Vi har en active stable höstation (en spilta de går in i en åt gången och man ställer in tiden individuellt för varje häst) i vår lösdrift. I övrigt en vanlig lösdrift med ligghall och stor gräshage. En av anledningarna att jag flyttade hit var just att det inte var fri tillgång på grovfoder som vi hade i förra stallet där min unghäst blev jättefet.
Jag visade henne typ 1 gång hur det funkade, sen hade hon stenkoll och äter alltid hela sin ranson, och har också utvecklat nåt tullsystem där hon står vid utgången och kräver att de andra hästarna ger henne av sin mat…
Har funkat jättebra för henne och hon har hållit vikten bra efter att jag lyckats banta ner henne.
Sen har vi min ranglåga, ängsliga, lite svårfödda valack… Jag fick träna varje dag i en månad för att få honom att fatta hur systemet funkade.
Höll på att bli galen! Så jäkla korkad!
Efter varje sommarbete har jag fått träna honom igen, men nu i höstas gick det iaf fort. Han har dock fortfarande inte fattat att han ska lyfta fram sin tag mot sensorn, så han står där och väntar tills han av misstag råkar aktivera den.
Det är 5 hästar i lösdriften och 1 station är lite för lite även om russet inte har så många minutrar per dygn. Totten lärde sig till slut att köa, men de andra hör ju när hästen innan går ut och då kommer ofta nån av de andra och tränger sig före i kön så han får vänta igen. Har ändå funkat ok, han har haft 300 minuter per dygn och lång tid i taget och har oftast kommit upp i det. Han brukar få stå inne i en box och äta när jag rider den andra. De har ju också gräs året om samt att vi lägger ut halm nattetid.
Stoets tullsystem gäller alldeles särskilt honom och ibland har hon krävt att han delar med sig av varje hötugga åt henne. (Han har velat ta höet och sen tugga innanför luckan och då når hon honom. Det har också varit bättre i år faktiskt, han är lite tuffare och äter med huvudet kvar utanför luckan. Han har också kommit på att när balen är ny så når han att äta över luckan även när den är stängd, samt har insett att de andra hästarna inte kan göra mer än bita honom i täcket över rumpan, så då står han glatt och goffar (ser väldigt obekvämt ut) medan de andra hästarna är vansinniga utanför.
Det jobbigaste har varit att han emellanåt blir rädd igen och inte vågar gå in/stanna kvar i stationen. Och min andra odåga och hennes kumpan har kommit på att om de står utanför när han äter och springer iväg, så blir han livrädd och kastar sig ut ur höstationen och vips så är de andra tillbaka och går in istället.
Nu för ca 1 månad sedan hade vi storm och upprepade strömavbrott och datorn till stationen pajade. Kan meddela att servicen är usel… Fortfarande inte fått igång den, men under tiden har de haft en stor låda med fri tillgång istället. Det blir sjukt mycket mer spill, och min andra häst (samt russet) är smällfet, men valacken känns mer harmonisk faktiskt.
Nu kommer vi ha fri tillgång på halm istället i den lådan när maskinen kommer igång igen, och jag funderar på om man ska lägga ut lite hösilage där också nån gång per dygn så att de får äta tillsammans.
Både för och nackdelar alltså. Bästa är väl att man kan ha hästar med olika ätbehov tillsammans utan att de lättfödda blir övergödda.