Absolut ren travtakt

Sv: Absolut ren travtakt

Jag fick rådet av dressyrtränare att värma upp i galopp på min gamla som hade lättast för galoppen = bäst o lättast för hästen därmed skonsammast också. Men h*n var ju inte vet förstås...

det man väl ska komma ihåg som kanske isåfall talar för det du och även jag hört att galoppen, rätt praktiserad, skall vara mindre slitsam än traven för hästen, är väl isåfall att trav inte är en naturlig gångart för hästen. I vilt tillstånd används den i princip bara som en övergång från skritt till galopp och tillbaks igen.

Ja självklart så menar jag en häst som är i balans annars är det ju inte bra:)
Tänk att du och jag nästan tycker samma denna gången:D är det inte fantastiskt;):)

Jag tror att den fyrtaktiga traven är lite i samma princip som fyrtaktig galopp. Att fram inte hinner ner lika fort som bak.

Men jag menar ju såklart inte travhästar, vi är ju inne på ett dressyrforum;)
Nej jag menar piaff och passage och travslutor som jag hittills har sett fyrtaktiga som varit bra. Än har jag inte set nån ökad trav fyrtaktig på ett bra sätt utan bara på det dåliga att dom släpper bak först och det är ju verkligen ingen hit:smirk:

Jag tror inte att man ska hela tiden ska hålla sig fast vid hur takten ska vara, känns det bra så gör det även om bak sätts i före fram i en trav eller galopp.:)

Fast det kan ju inte bara vara att det godtyckligt "känns bra":confused: Det har väl att göra med hur hästen använder kroppen i rörelsen, kan den arbeta utan spänningar tex i ryggen i en ändrad takt, vilket den inte kan i fyrtaktssgalopp tex.

kl

Slitage är ett ganska vitt begrepp inom hästeriet. Vad som sliter och inte beror på så många olika faktorer.
Men rent faktamässigt så har man på SLU, genom mätningar, kommit fram till att belastningen på hästens ben är 1*vikten i skritt, 2*vikten i trav och 3*vikten i galopp.

Jag har ingen källhänvisning så här på rak arm men det går säkert att söka fram på hippocampus.

kl

Slitage är ett ganska vitt begrepp inom hästeriet. Vad som sliter och inte beror på så många olika faktorer.
Men rent faktamässigt så har man på SLU, genom mätningar, kommit fram till att belastningen på hästens ben är 1*vikten i skritt, 2*vikten i trav och 3*vikten i galopp.

Jag har ingen källhänvisning så här på rak arm men det går säkert att söka fram på hippocampus.

Jo - det var vad den välkände veterinären berättade på föreläsningen...;) /:cool:

ps - den som är intresserad och har tid kan läsa massor av intressant på:

http://nicholnl.wcp.muohio.edu/DingosBreakfastClub/BioMech/BioMechGaits.html#Grid

Självklart ska takten i traven vara tvåtaktig. Annars är inte traven ren.

En gråzon skulle väl kunna vara när man introducerar någon ny rörelse eller provar att öka kraven, då kan det hända att man tappar takten en kort stund. Hittar man inte takten snabbt igen så får man gå tillbaka ett snäpp för då fanns inte styrkan hos hästen än, för att genomföra det svårare. Alltså får man jobba vidare med styrkan ett tag till innan man provar igen.
Men givetvis strävar man väl efter att ha en ren tvåtakt i alla lägen?

Jag skulle gärna vilja ha fakta på hur exakt takten påverkar spänningar i ryggen.
Jag vet att du och jag tycker olika om skolgalopp men det verkar som att domarna i Grand Prix tycker att fyrtaktsgalopp i piruetter är bra och så som det ska vara med tanke på hur dom sätter poäng.

Så vad skulle tex ditt råd vara till Herr Brink... skulle du sagt att han borde rida sina hästar lite mer på framdelen i piruetterna?
För det är just takten som gör att hästen blir spänd inget annat:smirk:

Jag håller fullständigt med om att det beror på hur hästen använder kroppen i rörelsen när det blir fyrtakt.
Mycket blir dåligt av okunniga ryttare och oskolade hästar men en duktig ryttare som rider en skolad häst och för en passage som är bra, som i slowmotion är fyrtaktig( bak sätts ner före fram), är den helt plötsligt dålig då? bara för att man såg att den var fyrtaktig i slowmotion på videon...

Ska alla domarna då bedöma ekipagen i slowmotion eller med bara ögat?

Varför hakar man upp sig så mycket på just den "rena" takten? Vad är den rena takten och varför?
Varför skulle en fyrtaktig trav eller galopp ge en mer spänd häst än en tre taktig galopp eller två taktig trav? Vad och vem är det som säger att det blir så?
Är alla galoppörer spända? Är alla GP hästar i piruetter spända?
Hur kan takten göra en spänd häst? spändheten måste ju komma nånstans ifrån och jag har svårt att ens tänka mig att det skulle komma ifrån takten. Jag kan tänka mig att spändheten påverkar takten men inte tvärtom.
Men jag är fortfarande säker på att hästen kan vara avspänd och fyrtaktig i båda gångarterna:)

Jag skulle gärna vilja se källor på det du säger om spändheten för jag tycker verkligen att det är ett intressant ämne:)

Beträffande spänningar i ryggen vid fyrtaktsgalopp finns det beskrivet i flera trådar om just fyrtaktig galopp som även du varit med och diskuterat i. Så det får du söka på om du inte minns:cool:

Jag tänker inte skapa galoppdiskussion i travtråd utan det var mer bara ett konstaterande.

Ang herr Brink har jag inga råd alls att ge honom. Han behöver knapppast mina råd, eller nån annans här.:rofl:

Att rida piruett i tretaktsgalopp är mycket mycket svårt, vilket diskuterats i tidigare piruetttrådar. Så vill du minnas vad som sagts om det, så sök på galoppiruetter, tex.

Det känns inte meningsfullt att älta dessa saker igen i en travtråd.

Nej det är klart då ska jag göra en egen tråd om galopptakt eftersom dessa svar inte finns där annars hade jag aldrig frågat.

Men det är väldigt konstigt att inge lyckas rida en tretaktig piruett utav väldens elit? Är dom ens värda att kallas för duktiga om dom inte ens kan hålla takten?

Men hur kan du konstatera att fyrtakten gör hästen spänd utan ena ett argument?

Det finns så mycket som sägs men inte följs så vad är det egentligen vi hittar på?

Men i fortsättningen ska jag hålla mig till traven jag lovar;)

När har hästen en ren travtakt?
Vad är det som gör att takten är ren och vem har bestämt det?

Jag förstår att man inte vill ha en takt där benen sprattlar åt alla håll men en fyrtaktig trav där det inte synd för ögat utan bara på slowmotion? Hur ska domarna då se om det är två takt eller inte?
Spelar det nån roll om det är fyrtakt om det känns jättebra och domarna sätter en 10 men det var fyrtakt.. har alla fel då? var det egentligen skitdåligt eller är det så att hästen rör sig på det sättet när den är samlad?

Ska frambenen och bakbenen röra sig i samma takt eller lika fort?

I en satt piaff rör sig frambenen högre och mer än bakbenen, ska bakbenen röra sig saktare än frambenen eller ska dom sättas ner tidigare?
Om dom ska röra sig saktare än frambenen har ju inte frambenen och bakbenen samma takt är den då ren?

Jag har inga absoluta sanningar, men jag funderar lite.

För det första är det visst människor som lyckats få till galoppiruetter i 3-takt. Kommer ej ihåg adressen till hemsidan där olika rörelser är filmade under tävling och där det redogörs för vad ryttaren fått för betyg samt kommentar. Jag vet i alla fall att en galoppiruett belönades med 10 p och den var för ögat 3-taktig. Det har länkats till den hemsidan i andra trådar som berört detta ämne.

För att förenkla det här med hur ryggen kan göra en gångart feltaktig (som jag tänker): När ett bakben skjuter ifrån marken fortplantas en rörelse diagonalt genom hästens rygg, kommer denna rörelse igenom ryggen obehindrat förblir takten ren. Kommer rörelsen inte igenom kroppen tappar hästen takten. Fram och bakdel jobbar var för sig.

Denna rörelse genom kroppen på hästen gör att ryggen båda rör sig växelvis uppåt/nedåt, roterar åt sidorna (som en tunna som ligger på marken och rullar), växelvis ngt böjd höger/vänster och rygghalvorna arbetar också som tangenter som växelvis trycks upp och ner sida för sida. Det är SVÅRT att släppa igenom rörelsen när den består av så många moment, givetvis blir det svårare ju mer bäckenet vinklas, för desto längre blir ryggen, musklerna sträcks ut och rörelsen ska fortplantas lika snabbt och "löst".

När har hästen en ren travtakt?
Vad är det som gör att takten är ren och vem har bestämt det?

TR och ridhandboken har beskrivit och reglerat när trav är ren.

I en utopi ska fram-coh bakben röras i samma hastighet och lika stora steg. Vilket tyvärr är väldigt svårt när vikten läggs bakåt så mycket som i en bra piaff eller passage.

Ja det skulle vara väldigt intressant att hitta den sidan igen och kolla igenom filmerna.

Jag har läst igenom dina tankar där om ryggens rörelser och det är lite svårt att se framför sig men jag gör så gott jag kan:idea:
Vad är det som gör att rörelsen inte går igenom ryggen?
Varför är det svårt att släppa igenom rörelsen med så många moment i ryggen?

Jag har inte läst TR eller ridhandboken.

Men är det inte så att frambenets hov ska vara i höjd med carpus och bakbenets i höjd med kotan? (I en piaff alltså:) )

Måste bara fråga: vad betyder utopi? ( min svåra ord svenska är sååå bra:D )

Nu har ju inte jag läst TR men varför har just dom rätt angående när takten är ren och varför det är så viktigt att den är det?

Med tanke på den nivån ridningen befinner sig på nu så fanns det en tid då ridmästarna var mycket duktigare på dressyr och de hade lite annan inställning till takter än TR.. Hur vet vi vem som har rätt?

Utopi = ungefär: i en otroligt (läs ibland högst osannorlikt) optimal värld :angel:

Har du sökt på piruett? Du har filmerna tex i en sån tråd.:idea:

Kanske nåt år sen eller mindre.

Det upppstår precis som rumpnissen skriver spänningar som gör att rörelsen inte kan komma igenom ryggen utan hästen faller isär.

Ang de gamla mästarna: har dom sagt att fyrtaktig skolgalopp går att utföra utan att det uppstår spänningar:confused:. Eller tycker de att det är ok med spänningarna i de rörelser som kräver skolgalopp inför skolorna ovan mark, där den används:confused:

Det är mer en fråga om hur en hästkroppp rör sej än om TR eller gamla mästare har rätt i det här fallet:cool: Finns det något som gör att de motsäger varandra i detta, menar du?

Du får söka på fler begrepp tror jag :idea:

Jag ska efterlysa adressen till hemsidan från en annan användare. :angel:

Varför rörelsen inte går igenom? För att rörelsen ska gå igenom krävs absolut frihet i ryggen, inga spänningar orsakade av så väl snedheter, utrustning eller ryttare. Ryttaren måste låta hästen röra sig genom ryggen - vilket sällan ses. Spändhet kan ju uppkomma på många sätt och enligt mig är det ofta taktmässighetens bortfall som är det tydligaste tecknet, för övrigt kan en häst se pigg och avslappnad ut. Motsägande hjälper och dubbla budskap - att rida men gas och broms samtidigt är väll det absolut vanligaste sättet att stoppa upp ryggen på, förutom felaktig utrustning skulle jag säga.

Jag är på jobbet nu, men kan citera vad som står i TR när jag kommer hem, ridhandboken har jag bara på jobbet.

Varför just TR har rätt är för att vi är på forumet tävlings dressyr. Jag utgår i från att vi alla strävar efter TR som diskuterar här. Annars får vi nog sticka över till grundridning. TR är ju grundat på ridhandboken som är grundad på den gamla skolan.

Men det där låter ju som den statiska belastningen när man "står" på 3, 2 eller 1 ben i de olika gångarterna. Den dynamiska belastningen, när hästkroppen landar med fart neråt som ska bromsas upp, bör kunna bli betydligt större och bero mer i detalj på HUR hästen rör sig i den aktuella gångarten.

Det vore intessant att läsa deras rapport, men jag hittar aldrig det jag söker från SLU. Finns deras rapporter publicerade på nätet, var letar man?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka