Acceptera bettet?

S

StinaJ

Mitt probelm är att hästen slår upp huvudet eller börjar krångla så fort man tar lite i tygeln, jag försöker att vara jättelätt på handen, men detta sker nästan vid minsta kontakten :( När man kortar upp tyglarna går hon lite på tvären antagligen för att försöka slippa undan bettet. Hon går på ett starkt bett för att hon är så stark men blir inte det som en slags ond cirkel?(ej min häst, vet inte hut mkt jag kan påverka). Nu till min fråga, vad kan man göra för att få hästen att acceptera bettet? eller är jag ute på helt fel spår, kan det bero på något annat vad då? (hon är inte så grundriden, mest lek i skogen osv. 9år travare har tidigare startat.)

Sv: Acceptera bettet?

Jag vet faktiskt inte, det är inte min häst.. Hon står i min kompis stall, jag kanske ska börja rida denna häst. Detta var bara mitt första intryck och slutsatser jag drog av vad ägaren berättade. Jag vet inte om ägaren själv är medveten om att hon krånglar med bettet eller det kanske bara var för att när jag red så red jag så kinkigt för att jag tyckte att hon hade ett starkt bett(pessoa) men det kanske inte är så starkt?? Jag har inte ridit med det tidigare :o

Det är inte ovanligt att hästar reagerar så på ett pessoabett, om jag vore jag du skulle jag kanske börja rida hästen och fråga ägaren om det är ok att du provar lite andra bett på hästen. Fråga ägaren om hästens tänder är kollade... jag tycer det låter som hästen är mer känslig i munnen än stark....

Ämelie skrev:
Det är inte ovanligt att hästar reagerar så på ett pessoabett, om jag vore jag du skulle jag kanske börja rida hästen och fråga ägaren om det är ok att du provar lite andra bett på hästen. Fråga ägaren om hästens tänder är kollade... jag tycer det låter som hästen är mer känslig i munnen än stark....

Okej, ja hon hade det i den "starkaste" bettringen också (eller vad man ska säga). Ja, jag tyckte att hon verkade känslig, jag försökte fråga ägaren lite försiktigt varför hon hade ett sånt bett och hon sa att det var för att hon kunde bli stark i traven/galoppen, jag tyckte inte det var ngt problem mnen det kan ju berott på bettet. Men det vore ju roligare om hon lyssnade med ett vanligt bett och jag tror att det kan bero på att hästen inte är så grundriden(att hon inte lyssnar riktigt på förhållnigar,avsaktingar osv). Jag vet iof inte så mycket om hästen/ägaren ännu så jag kan ju se efter lite hur det verkar å prata med ägaren.

StinaJ skrev:
Okej, ja hon hade det i den "starkaste" bettringen också (eller vad man ska säga). Ja, jag tyckte att hon verkade känslig, jag försökte fråga ägaren lite försiktigt varför hon hade ett sånt bett och hon sa att det var för att hon kunde bli stark i traven/galoppen, jag tyckte inte det var ngt problem mnen det kan ju berott på bettet. Men det vore ju roligare om hon lyssnade med ett vanligt bett och jag tror att det kan bero på att hästen inte är så grundriden(att hon inte lyssnar riktigt på förhållnigar,avsaktingar osv). Jag vet iof inte så mycket om hästen/ägaren ännu så jag kan ju se efter lite hur det verkar å prata med ägaren.

En av mina hästar har jag pessoabett på när jag rider ut, inte annars och han är inte mer tjafsig i munnen då jag har pessoabett än annars, så jag tror inte att det är pessoabetet som gör att den är tjafsig i munnen. *bettet är inte skarpare än handen som håller bettet*
Eftersom det inte är en häst som du ridit så länge, tycker jag du ska börja med att fråga hästägaren om råd, gör den likadant när hon rider? Om inte, så kanske du kan få tips på hur du ska göra när du rider. Om den gör så även när hon rider, tycker jag du ska fråga om hon kollat om det finns vargtänder eller andra problem med tänderna. Det är inte alltid det uppskattas om man som ny medryttare kommer och vill byta bett och sånt direkt och sånt innan man känner hästen och hästägaren så väl.
Hoppas det ordnar sig.

shampiz skrev:
En av mina hästar har jag pessoabett på när jag rider ut, inte annars och han är inte mer tjafsig i munnen då jag har pessoabett än annars, så jag tror inte att det är pessoabetet som gör att den är tjafsig i munnen. *bettet är inte skarpare än handen som håller bettet*
Eftersom det inte är en häst som du ridit så länge, tycker jag du ska börja med att fråga hästägaren om råd, gör den likadant när hon rider? Om inte, så kanske du kan få tips på hur du ska göra när du rider. Om den gör så även när hon rider, tycker jag du ska fråga om hon kollat om det finns vargtänder eller andra problem med tänderna. Det är inte alltid det uppskattas om man som ny medryttare kommer och vill byta bett och sånt direkt och sånt innan man känner hästen och hästägaren så väl.
Hoppas det ordnar sig.

Nej, det var det jag menade, som jag skrev i första inlägget tror jag även att det beror på att hästen inte riktigt accepterat bettet för det känns inte som att det skulle vara så starkt eftersom att jag försökte vara otroligt lätt på handen och fortfarande fick samma reaktioner. Och ja, jag känner också att det är inte läge att börja påpeka massa saker till ägaren efter att ha ridit hästen 1gång. Men jag sa till h*n att hur hästen reagerade och då sa h*n bara "jaa det brukar hon göra". Kanske man kan byta ring på bettet, är inte så insatt i olika bett och hur det fungerar. Det var ägaren som sa till mig att jag inte fick ha så hård hand eftersom det var ett skarpt bett.

StinaJ skrev:

Kan du inte fråga ägaren om du får prova rida på ett annat bett, ett vanligt tränsbett eller tredelat? jag som ägare skulle iaf bli glad om min medryttare ville försöka rida min häst på lite mildare bett för att få hästen mer känslig på hjälper (min häst ridas på pellham, jaktkandar, ponnyhack eller tredelat) då hon blir väldigt stark, min häst är dock väl grundriden och högt utbildad i hopp och dressyr! Du kan ju också prova nästa gång att sätta tygeln i den stora bettirngen, då blir pessoa bettet som mildast...

Ja det var det jag tänkte att man kan sätta tyglarna i en annan ring så kompromissar man lite med ägaren. Men tillbaka till ämnet alltså min fråga är egentligen nu då hur får man en häst att acceptera bettet för jag kan tänka mig att hon håller på även vid ett mildare bett och jag kan ju fråga om tänderna kollats. Men om allt är OK hur får man hästen att sluta ruska på huvudet vid minsta kontakt?

StinaJ skrev:
Ja det var det jag tänkte att man kan sätta tyglarna i en annan ring så kompromissar man lite med ägaren. Men tillbaka till ämnet alltså min fråga är egentligen nu då hur får man en häst att acceptera bettet för jag kan tänka mig att hon håller på även vid ett mildare bett och jag kan ju fråga om tänderna kollats. Men om allt är OK hur får man hästen att sluta ruska på huvudet vid minsta kontakt?

Det handlar om att hästen måste lära sig hur bettet fungerar, vad den ska göra när man tex tar en förhållning... försök rida hästen med mycket vikthjälper (som hästen kan naturligt) Om du tex vill göra en halt så sitter du djupt i sadeln och kramar med tygeln... och så fort hästen gör minsta lilla antydan till att sakta av så lätta i handen... gör på likande sätt i de flesta övningar du gör, var extra tydlig med vikthjälperna och använd alltid handen samverkande med vikthjälperna... nu vet ju inte jag hur mycket hästen är riden eller utbildad och det är alltid svårare att lära bort ett fel än att lära hästen rätt från början.... vet inte om du blev så mycket klokare av mitt inlägg, finns säker fler som har bättre svar och effarenhet på dena fråga än jag, men jag skulle nog börja om från början ganska mycket...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 196
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 516
Senast: Imna
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka