag ändå gå en massa då jag tycker om att göra det!

Känner mig bara så kärnkt och hemsk. Vill inte gå upp i vikt, inte ens ett kga egentligen då jag ju har lyckats gå ner en del.

Fick även påpekat att brösten är större och specieltl det ena för det har blivit betydlgit större än det andra, och att min rumpa är bred......

Får människor verkligne säga vad som helst????:cry:
 
Sv: Är vikten så viktig?

Men usch!

Hur kan man säga så? H*n har väl absolut inte med dina matvanor att göra?

Sluta omge dig med sådana människor. De suger bara kraft och ork.
 
Sv: Är vikten så viktig?

Men usch!

Hur kan man säga så? H*n har väl absolut inte med dina matvanor att göra?

Sluta omge dig med sådana människor. De suger bara kraft och ork.

Ibland är det svårt att undvika sådana människor, men jag gör så gott jag kan. Däremot svider hans kommentar något så förbaskat, jag vet ju att jag inte borde gå upp i vikt, att jag väger för mycket redan. Att jag dessutom faktiskt gick ner 5 kg mellan v 11 och vecka 15, DET struntade han i ( gick upp de kg igen FORT tror jag).

Men är vikten viktig egentligen, är mina 12 kg för mycket? Hur ska jag göra för att inte gå upp så mycket nu de sista veckorna jag har kvar? Att ge mig ut och springa tror jag inte är så bra då foglossnigne inte pallar det.... förutom min dåliga kondis alltså.
 
Sv: Är vikten så viktig?

12 kg är väl ingenting??! Kan inte tänka mig att de 5 kg du fått senaste veckorna är fett, snarare vätska. Ähh sluta oroa dig vad över vad andra säger. Ät och må bra!! :banana:
 
Sv: Är vikten så viktig?

mkt vet jag inte om det är min mamma gick upp 30kg när hon väntade sitt första barn,min kompis gick upp 20kg och hon åt inget onyttigt. jag gick upp 2kg fram till v 26,sen nu har jag gått upp 3kg på 3v.
 
Sv: Är vikten så viktig?

Av någon mysko anledning finns det gott om folk som gärna pikar gravida. Skit i dem! 12 kg är inte mycket och i slutet lägger man ofta på sig rätt mycket vätska. Runt 12-15 kg är fullt normalt och oftast då inget fett-överskott heller.

Du ska absolut inte känna att du måste försvara vare sig din viktuppgång eller dina matvanor inför såna här idioter!
 
Sv: Är vikten så viktig?

Slå dövörat till:mad:
Det är helt klart någon som inte vad den pratar om!!
Jag gick upp 24kg när jag var gravid, men gick ner allt igen. Jag hade väldigt mycket vatten i kroppen, såg ut som en svullen ballong.
Lycka till!!
 
Sv: Är vikten så viktig?

Precis som Lupin skriver verkar folk tro att man får säga vad som helt till gravida människor. Jag som haft ätstörningar i många många många år, och periodvis varit hyffsat okej också, har mått jättedåligt av viktuppgången under graviditeten. Min BM är informerad om problemet, och vi pratar om det varje gång jag är hos henne.

Jag fick stor mage ganska snabbt, och jag kunde till slut inte låta bli att fräsa åt alla som kommenterade "Ååå, är det två där inne", "oj, det kan inte vara så långt kvar nu" eller "OJ vilken frukost, det är till att äta för två".
Helt övertygad är jag om att ingen menar något illa, tvärtom tror jag att det är många som ser detta som ett sätt att skapa kontakt (kollegor man annars aldrig pratat med). Det är ju så uppenbart att man är gravid. Ändå tar jag illa upp. Även om jag VET att jag inte borde det.

Hade gått upp 10 kg i vecka 35, och det var ju helt okej. Säger alla. Så känner inte jag. Fick genast ångest och svårt att äta igen, även om jag faktiskt tagit mig i kragen och ätit ändå.


Försök, så gott du kan, att strunta i dumma, onödiga kommentarer. Om det känns bättre, säg till personen ifråga "Jag tar illa upp av att du lägger dig i mina matvanor. Vad skulle du gilla om jag började lägga mig i dina mat och motionsvanor?". Man kan ju (tydligen) vara lite trevlig och jyste, även om man bara vill lägga sig på golvet och skrika. Högt. Det bästa är (kanske) att inte ge sig in i någon diskussion, utan direkt säga att "det där har inte du med att göra" och byta samtalsämne.
 
Sv: Är vikten så viktig?

Jag är i vecka 30, och sist jag vägde mig hos BM, hade jag gått upp 8 kg sen inskrivningen. Det är inte mkt, men normalt!

Det kommer med all säkerhet några kilon till, då det är 10 veckor kvar till BF... 76 dygn...

Själv har jag haft tur med att "alla" ska röra på magen o kommentera vikt osv. Men ändå börjar man tröttna på att höra: Åååhh, hur är det med magen?! Grrrrr!! Hade jag vetal meddela hur det var, hade jag gjort det ändå!
 
Sv: Är vikten så viktig?

Alltså, du är i slutet av graviditeten och har gått upp ca 12kg? Det är väl ungefär så mycket som man "skall" gå upp, om man räknar in barnets vikt, fostervatten m.m., större blodmängd, större bröst.... Att du gått upp ganska mycket på kort tid KAN bero på att du börjat samla på dig vatten, men om inte BM har något att invända, och allt är bra i övrigt, så skulle jag inte bekymra mig för det.

När jag var gravid gick jag upp 9 kg från första besöket hos BM (då jag redan var i vecka 14) till förlossningen, med störst viktuppgång någonstans i mitten av graviditeten. Gick ner 12kg efter förlossningen, till det som jag betraktar som min normalvikt. Med 12 kg "extravikt" som höggravid hade jag inte lagt på mig något extra fett, utan gick ner alltihop inom ca en vecka efter förlossningen, så jag skulle nog säga att man "måste" gå upp MINST 12kg under en normal graviditet för att inte i själva verket minska i vikt.
 
Sv: Är vikten så viktig?

Nä, vet du vad. Folk får inte säga vad som helst till en, och speciellt inte en som är gravid. Vad var det där för en idiot?:mad:

När jag var gravid förra gången gick jag upp totalt 18 kg, eller 21 kg beroende på hur man räknar. Jag vägde 62 innan jag blev gravid, men pga illamående gick jag ner 3 kg de första veckorna så när jag skrevs in vägde jag 59 kg. När jag kom in till förlossningen vägde jag 80 kg:o Det mesta fick jag de sista tre månaderna när jag samlade på mig enorma mängder vätska. Jag hade inte ätit något onyttigt precis, inte haft några "nojjor" eller sug (mer än att jag gillade sillen på julbordet mer än jag någonsin gjort tidigare). Tre veckor efter att dottern fötts vägde jag 61 kg och det utan att banta eller göra något ovanligare än att amma:D
 
Sv: Är vikten så viktig?

Det är nog inte många som går upp 3-7 kg.
Bara bebis, fostervatten, moderkaka och den ökade blodmängden väger runt 5-6 kg.
Sen lägger många på sig några extrakilon som behövs för amningen, och vätska som samlas i kroppen.
De normala är att gå upp 10-15 kg.

Försök att inte tänka på viktuppgång.
Man behöver inte ens väga sig.
Så länge man äter bra mat och inte öser sig onyttiga saker kan strunta i vad man väger.

Jag gick upp 25 kg första gången, 10 kg andra gången.

Nu väger jag normalt igen.
Man ska bli rund när man är gravid.
 
Sv: Är vikten så viktig?

Tack alla för era svar!!:bow: :bow:

Det här med vikten och min övervikt är känsligt och jag blir så ledsen när folk lägger sig i hur jag ser ut.

Den här personen har flertalet gånger sagt andra dumma saker, ibland ignorerar jag bara honom, men i bland tar jag åt mig och blir ledsen. Jag vill inte stöta mig med honom men jag tror att jag nog klarar av att fräsa åt honom nästa gång och be honom sköta sin egen kropp.

Känns skönt att veta att jag inte är ensam om mina 12 kg:D

och så undrar jag; en hel del ÄR vätska i min kropp, men vad gör man åt det? Kan man förhindra att man får en massa vätska och hur gör man för att det ska bli mindre vätska om man väl har fått det?
 
Sv: Är vikten så viktig?

Tror tyvärr inte att vätskeansamling går att göra så mycket åt.... Du får glädja dig åt att det försvinner snabbt när barnet väl är ute!!!
 
Sv: Är vikten så viktig?

och så undrar jag; en hel del ÄR vätska i min kropp, men vad gör man åt det? Kan man förhindra att man får en massa vätska och hur gör man för att det ska bli mindre vätska om man väl har fått det?

Enligt vad jag har läst så förebygger vatten att kroppen binder vätska. Så drick massor av vatten!!! :d
 
Sv: Är vikten så viktig?

och så undrar jag; en hel del ÄR vätska i min kropp, men vad gör man åt det? Kan man förhindra att man får en massa vätska och hur gör man för att det ska bli mindre vätska om man väl har fått det?

Om jag inte minns fel från min förra graviditet sa läkaren till mig att det inte var så mycket man kunde göra. Jag samlade på mig rejält med vätska, men han sa att de är väldigt restriktiva med att skriva ut eller rekommendera vätskedrivande medel till gravida. Så trots att jag fick carpaltunnelsyndrom och hade en höger hand som var i stort sett obrukbar de sista månaderna fick jag ingen annan avlastning än att jag blev sjukskriven.
 
Sv: Är vikten så viktig?

Man ska inte experimentera med mediciner och motsv hälsokost som gravid (helst aldrig!) men det finns ju tex livsmedel som har lite olika verkan. Salt tex binder ju vätska i kroppen så man kan ju alltid undvika inlagd sill etc, salt lakrits mm.

Vattenmelon, gurka och stjälkselleri är naturligt milt vätskedrivande. Persilja också har jag för mig, men är inte hundra. Å andra sidan innehåller persilja järn!

Socker/kolhydrater är också vätskebindande. Dra ner på kakor/godis så mycket du bara kan så slipper du åtminstone extra vätska pga det.

Du får trösta dig med att man brukar kissa och svettas ut den påsamlade extravätskan efter förlossningen!
 
Sv: Är vikten så viktig?

Nej , man kan inte kläcka ur sig vad som helst!

Slå dövörat till.
12 kg är helt normalt.
Barn+moderkaka+extra blod, vätska...etc...

Jag gick upp 17 kg.
Nu, en månad efter förlossningen har jag gått ner 15 av dem, vilka försvann nästan direkt. Och 2 kg att "kämpa lite extra med", det kan man väl överleva?


Ha svar på tal nästa gån. Var spydig med glimten i ögat, så får h*n ta det som h*n vill.

"Vad tjock du har blivit"

"Jo jag är gravid. Vilken är din anledning?"
 
Sv: Är vikten så viktig?

Tack för era svar!!:bow:

Jo jag ska ha svar på tal nästa gång. Han är ju faktiskt rätt tjock själv!

Jag var hos bm i går igen och har nu gått upp 2 kg på 2 veckor. Hoppas bebis föds snart så jag slipepr gå upp mer i vikt!

Tack för alla era tips!!! Jag ska försöka käka något naturligt vätskedrivande, så kankse jag blir av med lite vätska, om inte nu så i alal fall när bebben är född!

Har 4 veckor kvar i morgon så det börjar bli dags snart!:banana:

Var på ul i tisdags och fick veta att det är en flicka i min mage!:banana: :bump:
 
Sv: Är vikten så viktig?

Usch, det är så mkt press på tjejer med allt. Man ska helst hinna plugga innan man skaffar barn, abort eller inte abort, vikten kan skada barnet.. ALLT kan skada barnet.:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag var en av dem som gick upp massor - ungefär 25 kg under graviditeten och hade gigantisk mage. nu rasar allt av mig, är -28 kg nu...
2
Svar
21
· Visningar
6 849
Senast: TinyWiny
·
S
Gravid - 1år Nu behöver jag råd! Inann jag blev gravid så var jag väldigt nöjd med min vikt, är rätt lång och har alltid varit rätt smal. Jag gick...
Svar
14
· Visningar
7 917
Senast: havreflinga
·
E
  • Låst
Övr. Barn Jag har en fråga ang att gå ner i vikt efter graviditet! Tråden kanske hade passar bättre under Barn men tänkte att det kanske är mer...
2
Svar
20
· Visningar
24 828
Senast: carinapr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp