Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

knapplån

Vad är MA? TS fick MA i vecka 17, men missfall i vecka 11? Eller? Jag förstår inte :confused: .
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

MA står för Missed Abortion och betyder att kroppen inte talar om att fostret dött utan man fortsätter tro att man är gravid. I mitt fall i 6 veckor efter det dog.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Nu har jag läst alla inlägg en gång till. Jag förstår inte varför ni tolkar in en himla massa andra saker i det jag skrivit.

Jag unnar verkligen min syster hennes graviditet. Jag skriver inte någonstans att jag inte gör det.

Varför skriva sådana saker som att min syster har stulit mitt barn eller graviditet???

Jag skuldbelägger inte och är inte arg på andra gravida men det påminner mej negativt om att jag själv skulle varit där.

För min del hade det bara varit roligare om jag inte blev så negativt berörd just på julafton. Det var just bara det det handlade om.

Hur jag sörjer tycker jag är upp till mej. Jag sörjer fortfarande. Att andra sörjer i en vecka är jättebra, jag önskade att det hade varit så för mej med.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att bli hoppad på och blir ledsen och besviken över det.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Din tråd heter "Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?"

Du FRÅGAR ju? Och vi svarar uppenbarligen inte det du vill höra.

Det tycker nämligen inte jag.

Däremot är det fruktansvärt okänsligt att tycka att andra inte ska få dela sådan glädje på jul.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Den enda som nämnt något om en vecka var väl jag, och jag sa inte att jag bara sörjde i en vecka, utan att kompisens barn föddes en vecka efter mitt missfall. Du tolkar in saker rätt bra själv.

Och jag förstår inte varför ANDRA ska kunna lista ut hur DU ska ta nyheter som de uppfattar som goda, och se till att de inte hamnar fel dag för DIG. Jag skulle inte i mina vildaste fantasier tänka mig hur någon skulle koppla ihop en glad nyhet med just julen.

Dock har jag en svag sorg kvar på julafton, då det var den dagen jag berättade för mina föräldrar att de skulle få sitt första barnbarn, men det blev som sagt inget.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Du verkar inte ett dugg glad för din systers skull.

Varför annars citationstecknen ?

Tror du att ditt foster kommer mer tillbaka bara för att hon är gravid?

Vad spelar det för roll om man berättar det på julafton eller inte ? Hon kanske - helt normalt i så fall - till och med tyckte att det skulle vara ett slags tröst för dig att det finns hopp om en bebis i familjen ändå inom kort.

Jag skulle bli urförbannad om någon istället för att ta det som en julklapp att glädjas åt istället inte kunde skilja på saker och orsaker och tyckte det var TRÅKIGT av något som liknar ren missunnsamhet.

Självklart är det trist med din MA och du ska få sörja den.

Men det är ju inte din SYSTERS FEL !

Missunna inte henne hennes glädje :mad:

Finns det nån bättre dag än julafton för glada nyheter?

Jag kan inte de hur det skulle vara okänsligt att berätta detta just på julafton.
Tror du verkligen att din egen sorg skulle må bättre av att det berättades en annan dag? Att det skulle göra så stor skillnad?

Finns det någon bättre dag än julafton för glädjande nyheter och ibland är det ju mycket svårt att veta hur andra ska reagera.

Håller fullständigt med i ovanstående :bow:

Hur många av er har gått igenom MF eller MA (förutom Calazirya) som talar av egen erfarenhet?

Jag antar att ni hanterade situationen genom att istället njuta av andras graviditetern istället för er egen! Så diplomatiskt av er, gratulerar er storsinthet!!! Den egenskapen har jag tyvärr inte just nu.

Jag har haft två missfall och tappat 3 bebisar, då första missfallet var när jag väntade tvillingar...

Jag tycker faktiskt att du överreagerar.
Det är ju ändock 3 månader sedan du fick missfall och hur länge hade du tänkt att omgivningen ska tassa omkring i ullstumpor för din skull egentligen :confused:

Sista missfallet fick jag gå med mitt döda foster i magen 3 veckor innan det aborterades ut, så tro inte att du är ensam om att ha gått igenom detta, men aldrig i livet att jag krävde att andra gravida skulle vara tysta om det..Jag var glad för deras skull!
 
Senast ändrad:
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

För min del hade det bara varit roligare om jag inte blev så negativt berörd just på julafton. Det var just bara det det handlade om.
Julafton är liksom allas dag.
Och de behöver att få fira den för sin del.
Det var synd att det blev som det blev.
Men ingen har gjort något fel vad jag kan se.

Om inte din syster just gillar att stjäla föreställningen och alltid letar efter en orsak.
Men då så är det ett allmänt problem och inte ett särskilt just för detta fallet.

Normalt sett så är det inte "fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton".

Hur jag sörjer tycker jag är upp till mej. Jag sörjer fortfarande. Att andra sörjer i en vecka är jättebra, jag önskade att det hade varit så för mej med.

Det finns ju risk att du kommer att sörja fram till nästa graviditet.
Och även att du kommer att ha svårt att glädja dig över den graviditeten.
Men det är inte heller någon annans fel.
Du kan inte - och skall inte försöka att - hitta någon syndabock för det.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Fast om du anser julen är glädjens dag...så varför missunar du din syster att dela med sig av SIN glädje ?? Förstår inte hur du tänker.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Ja eftersom julafton är en glad dag som jag såg fram emot och önskade att jag skulle slippa tänka på tråkigheter.

Du tycker alltså det är tråkigt att din syster är gravid? Jag förstår att det är hemskt att gå igenom det du gjort men i det du skriver läser jag ren missunnsamhet....
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Egentligen förstår jag hur hon tänker....trots allt. Hon var i vecka 11, syrran samma sak. Syrran har INTE förlorat sitt barn...villket gör att TS känner sorg över att just hon drabbades.

DÅ kanske man tänker lite bakvänt. Livet är inte lätt eller rättvist.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Är det inte så att var tredje graviditet eller något slutar i missfall?
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Nåt sånt är det nog, ja... Men många av dessa sker strax efter befruktningen, så det är inte säkert att man ens hunnit märka att man varit gravid.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Med 2 missfall i bagaget så tycker jag inte att din syster var okänslig. Glädjen över ett nytt blivande liv är något som är svårt att hålla för sig själv.
Missfall är något som händer varannan kvinna, ovetande el vetande. Visst är det smärtsamt men det är en del av livet. Gläd dig istället åt att din syster är gravid, var orolig för att din syster inte passerat v 20, se fram emot att bli gravid igen MEN MISSUNNA ingen att bli gravid innan du själv blir det.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Det var nära att jag reste mej upp och gick (vi var hemma hos oss).

Det var tur du lyckades hejda dig, för det hade varit väldigt okänsligt, tycker jag.

Ledsen har du förstås all rätt att bli (inte för att din syster ka ha barn, utan för att du blir påmind om ditt änglabarn) och att prata om sorgen och visa dina känslor. Men om du blandar ihop din sorg med din systers glädje och på något sätt tror att ökad glädje för henne betyder mer sorg för dig - då ger du nog ett själviskt intryck, och det blir ju ingen gladare av.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

*ryser* Just detta har varit min stora fasa i alla våra barnlösa år... Tyckte det var okänsligt av din syster, även om det nog säkert inte var menat så. De är ju säkert lika glada för sin graviditet som du är ledsen för ditt ma. Tanken var ju säkert att glädja släkt och vänner och inte att såra dej, men det blir ju så himla fel när någon gått igenom det du gjort.

Har själv 7 års kämpande för barn bakom oss och ett ma så jag vet hur det känns. Tror inte man kan sätta sej in i det om man inte varit med om det själv. Man slit ju fullkomigt itu av dels glädjen för den andres skull men samtidigt blir ju den egena sorgen så himla påtaglig i just de situationerna. Blir alldeles för mycket känslor att hantera.

*kram*
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Var 5:e graviditet slutar med missfall dvs 20% av alla graviditeter.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Du tycker alltså det är tråkigt att din syster är gravid? Jag förstår att det är hemskt att gå igenom det du gjort men i det du skriver läser jag ren missunnsamhet....


Här tolkas det visst som f*n läser bibeln eller???? Sorgen är ju givetvis över att ha mist sitt EGET barn och inte över systerns graviditet. Just ett ma är ju inte det man vill bli påmind om på julafton.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Jag förstår dig, men ändå inte.

Nej, jag tycker inte det var okänsligt att berätta det på julafton. Det ÄR ju en glad nyhet att din syster väntar barn.

Det hade inte spelat någon roll vilken dag hon valt att berätta. Sorgen efter ditt barn finns ju kvar ändå.
 
Sv: Är det inte fruktansvärt okänsligt att berätta på julafton?

Nu har ingen i min släkt fått missfall så jag kan inte sätta mig in i din situation, men jag berättade det också för min familj på julafton. Jag var dessutom inte där (vi firar alltid julafton med makens familj), utan jag hade gjort i ordning ett kort där det på framsidan stod God Jul och Gott Nytt År.... och på insidan fanns en bild från ultraljudet samt en inbjudan till dop någon gång i sommar. Detta kort fick de som julklapp.

Jag träffar inte min familj speciellt ofta även om de inte bor så långt bort, så de kände inte till att jag är gravid. Därför tyckte jag det blev en perfekt julklapp till föräldrar och syskon.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp