ACTH-provtagning

devere

Trådstartare
Läste just en intressant SLU-uppsats om frisläppande av ACTH vid bremsning. Studien avsåg just bremsningens effekter.

Nu undrar jag, om någon vet och kan svara, när man misstänker Cushing så tar man ju ACTH-prov. Men om hästen står på smärtlindring, har smärta m.m. borde ju ACTH vara skyhögt som ett led i smärtlindringen (i ovannämnda studie gick ACTH från 20 till 390 på 5-10 minuter vid bremsning).

Gör man flera ACTH-prover på klinik eller nöjer man sig med ett?

ACTH varierar ju över dygnet, någon som vet hur mycket?

Tacksam för svar

hälsningar

devere

Sv: ACTH-provtagning

Jag är inte veterinär och har ingen häst med PPID (Cushings) så jag vet inte så mycket om detta. Standardtestet i Sverige för Cushings är väl Dexametason testet. I USA däremot har väl ACTH blivit det vanligaste sättet att diagnostisera PPID. Problemet med Dexametason testet är att det kan framkalla laminitis/fång på känsliga hästar.

Enligt den undersökning som jag har läst kan ACTH-nivån variera rätt kraftigt. Skillnaden mellan friska hästar och hästar med PPID är dock så stor så ACTH-testet anses ha god tillförlitlighet. Blodprov ska naturligtvis inte tas på hästar som är drogade eller stressade.

Jag tror inte att ACTH-värdet varierar så mycket under dygnet men variationen över året kan vara mycket stor. ACTH-värdet för alla hästar (även friska) är mycket större på hösten. Vill man ha normala värden ska man därför testa på våren.

Hanterar man inte provet på ett korrekt sätt kan värderna också bli felaktiga.

Vid en diagnos av PPID tittar man inte bara på provresultatet utan även på andra yttre tecken.

Cushingshästar ska medicineras och när man fastställer lämplig dos bör detta göras med beaktande av resultatet från ACTH testet. Återkommande provtagning (helst årligen) är väl att rekommendera.

Varför frågar du? Har du en häst som du misstänker har PPID?

Tack för svaret.

Jag frågade för att jag såg hur mycket ACTH kan variera och hur snabbt det går i en uppsats, som inte hade något med cushing att göra. Därför är jag nyfiken om man enbart tar ett prov eller om man tar dygnsACTH som man gör på människor.

hälsningar

devere

Jag trodde att det var endorfiner som frigjordes när man bremsar? Det kanske har samband med kroppens eget cortison då?
I vilket fall, jag har en häst som behandlas för Cushing (och IR). Han har gjort ett ACTH prov men då hade han inte svultit tillräckligt länge + att han fick inte något cortisol insprutat, så resultatet var inte tillförvitligt. En häst skall vara helt utan mat i minst 6 timmar när man gör ett Cushingtest, nollad kallas det, om hästen har fång eller är fångbenägen så bör man avstå att göra ett korrekt test eftersom det finns andra indikationer som man kan gå på (som spader Äss skriver). I min hästs fall så var det väldigt tjock päls även på sommaren och en fettdepå i mankammen (+ att han fick allvarliga hovsprickor, fång, och blev väldigt tjock, men det var nog p g a IR). Medicinen som man ger mot Cushing är ofarlig om hästen inte har det (enl en expert på Strömsholm) och en annan sak som man skall tänka på är att insulinresistens ofta hör ihop med detta, så det kan vara svårt att veta om det bara är IR eller båda delarna. Ett IR test är helt ofarligt men skall också föregås av minst 6 timmars svält. Min häst fick sin medicin utan test och ser jättefin ut nu. Medicinen heter Pergolid Ratiopharm, 1 mg till min häst på drygt 500 kg/dagligen.
Inte vet jag om detta var något som hjälpte dig, svarade så gott jag kunde :).

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka