Äppelcidervinäger till fånghäst

J

jezekl

För många år sen hörde jag att man ska ge äppelcidervinäger till hästar som har fång. Jag funderar nu på det, varför gör man det? Är det något som kan vara bra att ge förebyggande? Kanske för att hålla igång magen..? Någon som vet något om detta?

Jag har en fånghäst och börjar fundera på hur jag ska bemöta betessäsongen som kommer. Om jag kan ge honom något förebyggande så risken minskar för fång så gör jag gärna det.

Om det nu är bra att ge äppelcidervinäger, har ni tips på hur man ska ge det? I kraftfodret? Vattnet?
 
Jag ger äppelcidervinäger till min fånghäst; en slurk i kvällsmaten. Det lär vara bra för magen, men mera vet jag inte. :confused:

Går det lika bra (eller bättre) med fodervinäger ??
Hur mycket skall man ge ???

Förlåt att jag hänger på din tråd men om någon VET så gynnar det ju oss båda. ;)
 
Jag har hört att fång förebyggs om man håller igång hästen och inte låter den bara gå och äta vecka på vecka. :)
 
Ack om det vore så enkelt :mad:
Jag höll igång min häst förra sommaren - tills han fick fång. kan tillägga att det handlar om ett halvblod.
 
Jag citerar lite ur en bok:
"Äppelcidervinäger är framförallt rik på kalium och innehåller alla mineraler som finns i äpplet: fosfor, klor, natrium, magnesium, kalcium, svavel, järn, kisel och spårämnen. Äppelcidervinäger är idealiskt som blodrenande medel, för att minska förkalkning i leder och artärer och för att förbättra hälsotillståndet rent allmänt.
Utvärtes kan äppelcidervinäger användas som bakteridödande medel (tex vid ringorm). Det är sammandragande och speciellt bra för att lindra klåda hos hästar med sommareksem och liknande. Tillsätt 2 msk äppelcidervinäger till 1 liter vatten och skölj man och svans med denna lösning.
Ge helst ekologisk äppelcidervinäger av hög kvalitet, där hela äpplet använts. Man kan antingen ge äppelcidervinäger i hästens dricksvatten eller i fodret. Normal dosering är 10 tsk eller 50 ml per dag.
I Sverige finns även fodervinägar, speciellt för djur."

Jag har inte tagit med allt ur boken, bara sammanfattat det viktigaste. Det står ingenting om att det skulle förebygga fång tyvärr, men de enda råd jag kan ge dig är att vara försiktig och ta det lugnt med invänjning på bete. Håll igång hästen och låt honom/henne inte vila för länge i sträck.

Mvh Huntress
 
Vad är det för bok du citerat ur?
Jag har en bok om äppelcidervinäger hemma, som är riktad till människor. I den står det att äcv är bra för magen av diverse anledningar bla för att det rensar tarmarna och håller igång dem (kommer inte ihåg allt som stod i den, och har den inte tillgänglig just nu). Bla skulle man dricka äcv om man har problem med gaser. Om det nu är bra för människor borde det inte vara bra för hästens mage också? Jag vet inte så jättemycket om vad som händer när hästen får fång, men jag vet att det har med magen att göra. Min tanke är då att om man håller hästens mage i bra form borde väl det förebygga fång..låter det knäppt? :confused:
 
Vad bra då vet jag lite mer om äppelcider vinäger, det ska jag börja ge. :)
 
vet tyvärr inget om äppelcidervinäger men jag skulle rekomendera att ta det jätte försiktigt med betet i sommar vi har precis fått tagit bort en fång häst i stallet och det är inge skoj att behöva göra det..alla vill man ju kunna släppa sina hästar på bete men är det snällt mot en fång häst? i början på sommaren är det som farligast för hästen att äta av gräset när det precis hat börjat bli som grönast i hagen.. kanske ska hästen bara få vara ute en timme om dagen eller så just i före byggande syfte..
hoppas du kan ha en mysig sommar tillsammans med din häst utan att den får ett fång anfall..
 
En av modellerna för hur fång utlöses är att de syraproducerande bakterierna i grovtarmen får tillgång till för mycket lättlösliga kolhydrater, pH sjunker då o gramnegativa bakterier dör o endotoxiner kommer ut i kroppen. Att då tillföra ättikssyra verkar inte särskilt smart, jag tror iofs inte att det gör ngn direkt skada om man inte ger väldigt stora mängder, det mesta tas nog upp eller buffras innan det kommer till grovtarmen.
PL
 
Humanstudier har visat att om ättiksyra (i vinägerform) tillförs samtidigt som stärkelserik måltid förlångsammas blodsockerhöjningen (Glykemiska Indexet sänks), förmodligen genom sänkt tömningshastighet av magsäcken. Inga försök är utförda på häst vad jag vet, men om det fungerar likadant på häst borde det snarare hindra att för mycket lättlösliga kolhydrater når grovtarmen på en gång, och därigenom minska risken för bakteriedöd med endotoxinfrisättning.

Att det skulle vara bra för att förebygga fång är alltså inte helt taget ur luften, men dock långt ifrån bevisat - än.

/zesel :)
 
Man skall nog inte dra för många paralleller mellan människans o hästens magsäck eftersom det är så stor skillnad i hela matsmältningssystemet.
Grovfoder ger en kraftigare pH-sänkning i magsäcken än kraftfoder o passerar snabbare vilket skulle kunna tala emot din teori.
PL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden äter nu detta foder ett tag för totalt paj mage. Jag har med kulor ut på promenaden som belöning vid behov. Men tänker när vi...
Svar
9
· Visningar
406
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 664
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 989
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 768
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp