Abortspruta

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Kicki_J
  • Startdatum Startdatum
K

Kicki_J

Hoppas att denna tråd blir kvar här, har en inne på hästvård men jag tror jag får mer respons här!
Ja, detta handlar ju om "o-avel" alltså jag vill inte ha föl! Mitt sto på arton månader fick oförhappandes påhälsning av grannens lika gamla hingst. Hon var geggig i svansen och på insidan hela bakbenen, svullen och öm runt vulvan. På vetrinärens inrådan ska jag vänta tre veckor och sedan ultraljuda. Vid behov ges sprutan. Det jag oroar mig för är att jag hört att många hästar har blivit jättedåliga av sprutan. Men jag har inget val, hon är för ung och det är dessutom helt fel hingst. Snälla ni som har erfarenhet av sprutan, hur har era hästar reagerat. Min fröken ska förhoppningsvis verka i avel så småningom.
/Kicki

Sv: Abortspruta

Mitt sto vart också tjuvbetäckt som 1.5 åring. Hon sprutades och hade ingen reaktion alls. Hoppas det går bra.

pållan här hemma blev lite dålig i magen ett par dagar, men annars hade hon inga biverkningar av sprutan.

Tack för det! Är väl lite hönsmamma, hon är min egen första uppfödning!/Kicki

Tycker inte du är någon hönsmamma. Tror dom flesta reagerat som du. Kan ju alltid hoppas på att din inte är dräcktig. Min var troligen inte det, men dom sprutade i alla fall.

Hade också ett sto som råkade få besök av FEL hingst, om man säger så.
Hon fick abortspruta och hon fick inte några som helst biverkningar.

Då kommer jag med skräckexemplet här...

Köpte ett 4-årigt sto direkt från uppfödarna. EFTER betalningen (himla behändigt) skickade hon ett mail och sa att de haft en lös hingst i stallet samtidigt som mitt sto stod i spilta och risken fanns att hon var dräktig.

Jaha sa vi vad gör vi nu? Jag hade köpt en tävlingshäst och var inte intresserad av ett föl med ickegodkänd pappa. Eftersom de driver stuteri litade jag på deras ord när de sa att hon inte behövde ultraljudas utan det var bara att ge sprutan.

Eftersom vi hade 2 tävlingar inbokade tog vi dem först och hon gick som en klocka båda gångerna. Sedan gav vi henne sprutan, detta kan ha varit i juni ungefär. Hästen började sätta riktigt grov vinterpäls, blev stressad och travade som om hon var av på mitten. Från att ha haft världens lättaste och renaste gångarter kunde hon överhuvudtaget knappt ta ett rent steg.

Vi gjorde böjprov, tog blodprov och när de inte visade något gjorde vet. ett ultraljud. Det visade sig att högra äggstocken var 4 ggr större än den vänstra så det var inte konstigt att hon hade ont! Hon fick nån medicin som inte hjälpte och sen började helvetet. Jag ville lämna tillbaka hästen eftersom problemen börjat hos förra ägaren och det var på deras inrådan vi gav sprutan medans de vägrade ta tillbaka hästen. Det blev advokater inkopplade och var allmänt rörigt.

Skickade upp henne på vinst och förlust på betäckning och tack gode gud tog hon sig efter x antal försök. När hon sedan var i 6e månaden köpte uppfödarna tillbaka henne. (men jag förlorade några tusen på vad jag gav samt en otroligt fin tävlingshäst).

Det var första och sista gången en abortspruta användes på mina hästar.

Ett sto i stallet blev tjuvbetäckt förra vintern och hon blev sprutad och mådde hur bra som helst efteråt.

Har svårt att tro att Prostagandin sprutan skulle framkalla något sådant det enda som händer är att man sprutar bort gulkroppen så stoet kommer i ny brunst på samma vis som man sprutar ston för att få fram brunst. Det sprutas väldigt mycke ston under betäckningssäsongen utan några komplikationer

Har också väldigt svårt att tro att det berodde på sprutan, måste ha varit något annat som startade det.

Sprutan var det enda "konstigheter" hon fått och enligt vet. var det med högsta sannolikhet den som utlöste det.

Vi har enbart använt den metoden en gång.
Det var när Sweetan anlände första gången.
Hon bar på två foster och hade fått en spruta och skulle ha en till.

Hon blev något mellan brunstig och dräktig.
Lite konstig var hon..men bara en vecka eller så.

I vissa fall så har man inget val.
Nog sprutar jag hellre än låter stoet och /eller fölen stryka med vid fölning.

AM

Jag fattar inte varför man inte bara klämmer bort fostret som man gör vid tvillingdräktigheter?
Måste väl vara det enklaste och säkraste sättet?
Vi har aldrig sprutat det ni kallar "abortspruta" i abortsyfte, men jag antar att det är Dinolytic som används?
Måste vara hästvärldens billigaste läkemedel för övrigt.

Den frågan ställde jag mig också då Sweetan kom.

Min teori (trots att hon stod på "välkänt" stuteri) var att dom missade fostren i början av ultraljudskontrollerna.
Sweetan kom ju i september någon gång.
Antagligen så kanske hon då hade gått så långt i dräktigheten att man blev tvungen att spruta..vad vet jag.

Ett annat exempel var en treårsmärr som kom på sommaren.
Hon skulle vara dräktig.Tjuvbetäckt.
Ingen visste när/var/hur.

Veterinären konstaterade dräktighet och märren fick flera sprutor men behöll fostret.
Hon skickades ut på bete men i juli någongång kom hon till oss.
Kontrollerades innan och fostret fanns kvar.
Vi visste inget mer än att hon skulle föla november-december..ungefär.

Några veckor senare så blev hon väldigt intresserad av nordsvensken Almtroll.
Hon pissade och hade sig i värsta manér.

Då tog vi en koll hemma och veterinären sa att hon inte var dräktig.
Fågelholkarna..det var jag och min gubbe.. :eek:

Ägaren var lyckligast av alla då stoet kunde återgå till tävlingsovalen.

Första gången som jag har varit med om att ringa ägare och säga att stoet var tomt..och ägaren blev glad.. :D

AM

varför klämmer dem inte fostret istället som dem gör när det finns tvillingfoster!???

Kan ju vara så att vid dom två första ultraljuden så ser man inte att det är två..dom kanske ligger bakom varann.

Man kanske inte upptäcker att det är tvillingar förrän långt senare.
Vet faktist inte hur lång tid man har på sig för att använda "klämmetoden".

AM

18 dagar sa min vet.....han hitta ett foster i varje livmoderhorn....

Om foster ligger bakom varann så kanske man inte ser det på 18.
Vi har hemma klämt på 40.
Men vet inte hur långt senare man kan använda den metoden.

Vi har även haft ett fall som ultraljudats på 60.
Och ändå så nedkom tvillingar.
AM

Vi hade ett sto som blivit tjuvbetäckt med vår ponnyhingst (iofs godkänd men kanske inte lämplig på appendixquarter...). Hon sprutades men ändå kom en lite fölunge en vecka efter nyår för 4 år sedan nu! Hon visade sig bli väldigt trevlig med riktigt bra gång, mamman fick i somras ett helsyskon men då planerat eftersom den oplanerade blivit så bra :)

Jag hoppas alla förstår att man inte bara kan spruta och hoppas på det bästa!
Givetvis måste man följa upp med ultraljud för att se att resultatet blev lyckat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• Svullen över ögonen
  • Utbilda själv
  • Dressyrsnack nummer 18

Omröstningar

Tillbaka