ADHD och asperger

grodan21

Trådstartare
På jobbet hörde jag ett kort klipp på sr, som jag har försökt hitta igen... Där de pratade om att forskning visar på att barn som har ADHD eller asperger och utesluter gluten och mjölk ur kosten fick minskade symtom. Jag tycker det känns märkligt, men det kanske stämmer? Är det någon som har erfarenhet utav detta?

Ingen erfarenhet men hört om det med. Dock har läkaren aldrig någonsin nämnt det för oss så därför tror jag inte på det. Annars borde dom rekommenderat det till oss för länge sen.
Jag tycker mest man hör om det, men aldrig träffar någon som faktiskt blivit hjälpt av det, mer än att magen kanske funkar bättre och man blir sockeravgiftad oavsett funktionshinder eller ej.

Jag är ganska less på människor som tror sig ha hittat sanningen på alla världsproblem - med hjälp av någon form av mode-diet. :meh:
Det var fler än TS som hörde det på SR igår, jag fick länk till den av maken. Men det verkar som att artikeln är borttagen nu, med all rätt... Artikeln har även varit publicerad på andra ställen och jag hittade istället ett svar på den http://www.dagensmedicin.se/blogg/m...gt-dn-ar-mjolk-och-brod-beroendeframkallande/

På jobbet hörde jag ett kort klipp på sr, som jag har försökt hitta igen... Där de pratade om att forskning visar på att barn som har ADHD eller asperger och utesluter gluten och mjölk ur kosten fick minskade symtom. Jag tycker det känns märkligt, men det kanske stämmer? Är det någon som har erfarenhet utav detta?
Tycker inte det är så konstigt egentligen. All mat påverkar ju hjärna och kroppen och dessutom är det en hel del som kanske inte riktigt är rätt diagnostiserade från början och därför blir hjälpta av kostförändringar. Mat påverkar mer än man tror och många är ju feldiagnostiserade. Tror jag iallafall och det är dom tror jag som märker förändringar vid förändring av kost osv.

Men det finns ju aldrig något "nåt som botar allt och alla" grej, det är för bra för att vara sant. Ingenting är så enkelt.

Jag är ganska less på människor som tror sig ha hittat sanningen på alla världsproblem - med hjälp av någon form av mode-diet. :meh:
Det var fler än TS som hörde det på SR igår, jag fick länk till den av maken. Men det verkar som att artikeln är borttagen nu, med all rätt... Artikeln har även varit publicerad på andra ställen och jag hittade istället ett svar på den http://www.dagensmedicin.se/blogg/m...gt-dn-ar-mjolk-och-brod-beroendeframkallande/

Det är samma typ av människor som tycker det är en dålig idé med vacciner också :meh:

Det är samma typ av människor som tycker det är en dålig idé med vacciner också :meh:
i många fall är det så, ja

Visst kan maten påverka måendet. Men just nu är gluten och alla vita kolhydrater bov i dramat i varenda sjukdom som går att uppbringa, om man tror på fanatikerna.

(den med trolig asperger som finns i min närhet mår bäst av jämn blodsockerhalt, vilket inte nödvändigvis är detsamma som att utesluta mjölk och gluten...)

Jag är med i grupper på nätet och där är det många som ser resultat. Och många läkare som håller med (och alla läkare kommer inte från Järna) och vaccinerar sina ungar gör de också.

Människan har klarat sig över 190 000 år utan gluten. Men nu för tiden är det tydligen det näringsrikaste vi kan äta...

i många fall är det så, ja

Visst kan maten påverka måendet. Men just nu är gluten och alla vita kolhydrater bov i dramat i varenda sjukdom som går att uppbringa, om man tror på fanatikerna.

(den med trolig asperger som finns i min närhet mår bäst av jämn blodsockerhalt, vilket inte nödvändigvis är detsamma som att utesluta mjölk och gluten...)
Det är framförallt barn med autism som gör störst framsteg. Ögonkontakt och till och med tal. Annars räknar man med att 50% av barnen med autism inte pratar (enligt min senaste koll som var för några år sedan)

Låter som avancerat bullshit, men folk vill väl ha något att skylla på, precis som alltid. Jag tror att många inte riktigt vill kännas vid att NPF medför ett behov för anpassningar, så de kör hellre på alla tänkbara "mirakelkurer" de kan komma på i hoppet att barnen ska bli "normala". Men så är jag en bitter aspergare som sett mycket skit genom åren också...

Den enda riktiga fördelen jag skulle kunna se är en jämnare blodsockerkurva, men det är ju något som alla mår bättre av, inte enbart personer med NPF. Skillnaden är väl att de med NPF kan vara känsligare för svängningar, och det i sin tur kan leda till problem, speciellt om individen inte tydligt kan uttrycka vad det är som felar.

Är också skeptisk till att det skulle ha någon större effekt. Är själv inne i en svacka just nu, så är nog mer mottaglig för dessa råd just nu. :o

När sonen fick sin ADHD-diagnos för 3 månader sen så nämndes det här med gluten och kost lite i förbifarten av BUP.
Nu äter inte sonen några stora mängder gluten, nån macka om dagen, ibland två (han äter gärna ägg och fil till frukost) och ibland pasta. Han är heller ingen fikaälskare så jag har inte lagt om hans kost. Vi äter mycket "ren" mat dvs grönsaker, riktigt smör och grädde, aldrig halvfabrikat och extremt sällan hämtmat, så jag tycker att han redan har en ganska bra kost redan och har inte lagt om kosten pga diagnosen. Skulle det komma gedigen forskning och att läkarna rekommenderade en viss kost hade det varit annorlunda.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 263
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
15 327
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hörde en kommentar om keratosis pilaris (=det hudproblem jag är drabbad av) i min funktionsmedicinska favorithälsopodd, och att...
Svar
3
· Visningar
2 373
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka