Abrupt avvänjning o.k.?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knasan
  • Startdatum Startdatum
K

knasan

Annars är jag helt emot abrupt avvänjning för jag tycker att det är hjärtlöst och oroar mej för fölet. Men:

Tänkte avvänja mitt första föl i maj. Han är född i juni. Alla hästarna åker iväg på sommarbete, stoet till en annan flock än fölet. Han diar fortfarande men biologiskt sett behöver han ju inte det. Han har alltid tytt sej mer till de andra hästarna än till sin mamma, så han är självständig, hans lill-farbror följer med till samma flock. Jag tänker att det går väl bra med en abrupt avvänjning under dessa om ständigheter? Det enda jag behöver göra, tycker jag, är att ta bort kraftfodret för stoet så hon sinar en liten tid innan.

Eller hur?

Möjligen kunde vi låta henne gå i egen hage t ex dagtid en vecka innan isåfall e.d. De går 4 ihop på lösdrift.

Sv: Abrupt avvänjning o.k.?

Han är alltså ett år i juni och du tänkte vänja av när han är 11 månader ?
Jag skulle snarare tycka att det är sent !
Jag skulle inte dra mig för att vänja av abrupt när han är såpass gammal, antaligen producerar stoet lite mjölk och ungen äter ju annat och får sällskap av sin kompis så det är nog lugnt.

Mitt stos föl vandes av vid 8-9 månader helt komplikationsfritt.

Jag vet att det är sent! :) Men det är heller inte för sent! Jag lade mest ut frågan för att få reflektioner om jag missat någon detalj! Jag är inte orolig men vill iallafall att avvänjningen ska vara så lindrig som möjligt för båda!

Förra våren kom ett sto till oss som var 9-10 mån och hon förbereddes inte hller. Hon var också mycket självständig men däremot var hon lite mager en bit in i sommaren pga total foderomställning under våren, därefter omställning till bete. Hon togs om hand som ett barn av sin nya flock. Vad mamman tyckte vet jag inte.

Annars är jag helt emot abrupt avvänjning för jag tycker att det är hjärtlöst och oroar mej för fölet. Men:

Tänkte avvänja mitt första föl i maj. Han är född i juni. Alla hästarna åker iväg på sommarbete, stoet till en annan flock än fölet. Han diar fortfarande men biologiskt sett behöver han ju inte det. Han har alltid tytt sej mer till de andra hästarna än till sin mamma, så han är självständig, hans lill-farbror följer med till samma flock. Jag tänker att det går väl bra med en abrupt avvänjning under dessa om ständigheter? Det enda jag behöver göra, tycker jag, är att ta bort kraftfodret för stoet så hon sinar en liten tid innan.

Eller hur?

Möjligen kunde vi låta henne gå i egen hage t ex dagtid en vecka innan isåfall e.d. De går 4 ihop på lösdrift.

Jag skulle nog oroa mig mer för att sonen gör morsan dräktig innan. Även om det inte är så himla vanligt, så förekommer det att åringar betäcker med resultat så att säga. Min kompis islandssto blev dräktig med sin drygt 10 månader gamla son. Detta upptäcktes vid ul eftersom hon aldrig gick i brunst. Man sprutade henne, så det var inga större problem. Förutom att det sinkade den "riktiga" betäckningen, så fölet året därefter föddes i slutet av av augusti...

Jag är för abrupt avvänjning av föl. Det blir mindre stök och mindre oro då enligt mig!
När man skiljer sto och föl åt varje dag i ett par veckor så tycker jag att det blir massor med skrik fram och tillbaka i flera dagar innan de vänjer sig. Avvänjer man abrupt är det skrik i ett par timmar från stoets sida och sen lägger det sig även där.

Ja just det.... ja!:smirk: Får väl hålla tummarna nu...

Vid den åldern skulle jag absolut bara ta dem ifrån varandra. Han är alldeles för stor för att gå med mamma. Har själv haft en som var mogen nog att kunna betäcka när han var 11 mån.

Vi har som princip att låta fölen gå med sina mödrar i lösdrift till dess att det är ca 1 månad kvar till nästa förlossning.
När man då separarer sker det helt utan ångest, och är en helt naturlig och avspänd process.

Stoet tas då ifrån sto-föl gruppen och tas in på stall, och åringen är kvar med sin grupp.

Om stoet går gall och det är ett hingstföl kan man behöva skilja tidigare.

Vår erfarenhet är att detta ger psykiskt och fysiskt starka individer.

Enligt viss forskning så kan fölen heller inte ta upp annat foder fullt ut förrän vid denna ålder.

Då kan jag känna mig lite lugnare, min lilla (10 ½ mån) ska snart åka iväg på sommrbete och hon går ännu med sin mamma som är dräktig igen och ska föla i mitten av juni. Har mest varit orolig för att mamman inte har avvant henne själv, fast hon är rätt så irriterad på henne när hon diar. Annars är den lilla väldigt självständig och går mest med den andra tanten i hagen. Hur verkar det med stoets juver när hon har "ammat" den lilla så länge? Går det tillbaka eller förblir det i samma storlek tills det är dags igen? Nyfiken, vore jättetacksam för svar.
Inka

Vi har som princip att låta fölen gå med sina mödrar i lösdrift till dess att det är ca 1 månad kvar till nästa förlossning.
När man då separarer sker det helt utan ångest, och är en helt naturlig och avspänd process.

Stoet tas då ifrån sto-föl gruppen och tas in på stall, och åringen är kvar med sin grupp.

Om stoet går gall och det är ett hingstföl kan man behöva skilja tidigare.

Vår erfarenhet är att detta ger psykiskt och fysiskt starka individer.

Enligt viss forskning så kan fölen heller inte ta upp annat foder fullt ut förrän vid denna ålder.

Är stoet dräktigt, så klart hon kan gå även med hingstfölen. Annars hade inte jag chansat.

Då kan jag känna mig lite lugnare, min lilla (10 ½ mån) ska snart åka iväg på sommrbete och hon går ännu med sin mamma som är dräktig igen och ska föla i mitten av juni. Har mest varit orolig för att mamman inte har avvant henne själv, fast hon är rätt så irriterad på henne när hon diar. Annars är den lilla väldigt självständig och går mest med den andra tanten i hagen. Hur verkar det med stoets juver när hon har "ammat" den lilla så länge? Går det tillbaka eller förblir det i samma storlek tills det är dags igen? Nyfiken, vore jättetacksam för svar.
Inka

Juvret brukar ju tappa lite i omfång "med tiden".Innan det går på "Ny tillväxt". Men skiljer du en månad före så är det ju lugnt.
Hästar är bra djur. Ju mer man lär sig om hur de egentligen är gjorda för att funka, desto lättare blir allt.

Vilka risker finns med juvret om man avvänjer plötsligt? Gör det ont och stockar sej och spänner för att hon behöver dias?

Nu tänkte jag att jag har henne i egen hage dagtid i en vecka samtidigt som jag strypt allt extrafoder, för att hjälpa henne att sina. Inget gräs än (finns inget). Därefter borde de kunna vara helt åtskilda fram tills de ska åka.

Hästar är bra djur. Ju mer man lär sig om hur de egentligen är gjorda för att funka, desto lättare blir allt.

Så sant! Kul med harmoniska djur, och extra kul utmaning för oss att lista ut!

När de är så gamla är det i praktiken avvanda redan.
Vi har ston o föl på en lösdrift ca 500 m från gården.
För en dryg månad sedan tog vi ena dagen sto 1 och andra dagen sto 2 och gick därifrån.
Fölen (åringarna) gnäggade i 2 minuter och sedan gick de till resten av flocken. Stona tyckte mest att det var skönt.

Inga stockningar i juver el dyl så sent

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
K
Hästvård Annars är jag helt emot abrupt avvänjning för jag tycker att det är hjärtlöst och oroar mej för fölet. Men: Tänkte avvänja mitt...
Svar
6
· Visningar
977
Senast: knasan
·
Avel Ja nu är bebis nästan 5 månader gammal och jag funderar över avvänjningen. Den 28/11 åker hans mamma iväg till en tränare, där hon...
Svar
2
· Visningar
979
Senast: Mitrolle
·
H
Foder & Strö Jag har en 7årig valack som har gått på sommarbete sedan i början på juni, alltså i ungefär en månad. Jag tänkte att det skulle bli...
Svar
7
· Visningar
1 101
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka