Jag har haft portabel AC i många år, förvisso i villa men ingen praktisk skillnad.
Det finns två grundvarianter. Apparaten kan ha en separat utedel, som hänger ihop med innedelen via en slang, eller bestå av enbart en innedel. Den första, delade, varianten har förutsättningar att vara mer effektiv, framför allt eftersom den inte evakuerar någon luft utan bara cirkulerar och kyler. Den andra varianten är absolut vanligast idag, den evakuerar varm luft genom en grov slang som behöver mynna ut genom ett fönster eller dörrspringa. Haken är att all luft som går ut den vägen förstås behöver ersättas av varm inströmmande uteluft på ena eller andra sättet, därför blir nettoeffekten litet lägre.
Jag har haft båda varianterna. Idag har jag den senare, enbart av praktiska skäl. Det är helt enkelt mycket smidigare imho.
Den funkar väldigt bra, men den 1) låter en hel del - det gör alla modeller mer eller mindre, 2) drar en del el, och 3) behöver i praktiken ett utlopp för kondensvatten från en tunn slang. Ljudnivån gör att den inte är aktuell att ha inne i sovrummet, men fläkten i den är kraftig så även om man har den stående mer centralt i planlösningen så kan man få bra miljö i sovrummet. Ibland kompletterar jag med en liten vanlig fläkt som får trycka in kall luft från hallen in i sovrummet.
Du behöver dra luftslangen på något vettigt vis, det finns tillbehör som gör att man t ex kan ha ett fönster på glänt och täta resten av springan förutom en slanggenomföring. Själv har jag en kattlucka i en altandörr, som är perfekt för både luftslang och kondensvattenslang.
Jag skulle själv välja en apparat från ett etablerat märke som Woods eller Electrolux m fl.