Abortvirus?? Hjälp mig!!

Grandezza

Trådstartare
Mitt sto kastade sitt föl för ca 5v sen, jag tog då ut vet, som inte hade en aning om vad man skulle göra. Men tog blodprov och fostervattens prov och skickade in. Senare fick jag veta att man skulle tagit VÄVNADS prov på vissa delar. Därför kunde de inte göra någon för att se om det var abortvirus. Nu har en häst i ett annat stall (vars stallkompis träffade mitt sto i sommras) kastat sitt föl. OM det är abortvirus, kan man betäcka om dem igen i år eller? Har hört någonstans att de blir immuna nått år om de har haft viruset?

Snälla, är det någon som har haft erfarenhet av detta eller vet något om det??

Sv: Abortvirus?? Hjälp mig!!

Jag hade två ston som kastade sent i dräktigheterna förra vintern, med 99% sannolikhet var det abortvirus.

Bägge blev dräktiga igen och hittils har allt gått jättebra!
Har också hört att de utvecklar ett kortvarigt skydd mot viruset(ca 6 månader)
Man bör dock vänta några brunster innan man betäcker om.

Ok, du tog inga prover då? Det är ju extremt smittsamt, även människor kan "bära" viruset via kläder mm till andra hästar. Tror att veterinärer har skylldighet att rapportera fall av abortvirus.

Nej, inga prover togs tyvärr då veterinären vi hade ute inte tyckte det var "nödvändigt". :crazy:
Han sa att det inte fanns någonstanns att skicka proverna och ansåg att om det rörde sig om abortvirus skulle bägge stona kasta i vilket fall - mycket konstig inställning.

Kanske ska tillägga att det inte står fler hästar i vårt stall.

Själv var jag bortrest då kastningarna skedde, men hade jag varit hemma skulle jag bytt veterinär och "tvingat" dem att ta prover...

Man kan skicka in en bit av moderkakan till SVA, det behövs det ingen veterinär för att göra.
Till TS- det ska enligt veterinärerna på SVA inte gå att få med sig via kläder, möjligtvis om man trampat i fostervatten etc som är kontaminerat. Kolla SVAs hemsida samt tex patologerna där, de vet vad som gäller angående ombetäckning.

Förresten, Grandezza ser att du är Jönis-bo? Vi förlorade också nyss ett föl i kastning, inget virus enligt proverna, inget heller på bakterieodlingen. Undrar om det kan vara nått foderrelaterat i våra trakter?? Som jag förstått det som är trots allt abortvirus väldigt ovanligt.

Nej men ush då, tänk om det är något som sitter i höet eller hösilage? Men det andra stoet står i Halmstad-trakten. Men jag hoppas på att det "bara" var något fel på fölet, inte abortvirus, annars ryker 2 föl till direkt.
Jag undrar hur länge de kan bära på smittan. Köpte nämligen mitt sto från tyskland i sommras, tänk om hon har fått det där någonstans? Jag har hört att de bara kan ha blivit smittade 3v-3mån från att de kastat fölet, men då ska inte det andra stoet ha blivit smittat (om det nu skulle vara viruset).
Mycket att tänka på och oroa sig för...:cry:

hej,mitt sto kastade oxå sitt föl nu i januari,,hade gått 7 mån..
mkt underligt,,allt verkade friskt o bra..enligt vet. så behövdes inga prover tas,,jag som var helt grön på frågan visste ju inte att man kunde kräva det osv..då man lyssnade ju snällt på vad han bestämde o tyckte..(var mitt i natten oxå)..
men förstår ju nu i efterhand att de måste varit abortvirus,då två hästar från ett smittat stall kom till oss en kort period,och veckan därpå kastade hon..enligt dom var hästarna friska och vetrinär gett klartecken för flytten,osv men man börjar ju undra..hur som helst så va hon ej vaccinerad mot abort virus heller,vetrinären informerade ej om detta o jag visste ej att det gick o vacc emot det..
trodde man läst på om allt men men..
nu har man mer kött på benen o mer påläst så nu ska vi nog försöka igen i sommar,,det blir sista chansen då stot är rätt till åren..
vad säger ni som vet,är det ok att betäcka iår??

Vad jag har hört (dock inte bekräftat) så försvinner viruset efter ca 4v i stallmiljö, dvs dör. Det ska inte vara några problem att betäcka om vad jag har hört.
Ja, vi är någ många som inte viste så mkt om detta, men man räknar ju faktiskt med att vet ska kunna sånt, min hade alldrig varit med om detta och hade ingen aning om vad för prover man skulle ta.

Virusabort Vi har själva drabbats för 7år sedan, fem kastningar två sto dog. så jag om någon vet vilket elände det är. allt för att vi besökte ett djursjukhus med ett dräktigt sto. Då vi ha seminstation kommer vi i kontakt med andra stoäg. som drabbats. men det är inga problem för ditt sto i år hon har alla odds att bli dräktig och kommer troligen att vara emun mot virusabort men för din egen skull vaccinera henne till hösten. Innan du ta och seminera om henne så se till att hon har brunstat en 3 gånger efter kastningen. så är hon säker. Lycka till med ditt föl till 2009 Christina på HÄSTAK

Virusabort Vi har själva drabbats för 7år sedan, fem kastningar två sto dog. så jag om någon vet vilket elände det är. allt för att vi besökte ett djursjukhus med ett dräktigt sto. Då vi ha seminstation kommer vi i kontakt med andra stoäg. som drabbats. men det är inga problem för ditt sto i år hon har alla odds att bli dräktig och kommer troligen att vara emun mot virusabort men för din egen skull vaccinera henne till hösten. Innan du ta och seminera om henne så se till att hon har brunstat en 3 gånger efter kastningen. så är hon säker. Lycka till med ditt föl till 2009 Christina på HÄSTAK

Jag läser detta på SVAs hemsida: "De flesta okomplicerade fall läker på några veckor. Avelsston som kastat kan vanligen betäckas/semineras på andra brunsten. En häst som genomgått infektionen har ingen långvarig immunitet utan kan reinfekteras eller så kan virus reaktiveras. Ett sto kastar troligen bara en gång i sitt liv med herpesvirus som orsak, men hon fungerar som en potentiell smittbärare resten av sitt liv."
Mitt sto kastade förra helgen i abortvirus och jag ska betäcka om henne, enligt SVA ska det då vara OK på andra brunsten.
Hur fungerar det med seminstationen? Kan man åka dit på andra brunsten utan att riskera att andra ston smittas?? Enligt SVA är stona för all framtid potentiella smittbärare, hur ska man ställa sig till det? Min vet. sa att mörkertalet för abortvirus antagligen är stort då många ej skickar in prov. Ston som har kastat pga abortvirus åker till seminstationer, så hur gör man där om de är potentiella smittbärare??

Vad trist att det var abortvirus på ditt sto elle12. :cry:

Problemet är att abortvirus är ett herpesvirus (liksom det viruset som orsakar munsår hos människor) som ibland läker ut helt men som ofta ligger kvar latent i kroppen och aktiveras vid stress (tex transporter, dräktigheter andra sjukdommar mm). Detta gör att man inte vet när hästen kan bli smittförande igen. På icke dräktiga hästar ger viruset oftast en vanlig förkylning men kan i undantagsfall ge centralnervösa symtom (vinglighet mm). Det dräktiga stoet som smittas blir oftast inte ens förkyld utan kastar bara helt plötsligt sitt föl ett par månader senare. Så vitt jag vet har man inte kunnat konstatera att nåt sto kastat mer än en gång pga abortvirus, men hon kan alltså ändå ha infektionen latent i kropppen och om den reaktiveras kan hon smitta ner andra ston som är dräktiga och som i sin tur kastar. Därför är det väldigt svårt att kunna ge några klara råd angående smittorisk vid ombetäckning och annan kontakt med hästar. Så länge viruset bara ligger vilande smittar ju inte stoet ner andra hästar, men om det reaktiveras så kan det ske. Störst smittorisk är det dock vid själva kastningen eftersom mängder med virus finns i moderkakan och fostervattnet. Så det är viktigt att vara noga med hygienen efter en kastning.

Vad det gäller vaccinationer är inget vaccin 100%-igt och abortvirusvaccinet är bara ca 60%-igt (om jag inte minns helt fel), men det är ju helt klart bättre att vaccinera än att inte vaccinera. Bäst skydd får man om alla hästar i stallet vaccineraas oavsett om de är dräktiga eller ej. Det är också bäst att inte blanda tävlingshästar och dräktiga ston i samma stall.

Tack för ditt svar.

I stallet hon står finns endast ston + några unghästar. I november förra året kom det ett nytt dräktigt sto, sedan har det ej varit någon omsättning på hästar i stallet. Hästarna är vaccinerade, det stod på SVAs sida att det var 60-75% skydd.

Ja, det där med reaktivering är inte bra, speciellt inte när det inte märks på stoet. Jag undrar hur andra har gjort med sina ston, de går väl inte alltid i egen hage och står inta alltid isolerade om de någon gång varit smittade?? Hur gör drabbade stuterier t ex?

Jag ska kolla med min seminstation så får jag höra vad de tycker är bäst att göra när det gäller betäckning.

Min seminstation sa 4 veckors karens innan vi fick komma det året vi hade haft virus abort. Inga problem med att få dem dräktiga igen.
När jag haft kastningar så har de stona plockats ur flocken och fått gå i annan hage i ca en månad. Likadant i stallet, jag kan ju inte isolera det stoet inne men hon har inte fått lov att kunna "nå" boxgrannen.
Vi har försökt gardera så gott det går i all fall.

Ja, 30 dagar står det på vissa söksidor att man ska vänta för att vara säker och på SVA står det att man kan seminera på andra brunsten. Jag väntar tills 30 dagar har gått och hon får gå i egen hage så länge samt att hennes box är isolerad med skivor så att hon ej har direktkontakt med andra hästar.
Skönt att höra att det ej påverkar fertiliteten, stoet har haft lätt att ta sig innan.

Vi hade ett sto som kastade i 7 månaden och vi obducerade fölet. Vi lämnade det till ett lab i Kalmar som tog ca 600:- för att se vad som var fel.
Vi hade inte virus abort.
Men just när stoet kastar eller fölet föds svagt och dör efter ett par minuter, just då är stoet som mest smittsamt.
Abortvirus är luftburet och extremt smittsamt.
Vi har ca 6-8 ston som är dräktiga varje år, dom går på lösdrift hela vintern och kommer ej i kontakt med de andra hästarna. Det är en litet skydd men man ska vara väldigt försiktig mot abortvirus.

Jo, man får försöka skydda stona så gott det går. Man "måste" ändå utsätta stona för vissa potentiella smittkällor som t ex seminstation, hovslagare och veterinär ibland, så helt "säker" kan man ju aldrig bli.

Jag skickade prov på moderkakan till SVA, det kostade 660:- + moms. Enligt SVA så är mörkertalet stort, det är många som inte skickar in några prover efter en kastning, och många hästar har det latenta viruset i kroppen.

Vi har fått ett friskt föl i stallet år och en veterinär jag pratat med sa att hon visste ett stall där det förra året föddes tre friska föl och ett dog i virusabort. Jag hoppas att det blir så hos oss också.

KL

vi har bekräftat Abortvirus i ett stall i närheten:(, tydligen så har fler stall det enligt tidningen ridsport så det e inte omöjligt.
kanske är mer i år än det brukar va?!

Ja, 30 dagar står det på vissa söksidor att man ska vänta för att vara säker och på SVA står det att man kan seminera på andra brunsten. Jag väntar tills 30 dagar har gått och hon får gå i egen hage så länge samt att hennes box är isolerad med skivor så att hon ej har direktkontakt med andra hästar.
Skönt att höra att det ej påverkar fertiliteten, stoet har haft lätt att ta sig innan.

30 dagar har passat bra i de fallen vi haft kastningar, stona har kommit i fölbrunst först och efter det har vi betäckt på brunsten efter det. En gång var det strax innan 30 dygn och då var seminören sjyst och vi seminerade mitt snälla sto i släpet utan att jag lastade av. Och hon blev dräktig på den enda dosen. :)

Min är också snäll, så blir det precis då kanske min seminör kan mutas till att seminera i transporten. Stoet följer dock ej det vanliga schemat när det gäller brunstning efter fölning. Som "vanligt" brunstade hon efter 2 dagar efter fölning i år och hennes nästa brunst brukar komma 17-18 dagar efter fölning, så följer hon det schemat i år så kommer jag förhoppningsvis kunna betäcka henne på tredje brunsten i år. Första året jag betäckte henne blev jag nästan osams med hingsthållaren när jag ville komma på dag 17, men hon var i full brunst då, en semindos och dräktig blev resultaten;)

Lite OT, men kommer du att betäcka om Turban Rose stoet i år? Jag såg att hon hade kastat, mitt sto är ju TR, det är kul att följa släktingar. En annan kompis TR sto får förhoppningsvis i dagarna, vaxproppar två dagar nu dygn 336, far är Fetcher N, det ska bli spännande att se hur det fölet blir.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Nikan
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
2 049
Senast: Bowman
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
793
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka