Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag tycker iaf att det är enorm skillnad..

Såklart man inte skaffar barn för att göra sina föräldrar glada ( enbart )
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag har avstått från att svara i denna tråd länge men nu kan jag inte hålla mig mera.

Jag tycker inte att det var okänsligt av din syster att berätta detta på julafton men jag förstår att det var känsligt för dig.

Om man ser det från hennes synvinkel så tror hon nog att du kommit över detta eftersom det var 3 månader sedan du fick missfallet, hon vet nog inte att det var så känsligt för dig som det var och det var en miss i protokollet som gjorde dig illa.

Alla fungerar ju inte likadant, vissa blir glada åt andras graviditeter trots att dom nyss fått missfall medans andra sörjer sina missfall länge.

Jag hoppas att ni snart blir gravida igen och får ett litet knytte att glädjas åt.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Men, det är väl inte för att göra föräldrarna glada som man skaffar barn? Hoppas jag. Det kan ju vara en glad nyhet för det (liksom nyheten att man äntligen efter många år köpt en häst man velat ha), men kanske inte en present i mina ögon.

Finns det redan andra barnbarn så vet jag inte om det är så fantastiskt att få barnbarn nr 5, även om man som förälder självklart är glad för barnens skull.

Vilka gräsliga far/morföräldrar det skulle vara om de inte blev glada över ett till barnbarn. Dessutom, jag tycker det var en alldeles utmärkt julklapp att ge beskedet att de ska få ett barnbarn. Det är ju inte barnbarnet som är klappen och inte 17 skaffas väl det för andras skull.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Hur många av er har gått igenom MF eller MA (förutom Calazirya) som talar av egen erfarenhet?


Jag. 3 st. Ditt MA var i september och du blev ledsen för att din syster berättade på självaste julafton. Jag är nog mest inne på linje att du är lite missunsam där. Jag tycker inte att det var okänsligt, ni borde kunna prata om dessa känslor inom familjen. Typ "Å vad roligt, jag blir gald för er skull, men samtidigt påminns jag om vår egen längtan", eller något liknande. Jag har full förståelse för att du blev ledsen, och det får du också vara, men jag tycker inte att du för den skull har rätt att diktera för andra när de får berätta om sin graviditet.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Aha, för mig är en julklapp något man ger till någon annan, som man har ordnat bara för den personen. Nyheten att jag fått jobb är således ingen julklapp i mina ögon. Men det är ju olika tradition i olika familjer.

Jag skrattar så jag gråter! :rofl: :bow:

Jag tycker inte heller det är "min" julklapp att få ett ultraljudskort på en släktings foster. Men det kanske bara är jag.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Det skulle inte jag heller tycka att det var.

Men det är ju en helt annan sak om de blivande far/morföräldrarna få det.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag gillar inte den här sajten längre! :(
Varje gång jag besöker den ser jag trådar där empati och vänlighet lyser med sin frånvaro!
Man svarar med tanken att "det spelar ingen roll om jag sårar, bara jag får säga min mening!"

Jag kan förstå att TS blev leden när hon blev påmind om sitt förlorade barn på självaste julafton. Jag kan iof också förstå att systern ville dela med sig av sin glädje på samma dag. Men för den skull så hittar jag inga anledningar till psykologhjälp eller osande syskonrivalitet..
Jag har själv en vän som fick MA precis i samma veva som jag blev gravid med mitt andra barn. Hon ville inte ha nån kontakt med mig på ett tag då, för att hon tyckte det var för jobbigt. Var det fel av mig att respektera detta, eller skulle jag insisterat på att vi skulle hålla kontakten även då fastän det var för jobbigt för henne??

Sorg kan få en att reagera underligt, och det tycker jag att Silverkedjan borde veta. Jobbar inte hon i sjukvården med människor?

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Var ditt barn en julklapp till din familj? :confused:

Det är väl kul om syskonen får barn, men mest för dem själva. Lite som att köpa en häst till sig själv i julklapp åt föräldrarna. :crazy:

När jag blev gravid med mitt första barn berättade vi det på julafton, och blivande farmor och farfar tyckte minsann att det var den bästa julklapp de nånsin fått! :p

Alla kanske inte har krav på materiella ting i sina paket...

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag skulle blivit jätteglad. Intressant att se hur olika man kan vara.
Tycker ni även att det är en kass present att få ett förstorat bröllopsfota av anhöriga i present eller vanliga foton?
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Sorg kan få en att reagera underligt, och det tycker jag att Silverkedjan borde veta. Jobbar inte hon i sjukvården med människor?

// K

Jo det är precis det jag gör.

Och det är skillnad på sorg och missunnsamhet.

Ingen har rätt att vara oförskämd och självfixerad i alla evighet pga en sorg. Ledsen, javisst, men det var ju inte det tråden handlade om.

Om man inte får INSIKT om sina beteenden kan man tyvärr inte hjälpas ur dem.

Man ska sörja och folk förstår det, men man kan inte förvänta sig tankeläsande eller att andra ska anpassa sina liv efter ens sorg. I så fall kommer man aldrig ur den utan fastnar i en "det är alla andras fel"-fälla.

Vi som i den här tråden försökt få TS att förstå ett utomstående perspektiv och faktiskt svara på frågan i rubriken har gjort det för att TS ska förstå att det är så andra ser på det och att hon inte kan förvänta sig något annat om hon inte tydligt ber om det.

Skulle bara medhåll få skrivas i sådana här trådar ?

Hur skulle det låta om SYSTERN skrivit tråden ?
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Skulle bara medhåll få skrivas i sådana här trådar ?

Nej, självkart inte. Men man kan säga saker utan att vara elak.
Jag tycker det går för långt när folk försöker få det att låta som syskonrivalitet bara för att hon blir ledsen för att hon påminns om sitt MA på julafton.

Jag är väl konstig, men jag förstår TS. Och jag tror inte alls att hon missunnar sin syster hennes barn.
Ska man vara petnoga så kanske rubriken, och påståendet att systern är okänslig är lite i starkaste laget. Men jag kan se lite bakom det och se att TS fortfarande sörjer över sitt MA. Jag tror inte att hon är en känslokall bitch som inte vill att övriga världen ska få ha barn bara för att hon förlorat sitt. Men saker och ting kan ta sin tid.

Jag säger inte att det är såhär, jag känner inte TS. Hon kanske är en känslokall bitch, men jag föredrar att tro gott om folk tills motsatsen är bevisad.

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag tror inte att hon är en känslokall bitch

Det är det knappast någon här som tror/anser, men vi ser på det med ett annat perspektiv än ts gör och frågan var om det inte var fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton? Och på det har många av oss svarat att det tycker vi inte!
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Ja, men det som retar mig är hur vissa har svarat.

// K
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Först vill jag bara säga att jag är så ledsen för din skull. Det kan ju inte finnas ngt mer grymt än att förlora ett barn på detta sätt. Stackars dig.
Sen tror jag att du behöver professionell hjälp med att komma över det här. Men du kanske går hos kurator redan.
Jag tror din syster hade jättesvårt att veta om hon skulle berätta eller inte, men att hon säkert trodde att du ändå skulle känna glädje för hennes skull. Men om jag vore din syster hade jag pratat med dig först istället för inför hela familjen på julafton. Det blir ju såklart en chock att höra det på det sättet.
Hoppas du kommer igen, och blir gravid snart igen. Kram.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

.
Ska man vara petnoga så kanske rubriken, och påståendet att systern är okänslig är lite i starkaste laget. Men jag kan se lite bakom det och se att TS fortfarande sörjer över sitt MA. Jag tror inte att hon är en känslokall bitch som inte vill att övriga världen ska få ha barn bara för att hon förlorat sitt. Men saker och ting kan ta sin tid.


// K

Har inte orkat svara i den här tråden just för att man blir så beklämd när man läser den. Såklart att det är som du skriver här ovan. Själv genomgick jag ett MA mellan mina två barn men jag förväntar mig inte att alla ska ha ett exakt likadant reaktionsmönster som jag, inte heller kan man tala om när man inte får sluta sörja eller inte. Antingen så sörjer man eller så gör man det inte och uppenbarligen sörjer TS. Och då gör hon det. Det finns liksom inte mer att säga om det.

Håller tummarna för att fok kan tänka lite mer som dig än att hänga upp sig på ett par olyckliga ordval som man väljer i frustration och sorg och tänker lite mer på vad som kan ligga bakom.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Men för den skull så hittar jag inga anledningar till psykologhjälp eller osande syskonrivalitet..

Om man inte mår bra, så finns det alltid anledning till psykologhjälp.
Varför skull man inte ta hjälp av psykolog för att må bättre?
Finns det något självändamål med att gå runt och må dåligt.
Självklart så skall man få sörja, men att få hjälp att hantera sorgen är alltid bra.
Så är de vid alla dödsfall och det vet t.ex. Silverkedjan för hon är läkare.

Och syskonrivalitet kan få folk att göra elaka saker.
Systern skulle t.ex. kunna använda sin graviditet för att glänsa över ts och riktigt gnugga in hennes förlust.
Enligt jag är minsann - kan minsann - osv i sann syskonrivalitetsanda.
Och detta är mycket elakt.
Om det var orsaken till att hon ville berätta just på Julafton, så var det en elak handling.
Vilket hade kunnat förklara ts reaktion inför nyheten.

Jag har sett hur hänsynslösa just syskon kan bli mot varandra när rivaliteten slår till.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Precis så.. Jag vänder mig inte emot att vissa inte ger TS medhåll
( alla är vi olika & tycker olika ) men hur vissa har svarat henne får mig att fundera :(

Men vi är väl olika där också kanske, vad vet jag ..
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

*knapplån*

Men kära du!

Jag har helt missat att du mist ditt barn. Stor tröstkram från oss!

Jag tycker att det var okänsligt av din syster och tycker inte alls att det är missunsamt på något sätt. Inte heller tror jag att du känner någon rivalitet mot din syster. Du saknar ditt eget barn som du skulle fått! Det är väl inte så konstigt!

Jag har inte läst hela tråden men tycker att du fått några riktigt empatilösa svar. Det är helt OK att tycka saker men man kan framföra saker på olika sätt.

Jag lider med dig!

Stor kram!

Mvh / Fia
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag har också följt denna tråd utan att kommentera förrän nu.

Hade själv ett MA i v16 för ett antal år sedan. Visst var det tufft, och visst saknade man det barn som inte blev. Men, jag valde att se det så att det barn som inte blev, faktiskt inte var ok, och genom att avbryta graviditeten så var det kroppens sak att "ta hand om det" som gått fel i skapelseprocessen. Och jag/kroppen fick chansen att "börja om" igen, förhoppningsvis med bättre resultat.
Har nu fyra friska barn och sänder ibland en tanke till pyret som inte blev. Men trots att det var stor sorg och besvikelse just då, så valde jag ganska så snart att ändå se det som något positivt - jag hade inte föredragit att det istället för MA blivit ett gravt missbildat barn.

Någon sa "man väljer inte hur man har det, men man väljer hur man tar det".

Lycka till med din förhoppningsvis kommande graviditet!
Men unna också din syster att vara glad för sin graviditet och jag tycker faktiskt inte heller att det var utstuderat elakt att tala om just på julafton, men det beror kanske på vilken relation ni har innan.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

calzyria är inte trådskaparen vad jag vet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp