Absolut ren travtakt

axel

Trådstartare
Har klurat lite.
ska den verkligen vara absolut 2-takt? Menar nu en häst som uppfattas ren- utan att studera stillbilder.

för mig är det en sån som studsar från benpar till benpar- balanstrav.

Kan takten räknas ifrån när hästen lyfter diagonalen?

En häst i obalans slår ju i sko- hinner inte lyfta fram innan bak kommer.
en häst som bär med bak har ju lättare att hinna med det.

Underlag som är djupa kan försvåra takten- tänk på sugande lera.

Även en häst som kommer "upp ovan mark"

Finns det ett spann över vad som räknas med ren takt- även i de andra gångarterna?
Ingen häst rör ju sig identiskt med en annan.

Sen kan nog alla få taktmissar.
Hur resonerar ni?
Vad tittar ni på vid köp av ny dressyrhäst?

Vet ej om denna tråd ska ligga på Gnägg- vi får se..........

Sv: Absolut ren travtakt

Jag tittar på om den kan korta och länga steget utan att tappa takten. Många hästar är taktmässiga i arbetstrav, men i vid mer samling kan de visa otakt/taktfel.

Jag hänger inte riktigt med på frågeställning.

Självklart ska traven vara 2-taktig, självklart ska den vara diagonal och självklart ska hästen ha samma takt fram och bak. Varför skulle den inte vara det? Balanstrav är ofta inte "taktmässig" då hästen inte sällan har olika rörelsemönster fram och bak, även om den sätter i hovarna samtidigt rör sig benparen olika stort.

2-takten kommer ju inte av att det diagonala benparet bara är i marken ett i taget, utan att de diagonala benparen rör sig om vartannat, oavsett när hästen sätter i eller lyfter benbaren. Fasst nu vet jag inte ens om det vad det du var ute efter...

Jag köpte min häst på stammen - och de taktmässiga gångarterna. Hon har inga jätte stora flashiga gångarter alls, men otroligt trevliga och stabila. Rörelsen genom kroppen gör att takten är lika fram och bak, inget bensprattel här inte. Traven är 100 %, även när man kortar den. Att tappa takten i galoppen finns inte i hennes värd (än), orkar hon inte bryter hon av istället för att häva upp framdelen och bli 4-taktig.

Utveckla din tankegång!

Senast ändrad:

Jag tror inte att traven ska vara tvåtaktig hela tiden.

Jag tror att det är så att när hästen lagt mer vikt bakåt så kommer bakbenen sättas i före frambenen. Och detta tycker jag är en bra grej.

Sen så finns det ju det vanliga att hästen sätter i frambenet före bak och att den släpper bak före fram och det är ju absolut inte bra. Hästen går på bogarna. Detta ser man väldigt ofta i ökade traven på både lägre nivåer och GP nivå.

Jag har sett både piaff, passage och diagonalslutor som ser tvåtaktiga ut när man bara kollar och riktigt bra utförda som när man tar i slowmotion är fyrtaktiga.. så varför skulle det vara dåligt?

Man har fastnat alldeles för mycket på att takten ska vara precis lika vad man än gör men man får aldrig reda på varför eller om det kan vara bra på andra sätt också.
Jag tror att det har med att göra att hästen är lätt i framdelen att den sätter ner fram senare än bak:)

Jag klurar bara o vill spåna med andra hur de ser på saken.

när ingen har exakt facit är det kul att utbyta funderingar o värderingar.
iom att man här har kunnat bedöma huruvida en häst har travat rent genom att titta på bilder.

Balanstrav är en fullkomlig 2-takt- för mig- iom att den verkligen tjongar ner fossingarna o sen rycker upp dem lika fort.

Nu var det ett bra tag sen jag såg en häst göra så o vet inte hur du menar med att den rör sig mer bak eller fram:confused:

Min frågeställning handlade egentligen inte om det, utan hur en bra dressyrhästs takt bör vara.
Är den exakt 2-taktig?
Om man tittar på bilder så verkar det inte vara helt optimalt.
När övergår den till att vara oren, utan att hästen är halt?

Är det därför som en del iberiska hästar får sämre poäng? P g a rörelsemönstret?

Jag tror att det har med att göra att hästen är lätt i framdelen att den sätter ner fram senare än bak
Tänk. Det tror jag med
eller åtminstone i balans.

Jag tror att det är så att när hästen lagt mer vikt bakåt så kommer bakbenen sättas i före frambenen. Och detta tycker jag är en bra grej.
o känslan tvåtaktig. Att även en mkt samlad häst ska sätta i hovarna samtidigt, men med mer vikt på bak.

Om bak sätts i före, tror jag att det ofta blir en krängande rörelse framåt, att vikten sedan böljar framåt på fram och hästen eg är framtung trots övningar som tex piaff. -Oäkta samlad över sin förmåga.

Att bak sätts i först har ju inget med samling att göra. Det gör även spända travare som inte kommer under sig nog i förhållande till farten.

Lyssna på eran trav med olika känsla på hård väg!
Skön känsla med rörlig bärig rygg =klockren takt utan dubbelslag!!
Stötig trav svår att sitta med i =dubbelslag

Men jag tror att en bra trav inte är exakt 2-taktig, även om den upplevs så- både från marken o uppsuttet.

vi kan kanske utesluta travartrav:crazy:

För hållbarhet - bra om vikten/tyngden/belastningen delas på två ben. Annars allt på ett ben, sliter.
Hästen i naturtillstånd har mer vikt fram, idealet vikten flyttas mer bakåt - särskilt viktigt med ryttare, annars ännu mer vikt fram.
Isättning - beror ju inte bara på takten - om hästen stötdämpar med elastiska ledgångar blir det en himmelsvid skillnad mot hård isättning med rakt ben...

Så jag röstar på två-takt i traven. :cool:

Men i galopp har hästen all vikt på ett ben och det finns väl inget som säger att galopp sliter mer på en häst än trav? :confused:

Men i galopp har hästen all vikt på ett ben

ja i en fas...

och det finns väl inget som säger att galopp sliter mer på en häst än trav?

jo... belastningen blir mycket större - behövs mycket grundträning om det inte ska slita, spec i hopp, såklart...

Fast stämmer det verkligen?

Jag har läst nånstans att trav sliter mer på vissa sätt än galopp, men minns inte mer tyvärr, just nu. Undrar om inte galopp (rakt fram i alla fall ) är mer skonsamt i vissa lägen. (En bekants häst som sattes igång efter skada skulle skritta och galoppera rakt fram, innan den fick börja trava tex Den hade någon skada på ett framben minns inte om det var ledinfl eller sena:confused:)

Alltså vad som är mest slitsamt handlar om en rad olika faktorer där man måste väga det ena mot det andra och då är det inte självklart att två ben i marken samtidigt är mer skonsamt totalt sett, mycket mer spelar in.

Sorry om det blev lite OT.

Ja vem vet? En känd veterinär hade föreläsning - det han sa var att det har betydelse..:cool:

Den sortens igångsättning har jag oxå hört talas om- att man tar galopp före traven.

Sen vet jag att Gretzer o även en hel del dressyrryttare värmer upp i galopp före traven. Kan ha varit på flegmatiska hästar.

Jag tror inte att man kan generalisera o säga att ena gångarten sliter mer än den andra- i balanserat tempo.
Det har nog mer med hästens ext., rörelseschema o underlag som spelar in mest.

Sen vet jag att Gretzer o även en hel del dressyrryttare värmer upp i galopp före traven. Kan ha varit på flegmatiska hästar.

Ja, pga galoppen är mer lösgörande i sig, har jag fått som förklaring.

Jag fick rådet av dressyrtränare att värma upp i galopp på min gamla som hade lättast för galoppen = bäst o lättast för hästen därmed skonsammast också. Men h*n var ju inte vet förstås...

Men i galopp har hästen all vikt på ett ben och det finns väl inget som säger att galopp sliter mer på en häst än trav? :confused:

KL

Det där har jag också undrat över.

Särskilt eftersom forskning visat att hästen hellre galopperar av hållbarthetsskäl.

Sedan så såg jag en film om den nya sporten "par Cour"

Där de verkligen hoppar från helt livsfarliga höjder.ned på cement och betong Trixet är att inte landa stumt på benen utan snabbt rulla vidare, på så sätt blir the base of support större = föredelar vikten över större yta.
Precis sådan är ju galoppen innan man samlar den
Hästen rullar ju fram över sina ben

Om ngn mot förmodan inte skulle veta vad par cour är, så är det att springa rakt fram över hus och betong.:angel:
De kan hoppa från ganska hög höjd - ned på asfalt och betong och rullar då snabbt över på nästa kroppsdel, de gör tom kullerbyttor från riktigt höga höjder.

Ja vem vet? En känd veterinär hade föreläsning - det han sa var att det har betydelse..:cool:

Ja det kan man ju läsa om i vilken ridlära som helst....

Jättebra teckningar i Proffsryttarens ridlära.

Balkenhol sa till på en gång när ekipagen tappade diagonalen

står tom i TR.

Så vissa anser tydligen det :cool: på dig

Jag har också fått rådet att galoppera som uppvärmning innan traven - just för att den är mer lösgörande och hästen "kommer bättre genom kroppen".

Jo nog ska den väl vara tvåtaktig. Men det beror kanske på hur man definierar takten? Om man menar att bendiagonalen är i samma fas och når "vändläget" samtidigt eller om man lyssnar på när hoven slår i marken.

Om man har samlat hästen riktigt ordentligt (typ piaff som går mot pesad) så kan det hända att bak slår i marken aningen före framhoven - men då lyfter fram före också, dvs både fram och bak "vänder" samtidigt. Det är väl det de flesta menar med ren tvåtakt - att bendiagonalen är i samma fas?

Om galopp eller trav sliter mest... Det som sliter mest är när hästen landar med en duns på ett rakt ben! Om man landar på ett sviktande ben som böjer i lederna eller om man "rullar över" som det kan bli i galoppen så sliter det mindre. I hoppning landar ju hela hästen med ordentligt fart neråt på ett enda rakt framben - inte alls bra! I vanlig galopp på platt mark så behöver det inte bli så kraftig belastning på frambenen. Galoppen är ju lite rundare till sin natur och det blir inte den där stöten i landningen som det lätt kan bli i trav.

Men jag är ju varken veterinär eller biomekanikproffs, det här var bara lite funderingar :)

Jag vet inte om det är värt att ge sig in i diskussionen eftersom jag är av den starka åsikten att takten är nr 1 och när takten är förlorad så är det fel. Men jag är öppen för diskussioner - det finns ju alltid en drös med gråzoner.

Jag tänker så här:
Skillnanden mellan otaktmässig och halt ligger ju i smärtan. Dock är jag ju ganska övertygad om att båda kommer från ryggen - brist på lösgjordhet ger otaktmässig. Brist på lösgjordet kan ju också vara grunden till hältor.

Jag får återkomma, sitter i telefon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka