Abortvirus!!!!!!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Abova
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 2 317

Abova

Trådstartare
Hur pass säkert är vaccineringen mot abortvirus, vet att det inte ä
ger 100% skydd men vad innebär det i praktiken?
Har någon här på buke varit med om att stoet kastat eller att fölet dött pg.a abortvirus TROTS att ni har vaccinerat.
Vad är symptomen för viruset?
Är lite orolig då 2 av mina unghästar hostar och har hög feber , i stallet står även mitt sto dräktig på dygn 280 dygn!

Sv: Abortvirus!!!!!!

Det går mkt influensa nu, men symtomen stämmer även in på abortvirus (unghästar). Är ditt sto vaccinerat tror jag du kan vara lugn. Men jag tycker vet ska komma och kolla unghästarna så det inte blir följdsjukdomar + ta prov så att de inte har ngt anmälningspliktigt.
Lycka till!

Om du vill läsa mer gå in på SVA:s hemsida.

Kl

Att ha tävlingshästar /andras ridhästar eller unghästar i ett stall med dräktiga märrar ett ett ganska bra sätt att få virusabort.
Vaccinering med Duvaxin ger ca 70 procent skydd.

Bättre att ha fölmärrar i riskfri zon än att vaccinera..

Symtom, allt från feber och snorighet till ingenting.

AM (som isolerar och vaccinerar)

Väntade på den och Jag vet!:smirk: .. och i den perfekta av världar skulle jag ha massor av olika stall där jag kunde isolera de olika hästarna... men för mig som har ETT sto som är dräktigt är inte det praktiskt genomförbart!

Dock har jag försökt lösa det så gott jag kan , jag har således byggt ett eget litet stall där jag bara har mina egna hästar som är 2 unghästar, det dräktiga stoet och ett par ponnies. Jag har dessutom vaccinerat stoet! Men sen är det ju uppenbarligen så att smittor kan spridas ändå , säkert även genom mig som jobbar med de inackorderade hästarna i andra stall.

Men hur gör du för att inte sprida smitta mellan era stallar, byter du kläder och tvättar händerna varje gång du rör dig mellan stallarna.. och kräver du detsamma av veterinärer, hovslagare, besökare etc?

Har du hört om någon som förlorat föl p.g.a abortvirus och ändå har vaccinerat?

Veterinär ska jagas det första jag gör i morgon bitti, hoppas och tror att det är något snällare än abortvirus! Kan man ta prov på de sjuka unghästarna och få veta SÄKERT om det är abortvirus eller ej?

Som sagt, i de bästa av världar. Maken är hovslagare och vi har aldrig haft hosta o snor på en enda unghäst (tar i trä). Alla hästar är vacc och möjligen blir de microimmuniserade varje dag.

Vet kan ta prov så att du får reda på om det är abortvirus.

Även om stoet är vacc så har hon kanke inget "eget" försvar, utan vacc består av färdiga antikroppar som man tillför med 2 mån intervall. Om det var länge sedan sista sprutan, fråga vet om man kan ge en boosterdos, jag är inte säker på att det funkar, men det skadar ju inte och fråga.

Hittade den här (något gamla) tråden när jag letade efter abortvirus här... Jag kan svara; ja. I vårat stall kastade ett sto i nionde månaden, natten efter att hon fått sista vaccinsprutan.

Tack och lov gick allt väl med stoet.

När vi ändå är här, vet någon hur lång karantäntiden är på abortvirus? Hittar inget och det är inte jag som har haft kontakt med vet.

Virus via droppsmitta brukar ha en inkubationstid på 2-10 dgr.
Är det konstaterat att stoet hade abortvirus? Ston som smittas tidigt i dräktigheten kastar oftast i 9-10:e månaden.

Stoet måste isoleras och får inte betäckas på 9:e dygn efs hon ff är smittspridare.

Virus via droppsmitta brukar ha en inkubationstid på 2-10 dgr.
Är det konstaterat att stoet hade abortvirus? Ston som smittas tidigt i dräktigheten kastar oftast i 9-10:e månaden.

Stoet måste isoleras och får inte betäckas på 9:e dygn efs hon ff är smittspridare.

Det är konstaterat att det var abortvirus genom obduktion av fölet. Stoet ska inte betäckas om igen i år. Stallet är isolerat och har varit det sedan hon kastade, men det finns ingen möjlighet att isolera stoet helt. Tack och lov har vi inte fler dräktig ston på anläggningen.

Jag menade hur lång karantäntiden var för att andra hästar ska få åka från stallet?

Jag menade hur lång karantäntiden var för att andra hästar ska få åka från stallet?
Det tycker man ju veterinären borde informera om:confused:

Isoleringen bör sträcka sig över första brunsten efter kastningen.

Om aborten skett inomhus rengörs boxen noggrant och desinfekteras. Den måste vara helt ren och torr innan den används igen och det är lämpligt att undvika att ha andra dräktiga ston i boxen den närmaste månaden. Om aborten skett i en hage bör den inte användas på fyra veckor. Virusabortvirus kan överleva i omgivningen upp till 45 dagar under gynnsamma förhållanden.

Trist för er, måste kännas väldigt ledsamt. För oss visade det sig inte vara abortvirus utan istället kvarka , vilket inte är så värst mycket roligare med ett högdräktigt sto!:(

Det var som jag skrev inte jag som pratade med veterinären, eftersom det inte är min häst. Det verkar vara väldigt många olika svar på hur länge det är. Allt mellan 2 veckor till 2 månader verkar vara svaren.

hingstsugen -> Usch, kvarka är verkligen inte roligt det heller. Hur går det för er med dräktiga stona?

Enklast verkar vara att ringa veterinären och fråga. Iom att det är en anmälningspliktig sjukdom måste ju h*n veta.

Vi hade för några år sedan en kastning, vi skickade fostret på obduktion, och blev av veterinär isolerade i tre veckor. Lagom tills vi fick svaret från SLU att det ej var abortvirus, var vi släppta från karantänen (alltså efter tre veckor).

Nu för tiden kan man få provsvar på två dagar, helt otroligt:bow: .

Det är såå tråkigt när sånt händer.. Mitt sto kastade i 8:e månaden (nu är det 3 månader sedan) och inte långt efter det så kastade hennes stallkompis oxå sitt föl. Dom hade varken varit snoriga, hostat eller haft feber. Vi skickade aldrig in fölis för obduktion eller prover men vet. var nästan helt säker på att det va ab virus.

Dom var inte vaccinerade.. något som skall göras nästa gång.. det känns dock inte som någon större försäkran efter vad det står om stoet som kastade nionde månaden, natten efter att hon fått sista vaccinsprutan ( ovan). :confused:

Man kanske borde ta något prov nu innan nästa betäckning för att vara säker på att allt står rätt till..?? Hur har ni andra som haft sto och kastat gjort vid ombetäckning? Kan det vara svårare att få sitt sto dräktigt nu? Är fryst s. uteslutet i ett sådant här fall??

Liknande trådar

Avel Har ett äldre sto som går in på dygn 380 imorgon. När ska man börja oroa sig? Ni som har varit med om att ston gått över tiden mer än... 2
Svar
26
· Visningar
8 005
Senast: Bri
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·
Avel Läste M. Rundgrens avhandling om avvänjning av föl. Här har vi en som verkligen studerat fölets utveckling:bow: "Berger (1986) fann att... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
11 382
Senast: Fenestra
·
T
Hästvård HejHej!! För ca 2 veckor sen så köpte jag tillbaka min islandshäst som varit hos en seriös uppfödare i ett år ca. Hon betäcker sin...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: tinkewink
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka