T

Taggad

varför är det så svårt att acceptera hästar med bra färg och gångarter? jag vet, man ska inte avla på färg, men är det inte bara folk med svarta hästar som tycker så? :confused: jag menar, det finns ju många bra hästar med fin färg, men fel ryttare, och några hästar med vanlig färg och rätt ryttare. En liten undran bara....

Sv: acceptans

Jag förstår inte vad du menar....
Jag tycker att hästar som har "färg" och kan talangmässigt tävla med hästar utan färg accepteras.
Jag tycker snarare att färgen nu helt plötsligt spelar större roll än tidigare. Allt med färg säljs.... folk tänker inte lika mycket på kvalitéen då.... Då menar jag folk som kommer till Island och handlar.

Mvh, Kristin

Va!!Jag har en svart häst å jag vill avla på färg ;)
Jag tycker snarare det är lite trist att alla hästar börjar bli svarta.Var jag bor så fanns det ingen svart häst innen jag köpte mitt sto men då ändrades tydligen modet å nu är de flesta hästar här svarta.

Så jag köpte en skimmel skäck istället å det är jag ensam om, tyvärr kommer ju fläckarna försvinna så nu måste jag hitta en annan häst med rolig färg :devil: :D

Jag tycker man ska satsa på både kvalitet å färg, skulle jag välja mellan kvalitet å färg avel skulle jag ändå satsa på kvalitet (nu blev det krångligt).
Me klart det finns hästar med både ock!

Jag har en svart häst, men om jag fick välja färg så skulle jag gärna ta en anna färg :p (det låter somom man ska köpa bil, jag hör det själv)

Däremot kan det kanske vara så att om man som stoägare ska betäcka och inte riktigt är så noga med att ta en häst med bästa blup, så kanske man väljer en hingst som är helt Ok, men med en fin färg, det ena behöver ju inte utesluta det andra :smirk:

Jag är mer förvånad över de som väljer en hingst som har de abolsut högsta poängen på bedömningen, jag menar det är ju ingen garanti att just den hingsten passar ens eget sto...

Men det är väl så att färgen är väldigt lätt att se, och därför kritisera, herregud folk ska ju alltid klaga när de blir avundsjuka eller inte har ngt annat att bekymra sej över :o

Med risk att upprepa mig själv...

En bra häst har ingen färg!!!

Jag känner många uppfödare, de flesta avlar på stam och prestation, någon avlar på stam,prestation och färganlag...

Tycker ni att jag också avlar på färg då,som har bruna hästar överlag... ;)

Har inga problem med bra gångarter men ser själv färgen som en *bonus* och skulle aldrig köpa en häst tack vare eller på grund av färg och det tror jag väl kanske gäller för de flesta. Personligen skulle jag dock ALDRIG välja färg före lynne eller gångarter t ex.

Oavsett färg så finns det mera eller mindre talangfulla / rätt tränade hästar - och hur ekipaget presterar beror väl mest på ryttaren som faktiskt kan påverka utvecklingen med utbildning, tillridning eller whatever. Dock tycker jag mig märka att färg är ett mäktigt köp- och säljargument nästan oavsett hästens övriga kvaliteter eller brister, men det kanske fungerar om man bara är ute efter en klädsam flock utanför köksfönstret.

ang skrev:
Dock tycker jag mig märka att färg är ett mäktigt köp- och säljargument nästan oavsett hästens övriga kvaliteter eller brister, men det kanske fungerar om man bara är ute efter en klädsam flock utanför köksfönstret.

ja färgen anges ju ofta i annonser, men kanske mest för att man ska få en bild av hästen, så att man kan börja drömma... :love:

Jag tycker inte att det är så.

Har själv lyckats skaffa mig 2 färg hästar och märker inget av det.

Dock är dom inte köpta för färgens skull utan för deras psyke, gångarter och extriör som tilltalar mig.

Sen att dom har färg det är bara en bonus.

ancan skrev:
Med risk att upprepa mig själv...

En bra häst har ingen färg!!!

Jag känner många uppfödare, de flesta avlar på stam och prestation, någon avlar på stam,prestation och färganlag...

Tycker ni att jag också avlar på färg då,som har bruna hästar överlag... ;)

länk--> En bra häst har visst färg <--
- den länken tål att upprepas. Alla hästar har färg vare sig de är bruna, svarta eller blå. Ordet "bra" är en personlig definition.
Om en häst inte har höga lyft eller tävlingsresultat - är det en mindre bra häst då för att den kanske "bara" förgyller sina ryttares liv som skogsmullar och livskamrater?

jag har en kompis som köpte ett svart/brun-skäckigt ungsto framför en lugnare svartbrun vallack på 9 år (nånting i den åldern var det.. minns inte), för att tinkern var finare... :S och det är hennes första häst. Nu vet jag inte hur det går med den.

En bra häst kan visst ha färg!!! :mad:

En vit häst (tex) är känsliga för solljus. men den är alltså bra, då?

alla hästar är bra på sitt sätt! och det spelar ingen roll vilken färg den har om den ska tävla hoppning för att vara bra, till exempel.

Det är ju som att säga. brunetter har ingen talang... :p

honung skrev:
länk--> En bra häst har visst färg <--
- den länken tål att upprepas. Alla hästar har färg vare sig de är bruna, svarta eller blå. Ordet "bra" är en personlig definition.
Om en häst inte har höga lyft eller tävlingsresultat - är det en mindre bra häst då för att den kanske "bara" förgyller sina ryttares liv som skogsmullar och livskamrater?

Förbannat bra svar! Just så menar jag också. Jag avlar på det jag tycker om och det är i nämnd ordning:

1 Lynne, temperament och samarbetsvilja, klokhet, vänlighet
2 Lätthet för grundgångarter och tölt
3 Utstrålning och exteriör
4 Robusthet, viktbärighet, uthållighet
5 Stort steg och höga lyft samt färg (alltsammans är bara ögonfägnad). Vad gäller färg så kan det vara allt men gillar i ärlighetens namn inte brunt, ändå betäckte jag min skimmelskäck med Hlekkur frá Hófi i fjol... En bra häst är ju ändå en bra häst, trots färg... Men jag föredrar silversvart, kolsvart, knallröd fux med flax, mörk musblack, rödguldfärgat rödblack, riktigt vit skimmel och andra lite mer iögonfallande färger.

Anette

Finns det något tråkigare att se på i hästväg än en hage full av stora bruna och fuxar...?! Tycker det ser väldigt trist ut! lite roligare med en hage full av islänningar i blandade färger som gör en glad! Är väk inte värre att sätta färg på hästen än att skapa höga lyft?! Det är ju bara för att tillfredsställa ögat i båda fallen!

För mig är faktiskt färgen inte särdeles prioriterad. Av de fåtal hästar vi ägt har det faktiskt varit bara bruna och fuxar och jag tycker att det är mera individen som har utstrålning än en viss färg som är speciell. Det finns faktiskt tråkiga i alla nyanser, också ...

ang skrev:
För mig är faktiskt färgen inte särdeles prioriterad. Av de fåtal hästar vi ägt har det faktiskt varit bara bruna och fuxar och jag tycker att det är mera individen som har utstrålning än en viss färg som är speciell. Det finns faktiskt tråkiga i alla nyanser, också ...

Jodå. Har sett väldigt tråkiga silversvarta hästar som ser ut som, ursäkta uttrycket, skit... Utstrålningen är viktigare som du säger, vilket jag också har rangordnat högre i mitt inlägg.

Anette

En bra häst med gång och utstrålning FÖRTJÄNAR en vacker färg ;)

Jag håller helt med Lena Mannerheim (länksidan)

Det är viktigt att vi i avelsarbetet KOMBINERAR de för rasen unika färgerna och variationen med de andra egenskaper vi vill ha. Det behöver inte vara antingen eller.

ang - mina gamla ridvalacker är en svart och en brun :p

Men de jag föder upp har oftast mer färg än så - som bonus för att glädja sina ägare, andra som ser dem och för att bevara ett viktigt kulturarv för framtiden.

Här kommer ett bildfjäsk till sambaengi, jag tror hon gillar färgkombinationen på den här:

heimuroval.jpg

(tack matte/ryttare Anna för det modiga modellandet :) )

sambaengi skrev:
Finns det något tråkigare att se på i hästväg än en hage full av stora bruna och fuxar...?! Tycker det ser väldigt trist ut! lite roligare med en hage full av islänningar i blandade färger som gör en glad! Är väk inte värre att sätta färg på hästen än att skapa höga lyft?! Det är ju bara för att tillfredsställa ögat i båda fallen!

Nej, jag ser ingen skillnad i att gilla att se olika färger eller se på höga benlyft. Det är en syn för ögat i båda fallen. Personligen tycker jag det verkar betydligt mysigare att rida en häst som tuffar på i en mjuk tölt med små benlyft, än en massa trixande med att få till stora rörelser med boots.

Tycker det är fantastiskt med alla olika färgvarianter inom rasen. Tycker det är trist med alla fuxar och jag antar att det beror på att det avlades starkt på dem för ett antal år sen. Mina personliga favoriter är isabell, mörk gråskimmel (eller heter det kanske stickelhårig?), bork, vissa typer av blackar.

Själv har jag tre halvtrista färgar som svart, bleksvart och fux...

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 470
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka