Äcklig vildkatt...

Kratus

Trådstartare
Hur gör man med en :devil: vildkatt som börjat springa omkring på vår mark? Den skrämmer slag på vår lilla, hon kissade på sig nyss. :crazy:
Hon hade ett skadat bakben för ett par veckor sedan dock inga sår utan svullen i hasen och tassen. :( Nu verkar hon ha ont i bakdelen igen, men det syns ingenting. Ligger och trycker i ett hörn under en stol. Nu tror vi att det var vildkatten första gången också.
Funderar på att ta henne till vetten försäkerhets skull.

Kul när ens katter blir rädda för att gå ut... :mad:

Tydligen så har den äckliga katten tittat in genom kattluckan för några kvällar sedan. Har lust att skjuta den :devil:!!!

Det är en svart utan svans som vi förra året såg uppe i skogen, kunde den inte hållt sig där uppe???

Katthemmet skulle nog inte vara så pigga på att ta hand om den heller... :o Eller???

Sv: Äcklig vildkatt...

Ja det är verkligen dålig stil av den hemlösa katten att inte hålla sig uppe i skogen så att du slipper se den. Och ha mage att titta in i din kattlucka också! Den har kanske inte ätit på många dagar och drogs dit av llukten av något ätbart, men det borde den ju fattat att den kan bli skjuten för, äcklig som den är.

Kul när ens katter blir rädda för att gå ut..
Synd för dig, men djur struntar i att du anser att det är DIN mark när de tar ett revir i besittning. Istället för att beklaga dig över den "äckliga" (?) katten och prova att GÖRA något? Som att se till att katten blir infångad, får mat och kommer till en veterinär. Varför skulle inte katthemmet ta hand om den? Har svårt att tro att de tycker att den är så äcklig att den inte är värd en bättre tillvaro än den lever i just nu.

Men seriöst: Ring närmaste katthem och be dem om hjälp så kommer både din katt och den hemlösa katten få en bättre tillvaro!

Senast ändrad:

Jo, jag har tänkt att ringa katthemmet var lugn för det...

Vill verkligen få bort den där katten, har den tur så kan den få ett trevligt hem långt bort från oss. :D

Var ju upprörd när jag skrev innan jue. :cool:

Var ju upprörd när jag skrev innan jue. :cool:

Jo, jag också ;)
Jag vet hur det kan vara, vi har haft samma problem förr.
Katthem brukar vara väldigt hjälpsamma, (särskilt om du kan tänka dig att kanske ge ett litet bidrag till kastrering osv?) men i värsta fall får du kanske låna en fälla av dem att sätta ut själv och vänta tills katten går i den och sedan ta den till katthemmet om de har väldigt mycket att göra för tillfället. Lycka till, skriv gärna igen och tala om hur det går!

Senast ändrad:

Jo, förhoppningsvis. Men våra egna katter kanske fastnar om man har en fälla?

Våra två katter kommer från katthemmet och vi var jourhem för nått år sen åt en kattmor och hennes ungar. :love:

Ni får väl ge era katter mat så att de inte behöver äta den som är i fällan! :p ;)
Om det är möjligt så kan ni ju sätta fram fällan med något riktigt "väl"luktande på kvällen och hålla era katter inne under tiden så går förhoppningsvis hemlösingen i fällan under natten. Eller också tar det längre tid... Men i går den nog till slut bara den är lite hungrig!

Ja, får hoppas på det.

Ska ringa katthemmet det första jag gör på måndag.

Om nu katten redan har varit framme vid ditt hus så kanske du har sån tur (fast det kanske inte din lilla katt tycker iofs) att den går in och då kan du ju ha den i badrummet eller så tills du kan lämna den på katthemmet.

Jo, fast syrran skrämde iväg den så just nu är den inte här...

Och i badrummet så har vi ju kattlådorna, men annars så var det iofs en idé.

Men den lär komma tillbaka, det har inte hjälp förrut att skrämma i väg den. Egentligen är det väl "dumt" att skrämma iväg den men man blir ju så himla arg och upprörd.

man blir ju så himla arg och upprörd.
Ibland måste man lägga band på sig :angel:
(Mina katter är fd "vilda" så jag är lite överkänslig, sorry för det aaaningens barska första inlägget! :o )

Finns det bara mat så lär den nog komma tillbaka, det enda som brukar funka vad jag vet är om en annan katt lyckas skrämma bort den.

Det är lugnt! Ibland så tänker jag inte före... :angel:

Blivit en del missförstånd genom åren. :o

En annan sak är ju den att jag egentligen inte är en kattmänniska. :smirk: Har aldrig gillat katter, men våra de är :love:. :D

Jag har fångat in och låtit skjuta en vildkatt. Först tänkte jag ta den till veterinären för avlivning, men bedömde att den skulle bli så mycket mer stressad av att bli fasthållen hos veterinären än skjuten direkt.

Hur gör man med en :devil: vildkatt som börjat springa omkring på vår mark?

Är man säker på att det är en vildkatt, så skjuter man den :devil:

Här gör vi så efter tidigare invasioner av vildkatter som kom från en kattsamlare. När han dog fanns det över 100 stycken vildkatter i byn :eek:
De gick inte att få tag på, många var skabbsmittade och sjuka/skadade, så det "humanaste" var att helt enkelt skjuta dem.

Antar att det är en vildkatt inga av våra grannar har en sån katt iaf.
Har inte lyckats se den på nära håll heller så det är svårt att se om den är frisk eller inte...

Om inte katthemmet vill ta den så får vi väl be en av grannarna med gevär att skjuta den. :crazy:

Man fångar in katt och kontrollerar om den är id-märkt, något annat sätt att få reda på om den är "vild" finns inte. Skulle någon skjuta mina chippade katter kan jag lova att samma behandling väntar den personen...

En innekatt som kommit bort är tex ofta väldigt skygg och sliten. Den är inte alls van vid utemiljön...

Närapå...

Det är ju inte så att jag har dem id-märkta och registrerade i alla sökbara register för att jag skiter i vad som händer med dem. Skulle någon skjuta dem för att de "inte kommer från trakten" kan jag inte riktigt ta ansvar för vad jag skulle göra med den personen... Så gör man inte med något annat tamdjur, varför är det ok med katter?

Man fångar in katt och kontrollerar om den är id-märkt, något annat sätt att få reda på om den är "vild" finns inte. Skulle någon skjuta mina chippade katter kan jag lova att samma behandling väntar den personen...

En innekatt som kommit bort är tex ofta väldigt skygg och sliten. Den är inte alls van vid utemiljön...
Håller med!

Skillnad på andra tamdjur och katter, som folk faktiskt låter springa vind för våg. En hund eller häst som kommer lufsandes är med all sannolikhet inte vild eller övergiven.

Kommer min katt lufsande "vind för våg" är den varken vild eller övergiven, utan borttappad och eftersökt! Problemet är att katter kan ta sig väldigt långa sträckor om de tror att de är på väg någonstans, försvinner min katt kan han hittas åtskilliga mil därifrån... Framförallt den fertila hanen, som är otroligt stark och utan problem skulle ställa till rejäl oreda om han tog sig till en annan katts revir.

Liknande trådar

Övr. Katt Lååångt men väldigt tacksam för de som orkar läsa. Har ett dilemma, som jag gärna tar emot utomståendes input angående. Fast ber er...
2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: Alexandra_W
·
S
Övr. Katt Hej! Sitter här hemma och funderar. Jag hittade min katt (hona som nyligen passerat 1år) på golvet igår (på morgonen) hon kunde inte...
Svar
3
· Visningar
10 587
Senast: gorano
·
M
Övr. Katt Våran katt som är ett år beter sig konstigt, när vi ska klippa hans klor håller han på att klösa sönder oss och fräser och tjuter. När...
Svar
7
· Visningar
1 003
Senast: Yrja
·
V
Övr. Katt Är det normalt att hankatter är elaka mot honkatter? Jag trodde grabbarna skulle vara antingen underlägsna töserna, eller...
Svar
7
· Visningar
1 660
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama