Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Nog därför hon skrev *knapplån* :idea:
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Precis! :D
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

När jag blev gravid med mitt första barn berättade vi det på julafton, och blivande farmor och farfar tyckte minsann att det var den bästa julklapp de nånsin fått! :p

Alla kanske inte har krav på materiella ting i sina paket...

// K

Vem har talat om materiella ting? En julklapp kan ju exempelvis vara att man fixar en middag, att man sitter barnvakt, att man går på teater...

Men nyheter är inga presenter, i mina ögon. Vare sig nyheter om barn, jobb, giftemål, eller vad det nu månde vara.

Den dagen jag får barn hoppas jag verkligen att inte far- och morföräldrar ser barnbarnen som det bästa de nånsin fått. Om inte annat så får man kanske hoppas föräldrarna var gladare över sina egna barn...
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

*kl*

Vilken tur att båda sidorna fick komma till tals. Hade det bara blivit de första sidorna av tråden så hade jag nog gett upp hoppet om mänskligheten.

Förutom att alla är vi olika och upplever saker olika, så tror jag mkt ligger i oxå hur man uttrycker sig och tolkar saker. Vi vet inget om TS och den väg hon fått vandra och i hennes ordval och berättelser lägger vi våran egen erfarenhet och värld. Så även om den "hårda" sidan behövdes i denna diskussion så hade den inte behövt vara så j-a elak och påstridig.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Om inte annat så får man kanske hoppas föräldrarna var gladare över sina egna barn...

Det där var bara så irriterande så jag inte ens orkar komma på nåt bra svar... Suck.

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Det där var bara så irriterande så jag inte ens orkar komma på nåt bra svar... Suck.

// K

Jo, jag hoppas faktiskt att barnen är viktigare än barnbarnen.

Varför är det irriterande?
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Därför att det är självklart att deras egna barn är det viktigaste av allt.
Men det var inte det som var frågan från början heller. Det var ju att jag berättat på julafton att de skulle bli farföräldrar och att de tyckte det var den finaste julklapp de fått (även om jag inte gjorde själva avslöjandet till en julklapp, utan det var de som formulerade det så).
Det har ju inget med glädjen över deras egna barn att göra.
Det känn som om du letar saker att anmärka på i det jag skriver.

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Nej, du skrev att dina svärföräldrar tyckte att nyheten om barnbarnet var det finaste de nånsin fått. D v s finare än deras egna barn.

Mina föräldrar har varit gladare över att få oss än över barnbarnen. Och det skulle aldrig falla mig in att ge bort nyheten om att jag är gravid i julklapp - för mig skulle det verkar oerhört egocentrerat. Däremot får man kanske hoppas att föräldrarna blir glad för min skull, men jag skulle tycka det snarast kändes betungande om mina föräldrar tyckte att mina barn var det viktigaste i deras liv.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

När jag blev gravid med mitt första barn berättade vi det på julafton, och blivande farmor och farfar tyckte minsann att det var den bästa julklapp de nånsin fått! :p


// K

Jag citerar mig själv här..

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Som jag skrev här ovan så gjorde jag inte avslöjandet till en julklapp, det var farföräldrarna som formulerade det så efteråt.
Och jag tycker inte alls att det är egocentrerat eller konstigt på nåt vis att kalla avslöjandet för "julklapp" om man nu vill det.

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Mabuse skrev:
Nej, du skrev att dina svärföräldrar tyckte att nyheten om barnbarnet var det finaste de nånsin fått. D v s finare än deras egna barn.

Dags att börja läsa lite mer noggrant ? ;)

Kajo skrev:
När jag blev gravid med mitt första barn berättade vi det på julafton, och blivande farmor och farfar tyckte minsann att det var den bästa julklapp de nånsin fått!
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Min man och jag förlorade våra tvillingpojkar i graviditets v.25 och hela livet rasade samman.Ett halvår senare sitter min bror i soffan hemma hos oss och gråter när han berättar att han ska bli tvilling pappa! Min bror kände sig som en "tjuv" och det var oerhört svårt för honom att berätta den glada nyheten...OCH det var oerhört svårt för oss att känna glädje med hans familj...just då!
Det ÄR inte konstigt att inte känna sig glad,det betyder ju inte att man missunnar dem deras lycka,det är bara så att deras lycka gör ens egen sorg mer påtaglig. Idag är jag en mycket stolt och glad tvilling faster,men man måste låta sin sorg ta tid och hur man känner kan man faktiskt inte göra något åt...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Man måste försöka släppa allt lite och se sig om...
Få lite självdistans till det jobbiga som hänt och försöka gå vidare..
Nu har jag inte läst de senaste sidorna och kanske du mår bättre nu och det jobbiga tonats ner lite.
Jagvet hur jobbigt det är att få missfall.
Har själv fått 3-4 stycken.
Det är skit alltså, men man får inte gräva ner sig och låta eländet ta över..
Och framförallt måste man fortsätta glädjas över andras lycka.
Slutar man med det är man illa ute och riskerar att sitta där helt överöst med egen olycka och eget depp..

Att din syster berättade sin nyhet på julafton ser jag inte som okänsligt, för på samma sätt som hon förstörde din lycka genom att berätta så kanske det hade förstört hennes lycka om hon INTE fått berätta..
Hoppas att du förstår lite hur jag menar.
Jag vill inte kritisera dig på nåt sätt, för jag vet att det är jobbigt.
Men man får inte glömma sinamedmänniskors lyckamitt iallt det där..jobbiga...

Lycka till med allt!! :bow:
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag förstår dig verkligen, det är många hårda ord om att du inte är glad för din systers skull men när man mår riktigt dåligt så tänker man bara på hur orättvist livet kan vara.Min syster har försökt få barn flera år, gått på behandlingar, bara fått missfall hela tiden & ska väl försöka adoptera, hon är över 40 år.Nu är jag gravid & bara 24 år, jag kan inte låta bli att tänka på vilken ångest hon kanske upplever för att hennes lillasyster får barn men inte hon(nu kan ju vadsomhelst hända, inte säkert min graviditet heller går bra).Min pappa var där över julen & han har nog berättat att jag är gravid, men det var lite trist att hon skulle få reda på det just på julen.Vi har inte så bra kontakt så vi pratar inte med varandra på telefon utan träffas kanske vart 3e år som oftast.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp