Adoptionsfråga!

åke

Trådstartare
Jag vill ställa den här frågan på senior då det finns fler som är kunniga
inom det juridiska här inne. Snälla Tifo....

En tjejkompis till mig har via ingifte en släkting i Ryssland (kompisens
svärmors lillasyster så dom är alltså inte släkt i den meningen) som vill
adoptera bort sin 4-månaders bebis.
kompisen här i Sverige skulle gärna vilja adoptera bebisen. Men hon är dels
ensamstående och dels så har jag för mig att man inte längre får lov att
adoptera från Ryssland till Sverige?

Så frågan är följande;

Om mamman till bebisen i Ryssland vill att min kompis här i Sverige ska
adoptera hennes bebis. Är inte det en sak mellan dom två då eller vilken
myndighet ska besluta om adoptionen godkänns?

Vad säger det juridiska?
 
Sv: Adoptionsfråga!

Oj vilken situation! Är nyfiken på vad reglerna säger och hoppas det går att lösa!
 
Sv: Adoptionsfråga!

Alla som vill adoptera barn och är bosatta i Sverige måste genomgå en föräldrautbildning. Vem som anordnar det är olika från kommun till kommun.

Därefter måste man genomgå en hemutredning hos socialtjänstens familjerättssocionomer. Jag jobbar som det. En hemutredning gör en bedömning av den sociala situationen. Man måste ha en inkomst som man kan försörja ett barn på, en bostad som ett barn får plats i, alltså ingen etta. Man måste också genomgå läkarundersökning.
Enligt svensk lag får ensamstående adoptera, det är givarländerna som bestämmer vilka man ger barn till.
Hemutredningen ska godkännas av socialnämnden.

När man fått ett medgivande av socialnämnden kontaktar man antingen den adoptionsorganisation man tillhör eller MIA, myndigheten för internationella adoptioner, som hjälper när man vill adoptera ett känt barn.
 
Sv: Adoptionsfråga!

Men visst är det spännande att man ska gå igenom en familjeutbildning och ha inkomst för att kunna försärja ett ban om man adopterar, om man gökar tills ett eller massor själv så "finns inga krav".
 
Sv: Adoptionsfråga!

Visst är det så, men nu är adoptionslagstiftningen i många delar internationell och det kan vi inte göra något åt!

Tanken är förstås att de barn som lämnas till adoption redan har gått igenom en separation och man vill nu ge dem ett så pass stadigt hem som möjligt med föräldrar som kan försörja dem och som är så pass friska att de beräknas leva tills barnet är myndigt.
 
Sv: Adoptionsfråga!

Men snälla någon jag menar absolut inte att du eller dina kollegor ska kunna göra något åt detta, det var bara en reflektion över vilka olika krav det är.
 
Sv: Adoptionsfråga!

Men det faktum att folk skaffar barn den naturliga vägen trots olämpliga ekonomiska/sociala förhållanden kan man ju inte lagstifta bort! Därmed inte sagt att det inte är synd om de barn som drabbas..
 
Sv: Adoptionsfråga!

Precis. Man vill inte behöva fosterhemsplacera ett adoptivbarn och socialnämnden som är de som godkänner sökandena i slutändan vill inte få ytterligare en socialbidragstagare i kommunen som inte kan försörja sina barn.
 
Sv: Adoptionsfråga!

Så i detta fallet måste alltså den biologiska mamman till bebisen och "adoptivmamman" förlita sig på myndigheterna och ett adoptionscentrum?

Den egna viljan om att mitt barn ska växa upp hos en av mig utvald mamma betyder ingenting?
 
Sv: Adoptionsfråga!

Sådan ser lagstiftningen ut.

Adoptionscentrum är en adoptionsorganisation. MIA är en myndighet som ytterst har ansvaret för utlandsadoptioner.

Alternativet är en fosterhemsplacering men det är svårt att få uppehållstillstånd om barnet bor i ett annat land.

Bor barn och tilltänkt förälder i Sverige kan man göra en frivilligplacering men socialtjänsten måste ändå godkänna fosterhemmet eftersom det finns en paragraf om att hem som tar emot andras barn måste vara godkända av socialnämnden.
 
Sv: Adoptionsfråga!

Men visst är det spännande att man ska gå igenom en familjeutbildning och ha inkomst för att kunna försärja ett ban om man adopterar, om man gökar tills ett eller massor själv så "finns inga krav".

Jag har intyg på att jag är en godkänd förälder, jag är adoptivmamma:):love:

MMpersson
 
Sv: Adoptionsfråga!

Tycker ändå att det är lite märklig överförmynderi på något sätt!

Även om jag föstår grundtanken.

Helt utan kontroll kan ju barn i princip säljas, genom adoption, till pedofiler osv.

Samtidigt så tycker jag att det är lite ledsamt att jag inte kan välja själv vem mina barn ska växa upp hos om jag går bort...

Skräckexemplet är väl när pappan fick vårdnaden om dom gemensamma barn vars mamma han mördade..
I det fallet hade morfamiljen ingenting att säga till om.

En fd. granne till mig har en dotter som är en grov narkotikamissbrukare. Dottern fick två söner tillsamman med en annan missbrukare.

Mormodern kämpade med näbbar och klor för att få ha båda pojkarna hos sig men man ansåg från myndighetshåll att min granne var för gammal för att ta hand om två barn!
Resultatet blev att man delade på bröderna. Grannen hade det ena barnbarnet boendes hos sig och hon var en underbar "förälder" på alla sätt!!
Helt utan sociala problem vill jag tillägga.

Hon ville så gärna få hela vårdnaden om pojken för hon visste inte vad som skulle hända om dottern dog och hennes medgivande inte längre gällde.
Men det var ett väldigt kämpade och hon mötte starkt motstånd från myndigheterna som hellre ville fosterhemsplacera pojkarna!!

Näväl, det löste sig efter ett par år och nu bor hon och den ena sonsonen i Danmark. Men hon längtar efter att få dit den andra med.



Nu gäller ju inte detta adoption över landsgränserna men i fallet som Åke berättar om så tycker jag nog att varken myndigheter eller adoptionsbyråér ska kunna lägga sig i om båda parter är helt överens och den tilltänkta mamman inte står med i brottsregistret osv!
 
Sv: Adoptionsfråga!

Tack alla för era svar. Nej precis. I Ungern är det ganska vanligt att barnrn växer upp hoss mor eller far föräldrarna pga. att föräldrarna jobbar mycket eller att man heltenkelt inte får dagis. Min kusin lämnade sin son ofta och i långa perioder hoss sin mamma. Inget konstigt alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Adoptionsfråga!

Men snälla någon jag menar absolut inte att du eller dina kollegor ska kunna göra något åt detta, det var bara en reflektion över vilka olika krav det är.

Vad hände här??? Tycker du att Görel låter arg/stött/upprörd i sitt svar till dig? Eller hade du förväntat dig att hon skulle bli det?

Jag tycker inte att hon låter ett dugg arg, så därför framstår ditt "snälla någon" som jättemärkligt för mig.

Det är faktiskt ganska kul att stå vid sidan om och se kommunikationsproblem.;):D Att själv inåg i dem är dock mindre kul...:crazy:
 
Sv: Adoptionsfråga!

Tack!

Många här på forumet verkar tro att bara för att man upplyser om hur en lagstiftning ser ut är man även personligt ansvarig för det.
Jag vill inte starta en diskussion om det, bara uttrycka att jag ibland låter bli att tala om hur lagen ser ut i olika situationer för att jag blir så påhoppad...
 
Sv: Adoptionsfråga!

Oj, hoppas inte att det var någonting i mitt inlägg som tolkades som ett påhopp!?:o

Passar på att be om ursäkt i så fall för det var absolut inte meningen!
 
Sv: Adoptionsfråga!

Tack!

Många här på forumet verkar tro att bara för att man upplyser om hur en lagstiftning ser ut är man även personligt ansvarig för det.
Jag vill inte starta en diskussion om det, bara uttrycka att jag ibland låter bli att tala om hur lagen ser ut i olika situationer för att jag blir så påhoppad...

Men det är väl ingen såm har hoppat på dig? Du ger ju jätte bra svar ju.
 
Sv: Adoptionsfråga!

Tack!
Det var nog mer ett allmänt muttrande över hur stämningen här kan vara ibland:o, sorry, inget påhopp på någon i just den här tråden. Det är nog mer i andra som det känns som att det är mitt fel att vissa lagar ser ut som de gör.

Bra att jag kunnat svara på dina frågor, ställ gärna fler om något är oklart:)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet inte om den här frågan ligger rätt iom att det är vuxendoption det gäller, är det fel kanske en snäll moderator kan flytta den...
2
Svar
39
· Visningar
4 444
Senast: citron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp