Absorbine Ultrashield.....flugmedel

Sv: Absorbine Ultrashield.....flugmedel

*KL*

Är det någon som vet om man kan ha det på dräktiga hästar så det inte är skadligt för fostret??

Hej!

Någon som använder detta flug/mygg/fästingmedel på sin häst?
Vilken effekt har det på Din pålle?

Någon som vet vart man kan få tag i det samt vad det isf kostar?

Tackar i förväg för svar!
:bow::bow::bow:

Jag använder den och jag tycker den fungerar bra. Jag behandlar ca en gång per vecka om det är bra väder. Regnar det mycket sprayar jag på igen när pälsen torkat. Jag behandlar 2 dagar i rad och borstar hästen så medlet sprider sig överallt. Huvudet smörjer jag med Ultra Shield våtservetterna.

I Karlstad kostar flaskan 255:- och du kan även beställa den på deras hemsida www.frtab.se

*KL*

Lokala ridsportsaffären här tar 450 kr för en flaska :eek:

Jag använder det på fullblodsdonnan. För att komam åt fästingarna (hon tål inte switch, blir för koncentrerat), och mot fästingar har det fungerat utmärkt.

Vad gäller flugor etc så har vi varit ganska förskonade i år, och det är varken mer eller mindre flugor/knott/mygg på henne än på de andra två som inte är behandlade.

Får väl se om det hjälper mot bromsen, jag är tveksam men hoppet är ju det sista som överger människan..

Jag har köpt den och andänt den på en unghäst som var väldigt irriterad på flugor och knott. Jag tycker att den hjälpte. Jag letade just efter nåt som häll längre än 8 h också eftersom jag inte själv har möjlighet att vara i stallet varje dag (vi ser om varandras hästar).

Men jag switchade två veckor efter "grunden" också för att va på den säkra sidan :angel:

Köpte också min flaska på Lillhästen i Stav och tycker att den fungerar mycket bra. Tror också att den kostade 195.- som någon skrev ovanför. Jag sprutar på lite innan vi sticker ut och rider om det är "flugväder" och det hjälper både mot flugor och broms. :)

Har precis köpt en flaska på Stablestore kostade 259:-
Jag har Switch på pållan, men det är ändå flugor på henne så jag hoppas att det här hjälper...

Jag använder det, och jag är supernöjd. Hreifi har inte haft en enda fästing på hela sommaren, och flugorna är inte mkt på honom.

Kan verkligen rekommendera den!

Lycka till

Har för mig att jag läst att det inte ska användas på dräktiga ston.. kan dock ha snurrat ihop det med något annat..

Tycker det funkar bra, men man behöver definitivt spraya på den mycket oftare än det står på flaskan.. Jag köpte den för 249, och när man använder den till 4 hästar så räcker det inte länge.

Så nja.. Jag gjorde ett litet test för någon vecka sen, sprayade på en kväll och visst, knotten och myddgen dog och flugorna ville inte komma nära pållen.. Men nästa kväll var de på honom som vanligt.. Då hade det inte regnat eller nåt, så egentligen får man nog spruta på varje dag om man vill att det ska ha bra effekt. Men det är ändå ganska starka grejer så jag är ganska försiktig med att spraya hit och dit.. Nöjer mig med att använda stallägarens hemmagjorda spray... är helt naturligt och funkar verkligen till 100%,och då behöver jag inte spraya på varenda dag.. :banana:

En återförsäljare sa att man ska spraya först 3 dagar i rad och sedan ska man ta varannan dag och sedan var tredje dag och till slut var fjortonde dag.

Senast ändrad:

Nöjer mig med att använda stallägarens hemmagjorda spray... är helt naturligt och funkar verkligen till 100%,och då behöver jag inte spraya på varenda dag.. :banana:

Kan man möjligtvis få receptet på det?? :)
Jag använder switch på min häst men knotten anfaller honom likväl! :mad:
Så helt klart behöver vi komplettera med nåt! Kommer nog prova med Ultrashield, men finns det nåt naturligare å snällare tar man ju helst det! Det är ju inte helt kul att bada sin häst i kemikalier! :)

OJ! Såg nu att denna tråden va ett år gammal.. ja,ja! :laugh:

Jag använder denna på min häst. Det ä skit bra, han har inte haft en enda fästing. Visst sitter flugorna på honom men flera hästar i stallet hade blivit väldigt bromsbitna men han hade inte ett enda bett.

Jag hade tur för jag köpte min jättetidigt i sommar och då kostade det bara 99 kr :D Det är ju oxå väldigt drygt, beror iofs hur mkt man använder per gång men jag tycker att jag sprutar på ganska mkt.

Måste även rekommendera vitlök mot fästingar, fungerar oxå väldigt bra.

Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 493
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka