Adoptioner

Kattennizze

Trådstartare
Hörde nåt intressant på radion idag, samtidigt som tekniken går fram med stormsteg och alltfler kommer att kunna få barn i framtiden, homosexuella, ensamstående, infertila etc etc så dör det drygt fem barn per minut av svält. Det finns ingen barnbrist i världen, det är en stor föräldrabrist. Och ändå finns det så många par som inte får de barn de önskar. Detta på samma gång som de biologiska banden med föräldrarna verkar bli alltmer oviktiga till förmån för annat, som t ex äggdonation. En fara som de tog upp i radion handlade om jakten på det perfekta barnet, ett skräckscenario inför framtiden, dvs att om man t ex köper sperma och ägg så ska de produkterna vara av ypperligaste kvalité och så är jakten på det perfekta barnet i gång. Jag undrar om inte de här sakerna hänger ihop, att folk vill inte adoptera (eller är det för att det är för krångligt, dyrt etc) utan vill ha ett barn utan några genetiska defekter? De barn som adopterats bort har ju ofta problem av något slag. Vad tror ni om framtiden? Varför är det så svårt att adoptera när det uppenbarligen behövs?

Sv: Adoptioner

Jag har fått för mig att adoptionsköerna beror mer på politik och administrativa svårigheter än att föräldrarna inte vill ha barnen..?

En viktig faktor är väl att givarländerna har blivit mer noggranna. Det är väl inte heller särskilt önskvärt att det bara är att åka till valfritt fattigt land och hämta sig ett barn, som en råvara vilken som helst som rika människor kan göra anspråk på.

Bland de adopterade som kom tidigt till Sverige, så har ju senare undersökningar visat att en del av dem blivit mer eller mindre stulna/kidnappade för att kunna adopteras bort.

Jepp, som jag har förstått det blir det bara svårare och svårare att genomföra internationella adoptioner och dessutom finns allt färre barn tillgängliga för adoption.

Så bara för att det finns barn som svälter ihjäl ute i världen betyder det inte att de finns tillgängliga för adoption (många av de barn som svälter ihjäl har ju dessutom föräldrar).

http://www.mia.eu/sv/Publikationer/MIA-Info/Nr-2---2007/Langre/

Som jag har förstått det så har många av "givarländerna" fått alltmer medelklass som själva vill adoptera barnen och då självklart får första möjligheterna. Tror det är få länder som tycker att det vore bättre för barnet att åka till andra sidan jordklotet än stanna kvar i landet där det föddes.

Sedan hade jag fått uppfattningen att det var mer brist på barn än på föräldrar när det gäller adoptioner, men det kanske var ett par år sedan det var på tapeten. (att barn blev nästan stulna från föräldrar i vissa länder).

Jag undrar om inte de här sakerna hänger ihop, att folk vill inte adoptera (eller är det för att det är för krångligt, dyrt etc) utan vill ha ett barn utan några genetiska defekter? De barn som adopterats bort har ju ofta problem av något slag. Vad tror ni om framtiden? Varför är det så svårt att adoptera när det uppenbarligen behövs?

Tro mig - de vill adoptera men hur gör man när till och med en sjukskrivning i några månader för en överansträngd muskel gör att adoptionsbyrån ifrågasätter ens förmåga att bli förälder. :crazy: Byråer kräver att man lämnar in samma papper de redan har en gång till, nya läkarintyg, nya friskförklaringar etc. etc. och samtidigt ska man betala flera hundra tusen kronor om man blir godkänd så inte alla har råd.

Idag är länderna själva också som sagt mer krävande och adopterar du barn i en ålder där de redan har ett språk så kan du behöva språkstudier i det språket (ytterligare tid och pengar) och du behöver spendera ett antal veckor i landet. Antalet veckor ökar också ofta med åldern på barnet.

Just svälten löser du heller inte med adoption. Den handlar om inbördeskrig, korruption, handelsavtal och liknande.

Jodå, jag vet allt detta som ni tar upp i tråden, men det är ju så bakvänt allting att det finns så många oönskade barn i världen samtidigt som många många jag känner kämpar med sin ofrivilliga barnlöshet. Ibland har jag trott att det ligger andra orsaker bakom att just adoptionerna minskar, alltså andra skäl än de ni nämner här. Dessutom borde inomlandsadoptionerna öka, men det tror jag inte så länge KD sitter i regeringen. Däremot blev jag skrämd av hur lättvindigt man kan köpa sperma och ägg, eller jag tycker ju att det är bra att fler ofrivilligt barnlösa kan få barn (jag är ju själv en av dem), men mindre nogräknade kliniker och läkare kan ju lätt börja marknadsföra sig med "perfekta" gener på sina embryon etc, och därför är de etiska aspekterna så himla viktiga i detta. Jag känner mig bekymrad inför framtiden faktiskt.

Vem som helst kan skaffa biobarn men vid adoption är kraven mycket stora
= folk skaffar biobarn (på olika sätt) i stället för att bli utredda och stå i adoptionskö.

T.ex jag själv har haft tankar på att adoptera men skulle med 100% säkerhet inte bli godkänd. Biobarn däremot får jag skaffa hur många jag vill. :confused:

men det är ju så bakvänt allting att det finns så många oönskade barn i världen samtidigt som många många jag känner kämpar med sin ofrivilliga barnlöshet.

Men det är ju inte helt rimligt att titta på andra barn, någon annanstans, och tänka att "de där stackars barnen är oönskade och skulle ha det bättre hos mig". Eller så kan man ju tänka varje gång man ser en trött och irriterad förälder och ett frustrerat barn. Eller så kan man fundera på om jag verkligen är bästa möjliga förälder till mina egna barn - ärligt talat är jag långt ifrån säker på det. Det finns säkert de som skulle ha förstått just mina barn bättre, och haft bättre tålamod med just dem än vad jag hade, och så vidare.

Alltså, det jag far efter är att det inte riktigt är upp till tex ofrivilligt barnlösa att avgöra vilka barn de borde få ta hand om.

Det enda rimliga perspektivet på adoption som jag ser det, handlar om att det finns barn som behöver föräldrar. Adoptionen ska vara till för barnet. Att luckra upp regelverket och mer eller mindre hämta barn i tredje världen för de ofrivilligt barnlösas skull är en helt horribel tanke.

Sen tycker jag med de nya teknikerna och hoppen som kommer att det är upp till de förhoppningsvis blivande föräldrarna att bestämma hur de vill göra. En del vill adoptera, andra inte. Det måste vara upp till varje par att bestämma vilken väg de vill gå. Ingen ska tvingas till adoption och att det skulle anses vara fulare att göra "allt" annat. Vi har en bekant som har till synes adopterade barn, men icke, de har hon burit i sin mage.

Det enda rimliga perspektivet på adoption som jag ser det, handlar om att det finns barn som behöver föräldrar. Adoptionen ska vara till för barnet. Att luckra upp regelverket och mer eller mindre hämta barn i tredje världen för de ofrivilligt barnlösas skull är en helt horribel tanke.

Nä det är ju helt horribelt självklart. Men det är så konstigt att barn dör av svält och andra umbäranden och lever under hemska villkor på gatan när det faktiskt finns föräldrar som kan ge dem ett bra liv. Jag kan inte förstå det, varför kan inte adoptionerna då öka?

När vi var i ett land som ligger i Afrika var det en kvinna som lämnade över sitt barn till en av kvinnorna i sällskapet, sen drog hon... Det blev vilda jakten på mamman. Vi var inte riktigt beredda på det. Efter det tog vi inte i okända barn. Det var bedrövligt att besöka barnhemmet. Många barn, speciellt pojkar, var ju stora och hade inte fått något hem :-( Vi fick bearbeta den händelsen länge.

Som jag har förstått det så har många av "givarländerna" fått alltmer medelklass som själva vill adoptera barnen och då självklart får första möjligheterna. Tror det är få länder som tycker att det vore bättre för barnet att åka till andra sidan jordklotet än stanna kvar i landet där det föddes.

Sedan hade jag fått uppfattningen att det var mer brist på barn än på föräldrar när det gäller adoptioner, men det kanske var ett par år sedan det var på tapeten. (att barn blev nästan stulna från föräldrar i vissa länder).

Du har förstått rätt. Många givarländer har ändrat sina bestämmelser så att barn som skall adopteras bort först och främst ska adopteras inom det egna landet. Många har också besämmelser som säger att man under ett år ska leta nya föräldrar inom landet vilket gör att barnen som lämnas till internationell adoption blir äldre och därmed mindre attraktiva på marknaden. Många har också snävat till sina krav på de blivande adoptivföräldrar då det gäller saker som åldersskillnad mellan makarna (max 7 år i Korea), BMI och utbildningsnivå.
Många länder ser det som skamligt att de inte kan ta hand om sina egna barn utan måste skicka dem över halva jordklotet.

Det är alltså givarländerna som bestämmer vilka som ska utses som föräldrar till ett barn, inte Sverige. Adoptionslagstiftningen är internationell, det är därför bara gifta kan få adoptera barn ihop.

Nä det är ju helt horribelt självklart. Men det är så konstigt att barn dör av svält och andra umbäranden och lever under hemska villkor på gatan när det faktiskt finns föräldrar som kan ge dem ett bra liv. Jag kan inte förstå det, varför kan inte adoptionerna då öka?

Kortfattat: Därför att det inte är upp till barnlösa i ett land (Sverige) att avgöra vilka barn i något helt annat land (tex Syd-Korea) de ska få därför att de så gärna vill ha barn.

Jag tror inte att det är särskilt smart att koppla frågan om adoption så hårt till frågan om barnlöshet som du gör. Det är inte och bör inte vara så att barnlösa får handla med barn hur de vill för att det är så synd om dem. Tack och lov.

Fast om barn dör av svält är väl inte lösningen att ta barnen till adoption och lämna föräldrarna åt svältdöden, utan då ger man väl hela familjen mat, om man kan? Det vore ju fruktansvärt grymt annars.

Verkligen! Ett mycket etnocentrerat synsätt att folk i tredje världen borde skicka oss sina barn om de inte har råd med dem. Har man bara familjen så nog vill man hålla fast vid den oavsett hur fattig man är. Hur många svenskar skulle tycka att det var en rimlig idé att adoptera bort sina barn till en rik familj i Sydafrika om vi av någon anledning hamnade i kris? Det är bra att det går att rädda barn genom adoption där inga andra lösningar finns, men det borde verkligen vara det sista alternativet.

Verkligen! Ett mycket etnocentrerat synsätt att folk i tredje världen borde skicka oss sina barn om de inte har råd med dem. Har man bara familjen så nog vill man hålla fast vid den oavsett hur fattig man är. Hur många svenskar skulle tycka att det var en rimlig idé att adoptera bort sina barn till en rik familj i Sydafrika om vi av någon anledning hamnade i kris? Det är bra att det går att rädda barn genom adoption där inga andra lösningar finns, men det borde verkligen vara det sista alternativet.

Men barn dör ju? Är inte det ett problem? Det dör drygt 5 barn i minuten av svält. Jag vet mycket väl att det är givarländerna som bestämmer alla regler, och det kan jag tycka är helt logiskt. Jag förstår också att det inte är ofrivilligt barnlösa i väst som kan åka och hämta barn i tredje världen, men faktum är att barn dör hela tiden överallt. Och det är det som är kärnfrågan för mig, varför kan de inte adopteras bort i stället? SJÄLVKLART ska man inte ta barn från en svältande familj och låta familjen svälta ihjäl, det fattar väl vilken människa som helst, men när det bara handlar om barn. Frågan är varför är internationella adoptioner så känsligt? Jag förstår fortfarande inte.

Jag är ganska övertygad om att väldigt många procent av de barnen som dör i världen har en familj. Då kan de ju inte adopteras bort från den, det är ju inte riktigt lösningen. Mycket beror ju på sjukdomar som härjar, och brist på rent vatten etc, det hänger ju inte ihop med att det inte är någon som adopterar dem.

Förstår du inte att länderna skäms över att de inte kan ta hand om sina egna barn?

Men barn dör ju? Är inte det ett problem? Det dör drygt 5 barn i minuten av svält.

Barn dör av sjukdomar som hade varit enkelt åtgärdade om någon brytt sig, de dör av brist på rent vatten som ofta hade varit om inte enkelt så möjligt att åtgärda om någon brytt sig, de dör därför att de inte får vaccin som kostar en femma.

Varför skulle adoption vara lösningen på de problemen?

Det låter ungefär lika rimligt som att adoptera bort svenska barn som har det jobbigt i skolan till regioner där det inte finns möjlighet för dem att gå i skolan, så är ju deras skolproblem lösta.

Liknande trådar

Småbarn Här på forumet finns ju människor med olika erfarenheter, och jag skulle vilja ha lite hjälp och råd från er som har erfarenhet av...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 691
Senast: Hyacinth
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 618
Senast: TinyWiny
·
C
  • Låst
Övr. Barn Jag har läst å läst å läst..;) Blir mer och mer övertygad om att min längtan till barn "redan nu" vid snart 21-års ålder är...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: Cizzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama