adhd hos hästar?

Sv: adhd hos hästar?

När jag hade praktik på en liten veterinärklinik för ett par år sedan var det en ökenråtta som fick diagnosen cp-skadad. Dessvärre gick det inte att fastsälla någon mer specifik diagnos. Men den lilla råttan klarade sig fint i alla fall. :D

Kan råttor så kan väll hästar? ;)

hon föddes döv, vet iof inte om de är vanligt bland coker spaniels men sen dom 3 första månaderna gick hon baklänges, eller ja, hon sprang baklänges.
Hon är rädd för hundar, vet iof inte om de har med dövheten att göra, om hon inte hör dom och dom bara dyker upp eller om de är mongolidheten som ställer till det, men hon var livrädd för min hund i början och visste inte alls hur hon skulle betee sig.

Det är vad jag vet, har bara träffat denna hund några ggr och ägaren och jag har inte diskuterat henne så mkt haha

vi var kattvakter åt en mamma och hennes 3 ungar, efter någon vecka (vet ej hur gamla ungarna var) upptäckte vi att den enda kissebäbisen, varken brydde sig om hon vart borta ifrån sin mamma länge och så hängde hon inte med med ögonen när man tog handen förbi (ej blind men bara seg i reflexen) Vinglade när hon gick osv.

När ägarna kom hem åkte dom med henne till vet. och dom konstaterade Vatten skalle,..

Är DS och Vattenskalle samma sak, eller påminner dom bara om varandra?

För när du beskrev eran unge påmminde du mig om Lizzys bettende. hehe

Intressant hur man fastställer en häst som har ADHD eller liknande.

//sofia

När ägarna kom hem åkte dom med henne till vet. och dom konstaterade Vatten skalle,..

Är DS och Vattenskalle samma sak, eller påminner dom bara om varandra?

//sofia

Nej inte alls samma sak, med DS är man född med en extra kromosom, vattenskalle är när vätska inte dräneras på rätt sätt ifrån runt hjärnan och då sväller huvut och hjärnan påverkas. Det går att operera bort, åtminstone hos människor, vet inte om dom opererar djur.

Min kompis kände någon som hade en häst som kort o gott på papperet har DAMP.
Var väl inget större fel på den men väldigt stökig o svår uppfostrad.....

Eftersom hästar är ganska "dumma djur" (missförstå mig rätt :angel: )så har jag svårt att tro att vi skulle märka någon skillnad om de lider av någon defekt som påverkar deras hjärnkapacitet. Kan nog tro att man märker det på det sätt som beskrivits i några svar här - de blir utfrysta av sina egna - som säkert märker skillnaden.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 351
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 750
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka