Adoptera hund från utlandet

Miiikaela_

Trådstartare
Min sambo och jag har planer på att adoptera en/två hundar från Thailand. För oss känns det som en dröm att få hjälpa hundar som farit illa, aldrig haft en familj eller ett hem. Tankar kring att inte adoptera från utlandet för att inte hjälpa bort ländernas problem undanbedes. För just den eller de hundarna som vi väljer att adoptera kommer det att bli stor skillnad. De ger också fler platser för nya hundar även om det inte löser det långsiktliga problemet. Tanken är att göra det via en organisation som således sköter det mesta och skickar djuret hit till Sverige.

Min fråga är om det är någon annan som adopterat hund från Thailand eller annat land? Berätta gärna om er upplevelse. Hur var känslan och blev det lyckat? Skulle ni göra om det? Jag är sugen på att höra några solskenshistorier men också vad man skall tänka på. :)

Sv: Adoptera hund från utlandet

Jag har inte tagit någon hund från sådan organisation, min omplacering kommer från Sverige och blev min med hjälp från uppfödaren.

Men, en f.d. god vän köpte två hundar från Spanien via en stor och välkänd omplaceringsorganisation. Hon var själv på plats i Spanien, lärde känna hundarna, var med till veterinär osv.

Väl hemma i Sverige anpassade sig hundarna fint, även om den ena var väldigt lättstressad. När vi sedan satte oss ner och kollade mer noggrant i pappren upptäckte jag att den stressade hunden hade fått en anmärkning på veterinärintyget där det stod att hunden visat tecken på smärta från ett bakben. Det var något som ingen sagt till min vän, tvärt om hade hon fått höra att inget var fel och därför hade hon inte brytt sig om att själv läsa och försöka förstå sig på pappren.

Hunden röntgades sedan och man hittade en extremt(!) usel höft på hunden. Den var i så genomuselt skick att hunden avlivades ganska kort därefter.

Den stressade hunden fick alltså bo ett halvår i Sverige innan den avlivades pga hälsoproblem. Stressen, ja den kom från smärta för när hunden väl sattes på smärtstillande blev den märkbart lugnare.

Jag vet också att vissa organisationer fuskar med papper samt har träffat flera som absolut inte fått hjälp med problemen som sedan uppkommit osv trots att organisationerna lovat sådant.

Kort sagt skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa hund annat än från seriösa uppfödare (de hjälper ofta till även med vuxna omplaceringar som behöver nya hem av olika anledningar), men OM man är fast besluten att ändå köpa från annat ställe: kolla både en och hundra gånger att alla papper verkar vara i sin ordning, se till att hunden är vaccinerad, ta gärna hunden till en egen veterinärkontroll samt var beredd att gå kurser och lägga ner ett enormt arbete på att få hunden att trivas i sitt nya hem.

DU ville inte ha det här svaret men får det ändå. Hur många hemlösa hundar finns det i Sverige?

Jag är sugen på att höra några solskenshistorier men också vad man skall tänka på. :)

Vad man ska tänka på enligt Jordbruksverket om man funderar på att adoptera en gatuhund:

Undvik adoption av gatuhundar

Det blir allt vanligare att enskilda personer köper hundar som importerats till Sverige. En kategori är gatuhundar från till exempel Spanien, Grekland och Rumänien som tagits om hand och adopterats till nya ägare

Vi har stor förståelse för människors goda vilja att hjälpa hundar som far illa. Men det finns bättre sätt att hjälpa gatuhundar på än att flytta dem mellan länder

Smittskyddsrisker
Jordbruksverket får fortlöpande in rapporter om främmande sjukdomar som importerade hundar har haft med sig till Sverige. Exempel på sådana sjukdomar är leishmanios, monocytär ehrlichios, babesios och smittsam venerisk tumör (TVT). Samtliga fall av TVT som hittills har upptäckts i Sverige har rört adopterade gatuhundar. Det finns också flera exempel på adopterade hundar som har burit på parasiter såsom tungmask och hjärtmask

Hundar som levt ett oskyddat liv på gatan har utsatts för många fler smittrisker än de hundar som har ett hem. Smittvägarna är fler på grund av gatuhundarnas möjlighet att träffa många olika hundar, möjligheten att para sig upprepade gånger, samt att de ständigt är utsatta för stickande insekter och parasiter som kan sprida sjukdom. De sjukdomar de drabbas av kan i många fall ligga dolda så att man inte kan påvisa dem med den tillgänglig diagnostik. Så är det med till exempel sjukdomarna leishmanios, monocytär ehrlichios och babesios

Den bruna hundfästingen som sprider monocytär ehrlichios och babesios är ännu inte etablerad i Sverige. Eftersom den kan följa med gatuhundarna hit och lätt etablerar sig i inomhusmiljöer så löper vi en ständig risk att den etableras permanent. Leishmanios sprids vanligtvis via sandmyggor som inte finns i Sverige, men det finns misstänkta fall av smitta via blod hos människor i utlandet. Leishmanios kan överföras från hund till människa.

Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) har mer information på sin webbplats. Det finns också en utredning som Jordbruksverkets norska motsvarighet Mattilsynet gjort om smittriskerna med adopterade gatuhundar. Länkarna finns här till höger.

Djurskyddsrisker
En hund som bär på någon av de nämnda sjukdomarna i vilande fas blir vanligen mer sjuk av att flyttas. Den psykiska och fysiska påfrestning för hunden som flytten innebär gör att sjukdomen blossar upp och hunden får mer eller mindre allvarliga symptom. Den blir alltså mer sjuk på grund av flytten

Flera föreningar som förmedlar gatuhundar har använt felaktiga eller undermåliga transportfordon och burar. Flera personer vittnar också om hundar som haft mycket svårt att anpassa sig till att leva i privata hem.

Detta och det faktum att redan sjuka hundar blir mer sjuka av att flytta till Sverige innebär i många fall att adoptionerna faktiskt skapar djurskyddsproblem snarare än ger hundarna ett bättre liv.

Ekonomiska risker för köpare
Det finns många historier om hur hundar kommer med förfalskade veterinärintyg, felaktiga pass och sjukdomar som är fullt synliga för ögat.

Även för de som köper en hund med alla dokument i ordning kan det uppstå problem. För många av de köpare vars hundar får uppblossande symptom efter ankomsten kan det bli en dyr och tragisk historia.

Stötta organisationer på plats
Jordbruksverket avråder från att köpa gatuhundar med okänd bakgrund och rekommenderar hjälpinsatser för hundarna på plats i stället. Kontakta gärna en svensk djurskyddsorganisation som kan tipsa om en systerorganisation i det aktuella landet

Tänk också på att det finns många omhändertagna hundar i Sverige som behöver ett bra hem. Kontakta en djurskyddsorganisation om du vill ha mer information.

Senast ändrad:

Det är jag fullt medveten om men bara för att det finns hemlösa i Sverige innbär det väl inte att de i andra läder behöver mindre hjälp? Det känns som att det finns fler som har möjlighet att adoptera från Sverige än utöandet pga kostnaderna som kommer med det. Förstår inte varför det ena måste utesluta det andra.

Tack! Tyckte jag letade men tydligen är jag lika kass på att leta som jag trodde. Värdefull information även om de egentligen tycker man skall avstå så finns det mycket nyttig information.

Även om jag vet att många anser att det är dumt, att man borde tänka om och att man endast skall köpa från seriösa uppfödare så tycker jag inte alltid desamma. Jag anser att alla djur oavsett härstamning skall få möjlighet till ett kärleksfullt hem. Jag personligen har svårt i att strunta i att hjälpa ett djur bara för att den kommer från ett annat land, är en gatuhund eller en blandras. För mig är de inte mindre värda.

Varför välja ett dyrt och omständligt alternativ före ett enkelt och lika djurvänligt. För samma insats av arbete o kapital kan du hjälpa 10 hundar i Sverige...

Att gå över ån efter vatten var lika dumt för 150 år sedan som det är idag!

Det är ingen som påstår att de är mindre värda.
Nackdelarna handlar ju inte om hundarnas värde utan att det faktiskt är en ganska dålig idé att "adoptera" från utlandet.
Du riskerar att ta hit farliga smittor, det kanske egentligen inte är det bästa för hunden att göra den där långa resan och dessutom så riskerar du att stödja oseriösa verksamheter som kanske i själva verket föder upp "hemlösa" hundar bara för att tjäna pengar på svenskar som vill göra en god gärning.

Däremot kan man ju vända på det - varför är de svenska hemlösa hundarna mindre värda än de från utlandet? Eftersom du inte vill köpa en sådan?

För att för mig känns det kanske som ett bra alternativ? Jag förstår inte vad problemet är? Om jag vill lägga ut pengar så är det väl helt upp till mig? Det är endast mina pengar vi pratar om och vill jag vara dum i det avseendet så får jag väl vara det. Det skadar absolut ingen annan.

Jag känner, att precis som alla andra gånger när man vill prata om något på detta instända forum får man exakt samma svar. Skaffa en hund från en seriös uppfödare etc. Varför kan man aldrig hålla sig till ämnet?

Jag är inte blåögd och dum. Jag vet att det finns problematik med det jag vill göra, jag vet att det finns oärliga människor, jag vet att jag gör det svårt för mig, jag vet att det blir dyrt, jag vet att man kan bli lurad, jag vet att det kan bli himla fel men jag valde ändå att starta tråden för jag ville se om någon gjort samma sak och deras erfarenheter. Tydligen var det på tok för mycket begärt :meh:

Det skadar visst andra om du tar hit smittor eller parasiter.

För att inte tala om hur det kan skada en stackars skygg hund att åka 10-12 timmar i ett flygplan + kringresor för att den landa i ett okänt land, hos okända människor. En del hundar mår faktiskt inte bättre av att räddas på det sättet. Det kan bli jättetraumatiskt.

Jag har inte sagt att någon är mindre värd. För mig är alla djur lika värda. Jag ville dock adoptera en hund från utlandet för att jag fick en känsla för det, för att jag ville ge en hund en ny chans. Samma sak med en från Sverige, men jag har heller inte sagt att jag inte skulle vilja adoptera en hund från Sverige i framtiden. Kan väl dock inte säga att alla ställen i Sverige är speciellt bra och ärliga heller så i det avseendet vet jag inte om det skulle vara så mycket bättre. Det kan bli lika mycket problem där. Nu var det dock inte det tråden handlade om.

Det är inte direkt så att min plan är att adoptera en hund från första bästa organisation utan att göra en grundlig koll på den från början. Ingenting är hugget i sten. Farliga smittor är dock absolut en sån sak man skall ha i åtanke och det var sånt jag ville höra, inget om hur dåligt mitt val är.

Jag har heller inte sagt att jag inte vill hjälpa denna typ av hund på annat sätt en via en adoption.

Men nej jag har givetvis inte i avseende att släpa hem en hund med sjukdomar och parasiter, som inte är trygg i sig själv, som skulle må otroligt dåligt av att resa. Visst kan det bli så, det kan det alltid. Sen kan man ju fråga sig om inte stressen i dessa timmar kan vara bättre än det livet många av dem lever idag. Jag säger inte att det alltid är bättre men i vissa fall så tror jag det.

Min plan är dock att oavsett hund så skall den till veterinär så fort den kommer hem för att undvika att det har ont eller bär på någon smitta.

Jag har heller inte sagt att det är såhär jag skall göra. Jag hade en tanke och ville höra om någon anna gjort det och hur det gått. Så det är egentligen endast ett svar som faktiskt svarat på min fråga och det är Red-chilli så det tackar jag för. Det är dock så himla tråkigt att inte kunna få starta en tråd och prata/fråga om saker som inte alla håller med om utan att få massa påhopp om att man skall göra något dumt.

Ska ni själva åka till Thailand och se ut hundarna ? Hur vet ni att hundarna är "hemlösa" och inte födda i hägn (ett bra sätt att tjäna pengar på genom att låtsas att hundar är hemlösa och så är dom istället uppfödda för att säljas som hemlösa varelser).

En tankeställare kanske behövs.

Eftersom du vill hjälpa måste du kontrollera väldigt noga att det rör sig om en seriös organisation. Människor i rikare länder är villiga att betala med fattiga mäniskors mått mätt väldigt mycket pengar för att adoptera hundar - risken är överhängande att "gatuhundar" produceras i hundfabriker eller att hundar som faktiskt har ägare stjäls. (Lite som de polska hästarna som blödande hjärtan köpte på 1980-talet)

Du måste kolla organisationen - för smittorna en hund från fel ställe kan sprida kan inte bara göra andra hundar sjuka och i extremfallet ändra vårt sätt att ha hundar i landet (lite ofta lösa, i sängarna, slickandes på ungar etc), de kan även smitta dig. Rabies har 100% dödlighet. Det gäller att alla vaccinationer och veterinärundersökningar verkligen genomförs och att ingen oseriös person bara nöjer sig med att fylla i och stämpla papper.

Varför just Thailand?

Införselregler
http://www.jordbruksverket.se/amnes...tearlistade.4.5075e861320679518380007095.html

OBS tull och moms ska betalas på alla dina kostnader för att få hem hunden. Veterinären, uppehälle under 21+90 dagar, frakt, tullklarering (sker vid första stopp inom EU. I Sverige dock bara Arlanda - åtmindstone fram till 1 april även Landvetter).

Senast ändrad:

Försök hitta en bra förening är väl bästa tipset, i många fall handlar det tyvärr mer om kvantitet än kvalité och då är trasiga hundar inte ovanligt. Från just Thailand har jag dock inte hört någon som adopterat, antar att det är på grund av avstånd och krångligare införselregler (åtminstone tidigare).

Som tankarna går nu så är det att åka dit. Jag har två vänner som arbetat som volontärer på två olika hundhem på olika platser i thailand som upplevs ha koll på dessa och hur det går till. Visst kand et ändå vara fel. Men jag förstår absolut vad du menar. :)

Absolut! Kan hända att det blir något annat land också, men som vi känner nu hade thailand passat oss. Men givetvis är tanken att hitta en bra förening, som man gör en grundlig koll på och skaffar sig så mycket info som möjligt. Det kanske visar sig näst intill omöjligt att hitta ett ställe som känns tillräckligt bra/seriöst etc för att det skall vara möjligt och då får vi tänka om. Men jag vill i alla fall ge tanken en ordentlig chans!

Det är absolut viktigt att ta reda på de faktiska djurens förhållanden och bakgrund samt organisationen. Anledningen till just thailand är egentligen främst för att jag har haft ett par vänner som varit i thailand som volontärer på hundhem och därför känns det som att man kan få lite mer information som stämmer. Även om givetvis dom kan ha blivit grundlurade också.

Har inte gjort det själv (skulle hellre hjälpa på annat sätt) men vet flera som gjort det. Ja...de har trevliga hundar som de älskar men jag vet nog ingen som är frisk. Man ska ha i bakhuvudet att dessa hundar har fått en usel start som valpar och att det är kass avel. Det må vara synd om dom men det kostar att tycka synd om en sjuk hund. De flesta hundar som jag känner till har kostat sina ägare en hel del i veterinärvård, engagemang, kunskap och tid. Dessutom är detta hundar försäkringsbolagen helst inte vill ha så räkna inte med några bra försäkringsvillkor.

De jag känner som tagit hem hundar har gjort det via större seriösa organisationer. Endast en har gjort om det pga en oändlig ström av sjukdomsproblem och kostnader.

Även om jag vet att många anser att det är dumt, att man borde tänka om och att man endast skall köpa från seriösa uppfödare så tycker jag inte alltid desamma. Jag anser att alla djur oavsett härstamning skall få möjlighet till ett kärleksfullt hem. Jag personligen har svårt i att strunta i att hjälpa ett djur bara för att den kommer från ett annat land, är en gatuhund eller en blandras. För mig är de inte mindre värda.

Fast att jag ens nämnde uppfödaren till min omplacering är för att hunden utan uppfödarens hjälp troligtvis aldrig hade kommit till mig.

Min nyaste fyrbening är idag 2½ år gammal. Hon kom till mig strax innan hon fyllde 2 år och var då i riktigt uselt skick. Hon var fet(!), tokstressad, hade liggsår på armbågarna (något jag aldrig sett på saluki innan), hade naken mage, nakna lår, usel päls på hela kroppen, långa klor och pga stressen blev hon lätt "blockerad" och reagerade väldigt konstigt på väldigt mycket.

Tack vare att hon kom från en seriös uppfödare hade jag dock sen tidigare koll på hennes släktingar (hade även en halvsyster hemma) och visste att med den fantastiska släkt, ja då borde denna feta stresshund också kunna bli fantastisk.

Efter mycket om och men kom hon till mig, med hjälp av uppfödarna som först fick hem henne till sig så att jag kunde komma dit och hämta hunden. Sedan följde självklart mycket jobb och arbete, men herregud vilken fantastisk hund jag fått! Hon är idag positivare än de flesta, otroligt social, pigg, frisk och i bra hull, hon har fått muskler och bra päls.

Om inte det är att ge en hund "en ny chans till ett bra hem", ja då vet inte jag... MEN jag har fortfarande ingenstans valt att stödja osund hundavel, något som man tyvärr väldigt lätt gör om man köper hundar vars bakgrund man är osäker på. Många "gatuhundar" idag har aldrig varit riktigt hemlösa, de har fötts upp i hägn för att folk kommit på att man kan tjäna pengar på dem. Många hundar (oavsett ursprungsland) som inte har dokumenterad bakgrund (dvs stamtavla) har diverse olika sjukdomar och hälsoproblem som man inte kunnat undvika eftersom man inte kunnat kolla upp hur det ser ut bland släktingar osv.

För allas skull bör man alltså köpa en hund som fötts upp av seriös uppfödare, och även de hundarna kan hamna fel ibland och behöva räddas. Tyvärr är risken stor att man genom att köpa "gatuhundar" bara bidrar till att fler sådana dyker upp på olika sätt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 566
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Tanken har slagit mig om detta är alla drumlars månad. Speciellt med tanke på ytterliggare två trådar (kanske var fler?) som skapats där...
Svar
7
· Visningar
997
Senast: Snerpan
·
F
Gravid - 1år Jag behöver hjälp med att redan ut tankar, känslor och få perspektiv. Skriver denna tråd under annan nick. Något jag egentligen inte...
2
Svar
24
· Visningar
6 641
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar