Abortstpruta

L

Lollo78

Hej!

Någon som vet vad en abortspruta går på? ungefärligt.
Har två st hundar som är syskon.. och såklart tik och hane.
jobbade idag och har haft hundarna i olika rum, men när jag kom hem så är dörren öppen och båda hundarna är på samma sida av dörren ...

Tiken är alldeles blöt på nacken och hanhunden häschar som en tok ..
Det är ganska säkra "bevis" på att dom antagligen har fått till det?

Jag vågar ju inte chansa att låta det vara heller, för blir det valpar så kan det ju inte bli överdrivet bra med tanke på att dom är helsyskon ....

Vad tror ni??

Sv: Abortstpruta

Jag har aldrig varit i den sitsen, men rent spontant så hade jag definitivt kontaktat en veterinär. Jag hade inte chansat på en syskonparning.

Jag har ingen aning om vad det kan kosta heller.

Jag fick ge min lilla dam abortspruta förra hösten efter inbrott av en finnstövare.. De var själva ca 5 minuter och hann med att para sej med henne:cool: Stövadorer va icke önskvärt!! Vår vet rekomenderade att vänta tills 25:e (eller om det va 20:e?) dygnet, då ultraljudade vi. Mkt riktigt var magen full av valpar. Abortspruta gavs, Och hon aborterade fostren. Hon blev dock jäkligt dålig:crazy: kräkte, blev riktigt deprimerad och bara försökte gömma sej..
Hon fick vätska i livmodern så vi fick behandla med penicillin i 10dagar dessutom. Hon gick i löp efter ca 1månad efter sprutorna.

Jag vet inte vilket som varit bäst såhär i efterhand. Kanske bättre att ge sprutorna direkt som en del veterinärer gör? På min klinik vänta de alltid för att inte ge i onödan.

Kalaset för sprutorna gick på ca1000:-

Ring och rådfråga!

/LL

Tack så mkt!

Ja jag ska ringa vet imorgon och se vad dom säger.
Rätt så less blev man dock då man har varit så sjukt noga!

Men vad kostade ul ungefär då?
Såklart så är det ju olika hos olika veterinärer, men på ett ungefär så man vet någorlunda iaf..

När jag gjorde ul på min tik gick det på 500. Som tur var fanns inga valpar så hon behövde inte sprutas. Sprutan skulle kostat 2000 om jag inte minns fel.

Jag LÅSTE in min hane i badrummet när jag skulle gå till affären och när jag kom hem hade TIKEN släppt ut honom! Det var rivmärken på hennes sida av dörren så hon hade fått upp låset på nått jäkla vis. Dom är påhittiga dom små kräken:P

Senast ändrad:

Hos min vet ingick ultraljudet både före och vid återbesöket. De tog ingen klinikavgift heller. De kallade det eftervård. De gjorde likadant när jag skulle ta stygn efter svansamputation på samma tiken. Det är dock inte alla kliniker som är så generösa!

/LL

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
3 015
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 544
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla, ny här på hundforumet på buke. Jag har ett problem. Min sambo köpte för lite mer än ett år sedan en vorstehvalp, en hane...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 865

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka