Accepterande av bett

ajax85

Trådstartare
Jag har en 1,5 åring som håller på att lära sig tygeltag. Han har haft träns på sig men har haft grimma utanpå innan. När jag tar ett mjukt ledande tygeltag för att svänga så drar han ner huvudet och ser allmänt besvärad ut.. :confused: Jag lär enligt principen eftergift så fort han svänger men han svänger ju aldrig.. Tips någon? Hur lärde ni era unghästar att acceptera tygeltag? Jag har ett tredelat bett.

Sv: Accepterande av bett

det kommer det kommer...tänk på att hästen bara är 1,5 år.Hans uppförande tyder väl på att han inte förstår vad du vill kanske.Min 1,5 åring har precis lärt sig ha bett i munnen ich har tränset på på promenader men inget satt i bettet så som grimskaft och dyl.
Lycka till.

Lär han i grimma alt remontnosgrimma med tyglar först så går det lättare med bett. Då kan du ta och hålla kvar tills han fattar att han ska vända på huvudet. Smacka på lite extra så vänder han efter huvudet av sig själv och du kan ge efter. Detta är som du förstår mkt bättre att göra bettlöst. Efter ngra gånger förstår han meningen med eftergiften och du kan vända med mindre hjälper och övergången till bett blir mkt lättare.

Jag har löst det problemet nu :D det var vargtänderna som spökade. Drog ut dem och nu är det inga problem. Tack för svaren iaf :)

Min hade oxå vargtänder som spökade. Och sedan vargtandsRESTER som spökade ännu mer :mad: Dumma dumma veten som "drog ut" tänderna o fick med långt i från allt på båda sidor :mad:

Men nu är det bättre, dock ogillar han fortf bett.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 621
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 498
Senast: Kristall10
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 749
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(