adhd hos hästar?

S

Saga_

Hejsan! Jag har en fråga som jag inte vet svaret på och därför frågar jag er. Finns det någon form av adhd eller down syndrom (lr liknande) hos hästar? Jag tänkte att eftersom det kan ske mutationer i människans arvsanlag så borde det ju kunna ske hos djur också. Någon som vet någonting om detta eller har någon erfarenhet? skulle vara väldigt tacksam för svar..:bow:

Sv: adhd hos hästar?

Jag har stött på iallafall två hästar som jag allvarligt tror är/var utvecklingsstörda. Supersnälla men lite "bakom flötet"
Så jag tror absolut att det kan förekomma..

Inget jag hört om, men varför inte? Hade en hund jag är övertygad om hade damp, adhd eller nån annan bokstav. Hon var född sist av tre valpar med snitt så det skulle ju inte förvåna mig (syrebrist?)...
Det är ju sällan man som hästägare vet hur förlossningen gick när hästen föddes så det är nog svårare att göra en studie på än med hundar..

Men är itne Dawns Syndrom när man saknar en eller 2 kromosoner i kroppen? det är väl ganska stor skillnad från att ha adhd?

Men är itne Dawns Syndrom när man saknar en eller 2 kromosoner i kroppen? det är väl ganska stor skillnad från att ha adhd?

Man har en EXTRA kromosom när man har DS. Hästar kan också ha DS tydligen:

"For example, people with Down syndrome have an extra copy of chromosome 21, a condition called trisomy 21. This chromosome corresponds to chromosome 26 in horses, and like humans, some horses are born with an extra chromosome 26 (trisomy 26). "

Här är det något om en med 3 st kr 30:

"The phenotypic effects in a yearling Arab filly of a newly described equine autosomal trisomy syndrome for chromosome 30 (65,XX,+30) consisted of small size and severe angular deviation of front legs accompanied by mild polydactyly, but no mental dullness."

Har också läst någonstans att ston kan födas med 3 st X kromosomer (i st f 2)

Ja naturen är bra konstig

Downs syndrom = en kromosom FÖR MYCKET

Hästar kan ha hjärndefekter/skador som vilket däggdjur som helst antar jag, alla djur kan få komplicerade förossningar/ muterade gener. Men hästar med rena kromosoma avikelser överlever nog inte. Vi (människor) är ändå ganska duktiga på att avliva/välja bort de djur som inte duger till avel, varför dessa defekter inte är lika vanliga som i människopopulationen, där reproduktionen är upp till var och en :)

Inser att min sista kommentar är Hitler-aktigt men jag menar absolut inget illa, försöker endast dra paralleller mellan däggdjur. Muskelmassa, och instinkter är viktigt för hästar medans tankeförmågan är viktigt för oss männoskor. Därför tror jag att dessa benämningar (Down's, ADHD ect) finns som diagnoser i humanmedicin medans rörelsestörningar hos häst är en långt vanligare åkomma!

Min häst har både en, två och tre skruvar lösa men så länge hon inte är halt så gör det inget ;)

V hade en nordsvensk travare för några år sedan, han var världens snällaste slicka en i ansiktet å va enbart gosig. Trava fint hemma men inget på bana, så ridhäst blev han. Men i hagarna va han helt utmobbad, till och med fölen bet och jagade bort han, vi prövade med att ha han i hagar med olika hästar. Men dom va lika elaka ändå, men han gjorde aldrig något. Då börja jag undra om han kanske hade någon störning kanske, eftersom ingen gilla honom. Men funkar som ridhäst jättebra.

V hade en nordsvensk travare för några år sedan, han var världens snällaste slicka en i ansiktet å va enbart gosig. Trava fint hemma men inget på bana, så ridhäst blev han. Men i hagarna va han helt utmobbad, till och med fölen bet och jagade bort han, vi prövade med att ha han i hagar med olika hästar. Men dom va lika elaka ändå, men han gjorde aldrig något. Då börja jag undra om han kanske hade någon störning kanske, eftersom ingen gilla honom. Men funkar som ridhäst jättebra.

Det är ungefär så den hästen jag som startade dessa tankar hos mig funkade också. Hon funkar inte socialt med andra hästar. Vet inte hur hon ska bete sig och om hon kommer in i en ny grupp/flock så springer hon in o börjar sparkas typ. Hon är också känslig för förändringar, såsom om hon får kraftfoder på annan tid t.ex efter ridning, är också känslig om det är någe nytt lr om man rider en annorlunda väg etc. Men med människor är hon världens mysigaste..

det är väl ganska stor skillnad från att ha adhd?
Skillnaden är enorm, sedd från alla aspekter, så jag klurar fortfarande på hur frågeställningen "adhd eller down syndrom (lr liknande)" ens är möjlig.

Vajsing på könskromosomerna är inte helt ovanligt hos människan heller, det finns ju både X0, XXY och XYY o.s.v.

Till Bumbra och Tussinussen: Okej förlåt att jag blndade ihop att det saknades eller var en extra. Kändes bara som att det låg väldigt långt bort från ADHD.

Till Bumbra och Tussinussen: Okej förlåt att jag blndade ihop att det saknades eller var en extra. Kändes bara som att det låg väldigt långt bort från ADHD.

Be inte om ursäkt......:) du har rätt det ÄR väldigt långt bort, min dotter :love: har Downs så jag borde veta

Ok, det var inte emningen o starta världens diskussion om huruvida adhd och down syndrom skiljer sig. Är bara allmänt nyfiken om någon har erfarenhet av någon av "sjukdomarna" Och med " adhd eller down syndrom eller linande" menar jag sjukdomar som gör individen handikappad på något sätt..jag påstår inte att adhd och down syndrom på något sätt ät lika!(för det vet jga faktiskt ingenting om)..Det känns som om vissa folk bara sitter o letar efter fel som folk skrivit för o få klanka ner på någon! Var lite vänliga och ge tis eller rätta fint så folka kan lära sig något!:bow:

menar jag sjukdomar
Handikapp, inte sjukdomar. I Downs finns några medicinska tillstånd, ja, men syndromet som sådant är ett handikapp.

Det känns som om vissa folk bara sitter o letar efter fel som folk skrivit för o få klanka ner på någon!
Eller så är man personligt berörd av dessa handikapp och slåss nästintill dagligen mot människors fördomar, okunskap och rena felaktigheter. Då tar man de möjligheter man har att påpeka dessa i hopp om att iaf- allmänbilda någon.

Ok, det var inte emningen o starta världens diskussion om huruvida adhd och down syndrom skiljer sig. Är bara allmänt nyfiken om någon har erfarenhet av någon av "sjukdomarna" Och med " adhd eller down syndrom eller linande" menar jag sjukdomar som gör individen handikappad på något sätt..jag påstår inte att adhd och down syndrom på något sätt ät lika!(för det vet jga faktiskt ingenting om)..Det känns som om vissa folk bara sitter o letar efter fel som folk skrivit för o få klanka ner på någon! Var lite vänliga och ge tis eller rätta fint så folka kan lära sig något!:bow:

Det är väl ingen som har klankat ner på någon? :confused: Vi redde ut en sak bara.... OCH svarade utförligt på din fråga, ifall du missade det. :idea:

Ok, det blev väl ett missförstånd då! Tack för svaren!;)

Skulle tro att det förekommer det mesta även bland hästar...

Vår katt födde en enda stor unge för snart ett år sedan.
Den kunde vid sex veckors ålder inte gå, den kunde bara hasa på mage (simmade liksom) och bara bakåt, och i cirklar. I övrigt var den slapp och hade ingen kontroll över sin kropp. Den hade onormalt stor skalle, klotrund och snedställda ögon. Den var OTROLIGT söööööt!!!:) :) :)

Vi åkte till veterinären med den för att avliva den och där undersökte samtliga veterinärer ungen i över en timme och de kom fram till att den måste ha Downs Syndrom.
Det är tydligen inte vanligt alls.

*kl*
borde väl finnas hos hästar med.

min katt har nog f.ö DAMP/ADHD eller nått. Den katten kan inte GÅ och RUSAR jämt! :rofl:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 085
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 545
Senast: Pyrran
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 351
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 750
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka