Är jag steril?

S

spaderdam

Väljer att skriva under att annonymt nick då det är en rätt känslig fråga...

Det är så att misstänker att jag kanske är steril. :crazy:
Har inte använt preventinmedel de senaste åren - trots att jag har haft sex regelbundet. Har kört med att killen inte har fått komma i mig ibland, men långt ifrån varje gång.

Hur kan man testa om man är steril? Var ska jag vända mig? Är det någon annan som har erfarenhet av barnlöshet? Jag är fortfarande relativt ung, mellan 20-25 år och då borde det inte vara några problem att få barn tycker man ju.:(
 
Sv: Är jag steril?

Det behöver inte alls vara så att du är steril. Det är ju trots allt inte så många dgr/månad ,man kan bli gravid, är ju bara på ägglossningsdagen + dagarna före & efter.

Om det är så att ni vill ha barn så skulle jag räkna ut när jag har ägglossning och sedan ha sex dom dagarna i första hand innan jag oroade mig över att vara steril. :)

Sedan behöver det ju inte vara dig det är fel på heller isf, det kan ju lika gärna vara din partners spermier som är dåliga.
 
Sv: Är jag steril?

Hur kan man testa om man är steril? Var ska jag vända mig? Är det någon annan som har erfarenhet av barnlöshet? Jag är fortfarande relativt ung, mellan 20-25 år och då borde det inte vara några problem att få barn tycker man ju.:(
Du skriver inte hur länge ni försökt få barn. Avbrutet samlag (som det ju blir om killen inte kommer i dig) som preventivmedel kan funka i många år, utan att det i sig självt behöver innebära att någon av er är ofruktsam. Men om ni försökt få barn genom regelbundna oskyddade samlag mer än några månader till ett halvår, vill jag råda er att kolla läget så snart som möjligt utan att slösa bort mer tid. Underökningar kring ofrivillig barnlöshet kan ta sin tid, och man vill av flera skäl inte förhala det längre än nödvändigt.
Det är viktigt att komma ihåg att det finns många olika anledningar till att det inte "tar sig", orsaker kan finnas hos både mannen och kvinnan. I sällsynta fall kan det till och med vara så att båda är fullt fertila men inte med just varandra.
Om du eller din kille har en bra befintlig läkarkontakt så är det naturliga att ta det den vägen, annars är sjukvårdsupplysningen eller ett besök på en vårdcentral en bra början.
En sökning på "ofrivillig barnlöshet" på nätet ger en mängd värdefulla länkar till informationskällor. Ta tag i saken på en gång, och lycka till!
 
Sv: Är jag steril?

Till saken hör även att jag har väldigt oregelbunden mens, vet inte vad det beror på men alla BM jag har pratat med har sagt att det är så det kan vara.

HAr försökt räkna ut när jag har ÄL men eftersom jag har så oregelbunden mens går det inte. Tack för ditt svar!
 
Sv: Är jag steril?

Vi har haft oskyddat sex under kanske lite över ett års tid.
Eller försökt och försökt, vi har haft sex när vi har känt för det, ungefär ett par ggr i veckan. Men jag tycker liksom att något borde ha hänt, folk verkar få barn hur lätt som helst.

Ska ringa till min husläkare och börja där. Hoppas han skickar en remiss till någon läkare som kan ta reda på hur det ligger till. Börjar bli ganska så frustrerande.

Tusen tack för ditt svar!
 
Sv: Är jag steril?

Ja, att ha oregelbunden mens är ju inget ovanligt. Men som du skriver så blir det svårare att räka ut när du har ägglossning då ja. Hoppas att det ordnar sig för er. :)
 
Sv: Är jag steril?

Jag glömde en sak. Det viktigaste av allt när det handlar om ofrivillig barnlöshet - eller ens bara funderingar kring risken för det - är att man är två om det hela. Att du och din kille har så bra kommunikation och samhörighet som möjligt och pratar med varandra, och lyssnar på varandra, ofta och mycket är otroligt viktigt. Att försöka skaffa barn utan att lyckas, eller bara att misstänka att man inte kommer att lyckas, är väldigt stressande och kan skapa stora slitningar i ett förhållande. Mycket av bådas tankar fokuseras på önskad graviditet, oönskad mens och samlag som behöver göras... Pressande omständigheter för kärlekslivet och tvåsamheten, det är många par som glidit isär som följd av mångåriga försök att skaffa barn. Been there, done that.
Det viktigaste är ni två, inte på just vilket sätt ni kan bli tre - glöm aldrig det! *kram*
 
Sv: Är jag steril?

Att ha väldigt oregelbunden mens gör det ju mycket svårare.
För oss tog det 8 månader av i princip dagligt pippande innan det tog sig, jag både räknade ut ÄL och testade med ÄL stickor.

Det finns ju något "vad det nu heter" som gör att man inte får ordentligt ÄL, jag minns inte vad det heter men det finns en hemsida där man kan få hjälp.
B.la. hade det en lista på olika saker som försämrar ens ägg , typ äta en massa onyttigt ;)
 
Sv: Är jag steril?

Nu kommer jag säkerligen bli påhoppad, men jag ska inte leva tillsammans med pappan, jag vill inte vara i ett förhållande då det tär på mig som person. Kanske senare i livet, men som det ser ut nu så tänker jag vara ensamstående.

Vi har pratat om barnlösheten, han upplever ingen stress eller press över situationen utan säger bara att "det kommer när det kommer" vilket jag antar att han kanske har rätt i.
Men jag ska ta kontakt med husläkaren och köpa ägglossnings stickor (?) för att förhoppningsvis komma ett steg närmare.

Tack Buke, ni är helt fantastiska!
 
Sv: Är jag steril?

Hej!
Har du haft kontakt med läkare gällande din oregelbundna mens?
Vad säger de?
Efter ett årstid försök har man rätt att få hjälp. Ta kontakt med din läkare och gyn för att få tid.
Än är du ung också! Ge det bara tid! Hade du varit över 30 så skulle även läkarna se lite mer akut på det. Då det kan bli mer fel ju längre man väntar och då kan de även ge dispans på att man måste ha försökt i ett år. Då kan det tom bara behövas ett halvår.
Försök att inte tänka på att du ska bli med barn eller vill ha det, eller kan vara steril. Stressen kan också försämra.
Att du har oregelbunden gör att du kan höra precis som jag till de få procent i Sverige, som har lite annorlunda äggstockar. Då är det enda chansen att få hjälp om man vill ha barn eller ha j*kla tur som jag och min sambo hade. Vi hade precis gjort en del prover hos kvinnokliniken och när jag var där för att hon skulle berätta resultatet samt göra ytterligare undersökning, så upptäckte hon något. De gjorde ett graviditetstest och som var positivt. Snacka om förvånad, chockad och superglad jag blev! Det tog ungefär en-två veckor innan sambon hade samlat sig. Första tiden var han sig inte alls lik:p
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag steril?

Haha, morgonens asgarv! Tack:rofl:

Men det är ju sant :D Sen de sista 2½ månaderna låg han (alltså bebisen) så långt ner och min sambo tyckte inte det kändes speciellt bra å "slå bebisen i skallen" och sen tog det 2 veckor å komma igång igen, men då med kondom ;)
Frågade sambon om han är med på att göra ett syskon till om ca 1 år och han sken upp som en sol "då måste vi ju ha en massa sex.....hela tiden" :rofl:

Nu kommer jag säkerligen bli påhoppad, men jag ska inte leva tillsammans med pappan, jag vill inte vara i ett förhållande då det tär på mig som person. Kanske senare i livet, men som det ser ut nu så tänker jag vara ensamstående.

Min sambo var hemma de första 10 dagarna sen jobbar han å är borta 10 timmar om dagen. Och det är faktiskt skitjobbigt, jag älskar helgerna å ser fram emot jul då kommer han va hemma 2 veckor. Det är bra jobbigt och då har jag en jätte snäll bebis.

Nu vaggar jag honom samtidigt som jag sitter här för han ska somna, om 1h måste jag gå på bussen för att gå på julbord å skulle behöva duscha! Men får väl nöja mig med att borsta håret å tänderna å kleta på lite maskara ;) Jag kunde inte duscha igår för vår vv-beredare klarar inte 2 duchar på en kväll :mad:
 
Sv: Är jag steril?

Hur kan man testa om man är steril? Var ska jag vända mig? Är det någon annan som har erfarenhet av barnlöshet? Jag är fortfarande relativt ung, mellan 20-25 år och då borde det inte vara några problem att få barn tycker man ju.:(

Jag tror det finns en stor missuppfattning när det gäller barnalstrande, grundad på att man alltid blivit itutad att man måste skydda sig. Jag trodde också - till alldeles nyligen - att om man inte skyddar sig blir man på smällen illa kvickt - om man inte redan blivit befruktad när monsterspermierna rivit sönder kondomen och trotsat p-pillren. Helt klart var detta långt från sanningen. Jag tror att du funkar helt normalt, men det tar tid helt enkelt.
 
Sv: Är jag steril?

Än är du ung också! Ge det bara tid!
Jag skulle vilja säga absolut max ett år av målinriktade försök. Längre tid bör man inte ge det, oavsett om man är 20 eller 30.

Däremot har du rätt, spaderdam, om att ditt ställningstagande att skaffa barn med utgångspunkt från att inte leva i ett förhållande väcker en del tankar. Är du och den tilltänkte fadern tillsammans, eller bara KK? Kompisar? Grannar? ;) Kommer ni att separera om/när du blir gravid, eller oavsett vilket? Spelar det någon roll vem som är far till barnet? Kommer du att vilja att pappan har en relation till barnet? Många frågor blir det, men du har själv slängt vedträet på brasan... :smirk:
 
Sv: Är jag steril?

Vilken underbar överraskning! Förstår att din sambo tog det som han gjorde, jag hade nog svimmat av om jag hade fått samma besked:love:
 
Sv: Är jag steril?

Det kan precis lika garna vara fel pa din partner. Sa ni maste BADA TVA ga pa undersokning, hans ar mkt lattare an din (bara att lamna spermaprov :angel:) men det ar viktigt att ni bada tva kollas upp.

Det kan kannas som om "alla andra" blir gravida hur latt som helst, men jag lovar att om man borjar grava lite sa har det ofta tagit manga manader. Det ligger mkt prestige i det dar har jag markt :crazy:
 
Sv: Är jag steril?

Jag skulle vilja säga absolut max ett år av målinriktade försök. Längre tid bör man inte ge det, oavsett om man är 20 eller 30.

Däremot har du rätt, spaderdam, om att ditt ställningstagande att skaffa barn med utgångspunkt från att inte leva i ett förhållande väcker en del tankar. Är du och den tilltänkte fadern tillsammans, eller bara KK? Kompisar? Grannar? ;) Kommer ni att separera om/när du blir gravid, eller oavsett vilket? Spelar det någon roll vem som är far till barnet? Kommer du att vilja att pappan har en relation till barnet? Många frågor blir det, men du har själv slängt vedträet på brasan... :smirk:

Förstår att det väcker en del funderingar hos folk.
Ska försöka förklara så gott det går. Jag har varit nära vän med den tilltänkta fadern under mer än sju års tid. Han har stått vid min sida när det har stormat i mitt liv, som en riktigt bra vän, min allra bästa.

Han känner också att han vill ha barn - men inte ett förhållande. Precis som jag. Vi diskuterade våran relation länge och kom fram till att varken jag eller han känner något mer än att vara vänner.
En del i vår bekantskapskrets tycker att detta är mycket förbryllande.

Vi bor inte tillsammans nu och planerar inte att göra det framöver heller. Självklart är det han som ska stå som far till barnet, och vi ska självklart ha delad vårdnad.

Självklart spelar det roll vem som är far till barnet - jag vill att mitt barn ska ha en pappa som bryr sig och kan ta ansvar. Skulle aldrig få för mig att hoppa i säng med någon bara för att bli gravid.

Hoppas jag har kunnat svara på dina frågor.
 
Sv: Är jag steril?

Vi körde 4 år utan skydd innan det blev något :) Jag försökte ha koll så vi körde avbrutet när jag kände att det var lite risky. Men så överlistade den lille oss och blev till i alla fall till vår stora lycka :love:
 
Sv: Är jag steril?

Sök en gynmottagning (ej gynakut) för att få prata med någon. Hurvida du får hjälp där beror ju på hur länge ni försökt osv, men du kan ju alltid få tips om hur du räknar med ÄL och hur menscykeln fungerar. Det kan ju vara så att du missat någon detalj där.

Lycka till!

:)
 
Sv: Är jag steril?

så tänke jag också :confused:och nu sitter är jag gravid i 14 veckan..så ge inte upp...:banana:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 272
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp