Är jag steril?

Sv: Är jag steril?

Först vill jag skriva, som flera sagt innan, att det kan ta tid även om allt är bra. För oss tog det 14 försök varav 12 var prick på ägglossningen (= mycket sex dagarna före och efter ÄL).

Vi bor inte tillsammans nu och planerar inte att göra det framöver heller.

Sen, med de förutsättningar du skrivit ovan kan jag informera om att ni inte har rätt att söka hjälp för riktigt barnlöshetsutredning. Man måste vara sambos och utredningen omfattar båda två som par. Däremot kan du säkert söka gynekolog som kan titta med ultraljud att allt verkar se rätt ut - om man har oregelbunden mens kan det bero på PCO om jag förstått det rätt.
 
Sv: Är jag steril?

Vilken underbar överraskning! Förstår att din sambo tog det som han gjorde, jag hade nog svimmat av om jag hade fått samma besked:love:
Det är det!! :love:
För jag vet att han inte tyckte om att behöva lämna spermieprov. Allt är okej på bådas sidor. Jag har bara äggstockar som inte är som alla andras. Nu börjar han landa mer och mer, men han var rätt känslig ett tag och var rädd att komma nära osv. Men nu är allt okej igen. :love:
 
Sv: Är jag steril?

För en kompis tog det 7 år att bli gravid, de skyddade sig inte och lät det bli när det blev. Nu har de två barn.

Du får väl prata med gyn o be om en utredning om det är så att ni planerar att skaffa barn.
 
Sv: Är jag steril?

När det gäller t.ex. hästar så ser man till att avelsdjuren är i bra kondition, inte för tjocka eller för magra och är noga med deras foder etc...

Lite samma gäller för osss människor också, är man inte i bra kondition, överviktig, kanske äter mediciner och lever ganska osunt överlag, röker, kanske ganska mycket alkohol... då sjunker fertiliteten både hos män och kvinnor.
 
Sv: Är jag steril?

Att ha väldigt oregelbunden mens gör det ju mycket svårare.
För oss tog det 8 månader av i princip dagligt pippande innan det tog sig, jag både räknade ut ÄL och testade med ÄL stickor.

Det finns ju något "vad det nu heter" som gör att man inte får ordentligt ÄL, jag minns inte vad det heter men det finns en hemsida där man kan få hjälp.
B.la. hade det en lista på olika saker som försämrar ens ägg , typ äta en massa onyttigt ;)

Men jag förstår inte... Ni hade ju inte planerat så hur kunde det ta 8 månader? Alltså är jag snurrig? :D Eller hoppades du på att det skulle bli nåt i 8 månader? För din snubbe blev ju småpaff när du sa att du var gravid. Har jag missuppfattat nåt?
 
Sv: Är jag steril?

Det behöver inte vara ngt fel på dig , avbrutna samlag kan skydda länge, fast folk kan bli gravida av det oxå men det är oftast det sista man alltid hör om.

Jag tror starkt på att det är viktigt att vara kompatibla, alltså passa ihop, vet flera fall där det inte vait fel på varken mannen eller kvinnan men de har helt enkelt inte kunnat skaffa barn tillsammans, när de gjort slut & hittat andra parters har det gått.
& det behöver som sagt inte vara ngt fel på ngn.
 
Sv: Är jag steril?

Men jag förstår inte... Ni hade ju inte planerat så hur kunde det ta 8 månader? Alltså är jag snurrig? :D Eller hoppades du på att det skulle bli nåt i 8 månader? För din snubbe blev ju småpaff när du sa att du var gravid. Har jag missuppfattat nåt?

8 månader efter jag slutade med p-piller tog det
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 273
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 630
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp