Sv: Adoptera hund från utlandet
Även om jag vet att många anser att det är dumt, att man borde tänka om och att man endast skall köpa från seriösa uppfödare så tycker jag inte alltid desamma. Jag anser att alla djur oavsett härstamning skall få möjlighet till ett kärleksfullt hem. Jag personligen har svårt i att strunta i att hjälpa ett djur bara för att den kommer från ett annat land, är en gatuhund eller en blandras. För mig är de inte mindre värda.
Fast att jag ens nämnde uppfödaren till min omplacering är för att hunden utan uppfödarens hjälp troligtvis aldrig hade kommit till mig.
Min nyaste fyrbening är idag 2½ år gammal. Hon kom till mig strax innan hon fyllde 2 år och var då i riktigt uselt skick. Hon var fet(!), tokstressad, hade liggsår på armbågarna (något jag aldrig sett på saluki innan), hade naken mage, nakna lår, usel päls på hela kroppen, långa klor och pga stressen blev hon lätt "blockerad" och reagerade väldigt konstigt på väldigt mycket.
Tack vare att hon kom från en seriös uppfödare hade jag dock sen tidigare koll på hennes släktingar (hade även en halvsyster hemma) och visste att med den fantastiska släkt, ja då borde denna feta stresshund också kunna bli fantastisk.
Efter mycket om och men kom hon till mig, med hjälp av uppfödarna som först fick hem henne till sig så att jag kunde komma dit och hämta hunden. Sedan följde självklart mycket jobb och arbete, men herregud vilken fantastisk hund jag fått! Hon är idag positivare än de flesta, otroligt social, pigg, frisk och i bra hull, hon har fått muskler och bra päls.
Om inte det är att ge en hund "en ny chans till ett bra hem", ja då vet inte jag... MEN jag har fortfarande ingenstans valt att stödja osund hundavel, något som man tyvärr väldigt lätt gör om man köper hundar vars bakgrund man är osäker på. Många "gatuhundar" idag har aldrig varit riktigt hemlösa, de har fötts upp i hägn för att folk kommit på att man kan tjäna pengar på dem. Många hundar (oavsett ursprungsland) som inte har dokumenterad bakgrund (dvs stamtavla) har diverse olika sjukdomar och hälsoproblem som man inte kunnat undvika eftersom man inte kunnat kolla upp hur det ser ut bland släktingar osv.
För allas skull bör man alltså köpa en hund som fötts upp av seriös uppfödare, och även de hundarna kan hamna fel ibland och behöva räddas. Tyvärr är risken stor att man genom att köpa "gatuhundar" bara bidrar till att fler sådana dyker upp på olika sätt.