Adventskalendertips

turbofling

Trådstartare
December närmar sig och snart är det dags att ta fram advendskalendern som vi pysslade ihop förra aret. Det är en liten stad med 24 sma hus som man kan lägga nagot i. Nu vill jag ha tips pa vad vi kan lägga i husen, godis varje dag känns som det blir lite mycket och en sak varje dag blir väldigt manga sma saker.

Barnen är 5,5 ar, 4 ar och snart 8 manader (men den minsta bryr sig nog inte sa mycket om vad som är i :))

Vad har ni i era advenskalendrar?

Hos oss är det farmor som fixar med julkalender, tack och lov ;)
Hon brukar inhandla små presenter under sensommarrea så ofta är alla små presenter färdiga vid det här laget. Det är allt ifrån små gosedjur till hårband, nyckelring, penna och ngt litet block, glitterlim eller piprensare eller annat pyssel. Pyssel är ju väldigt bra, dels för att det är förbrukningsvaror som man kanske ändå tänkt inhandla och dels för att det kan bli många små paket av lite olika pyssel (självhäftande stenar, paljetter, garn, knappar, fint papper, silkespapper, klistermärken, glitterlim, glitter, pärlor, ja, you name it:).

Hos oss är det tomtenissar som lämnar paket varje natt i en trätoffel som barnen får av tomten sista nov, och som de ställer i fönstret och fyller med pepparkaka varje kväll :)

Vi har inte fyllt den än, men jag har köpt en drös pixiböcker, kostar 12 kr och dottern på 1,5 älskar dem.. precis lika mycket som jag gjorde när jag var liten.

Storebror (3,5) får playmobil riddarfigurer. De har jag samlat ihop under årets basarer.
Syrran (1,5) får lite gott och blandat: lite möbler till dockskåpet, hårband osv.
Lillebror (4 månader) får ingenting.

Här är det tradition att ställa fram lekaffären i december så det blir nog lite nytt till den också, men inte varje dag.

Grannen berättade att han som liten fick en delar av en större present. T.ex en del åt gången av en tågbana och så tåget på julafton. Det var en ganska bra idé tycker jag. I så fall kan man ju köpa till t.ex lite duplo/lego och ge några bitar åt gången.

Jag kom på, googla "paket till adventskalender"! Det finns siter som har samlat småpryttlar för en billig peng, super praktiskt!

Jag har gjort så med större saker som inte får plats i småpaketen att jag gjort en skattkarta och lagt i paketet. När dottern var nästan fyra förra julen så var det en sko på skattkartan, och klappen låg i hennes sko. Förra julen var det mycket delar till dockskåpet (som hon fick på julafton) samt några små små djur som vi köpte på Citygross för någon krona stycket (mycket uppskattade) och detta året är det en del Littlest Petshop-djur som jag köpt på rea för ett tag sen.

Min sjukgymnast tipsade mig att efter jul (inför nästa år) så kan man köpa färdiga t ex lego-kalendrar billigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 078
Senast: kma
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 666
Senast: Niyama
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka