Status
Stängd för vidare inlägg.
N

NoName

Hej!

Jag behöver hjälp! Jag har ett enormt problem. För att börja från början…..
Jag och min man har ett barn, nu fyra år. För ca 6 år sedan fick min man lymfcancer och gavs en femårig överlevnadsprocent på 5-10 %.
Han har mått hyfsat bra men har senaste året blivit mycket trött och sliten. Han ser sjuk ut. Läkarna bryr sig inte då han inte är tillräckligt sjuk och de anser honom vara frisk då fem år gått utan återfall.

Nu till problemet. Jag har de senaste åren arbetat i vårt företag, utan att ta ut någon lön. Nu har jag blivit med barn, totalt oplanerat. Vad i hela friden ska jag göra…..
Jag får inte ut ett öre…… Jag vet inte om min man lever om ett år. Jag vet att alla kan dö i tex bilolyckor men jag hoppas att ni förstår vad jag menar… Min förra graviditet var FRUKTANSVÄRD, jag har fortfarande kvar MYCKET övervikt från den. Ja, jag vet att det är mitt eget fel…………….
Är det rätt att sätta ett barn till värden som man inte kan ta hand om, inte försörja utan leva på minimum. Vet inte om jag orkar....

Dessutom har jag brutit med min familj och har inga vänner (en vän som bor långt borta). Känner mig så ensam…… Det måste vara fel på mig…… Inget "socialt skyddsnät"..

Jag vill inte göra abort , vad ska jag göra. Snälla kom med råd……….

Mvh / N
 
Sv: Abort?

Ta och börja med att kontakta VC om detta.
Ni kan få massor av hjälp att reda ut era tankar och känslor, samt med att kontrollera din mans hälsa.
Och du får faktiskt några kronor som barnledig även om du står på noll i SGI.
Det löser sig liksom.

Tänk om din man lever i 10 år till och ni valde bort det här barnet.
Det vore väl ganska så trist?
 
Sv: Abort?

Först och främst, sök vc eller ring närmsta hematologmottagning. Mår din man så dåligt så MÅSTE ha få komma och ta nya prover!!!

Ang abort så ta ställning först då din man är kollad, gör inget förhastat! Men han måste in SNABBT!

Angersättning så har väl alla rätt till minimiersättning från F-kassan och den höjdes ju från 1/7 (för barn föda efter detta datum) till 180:-/dag.

pemi
 
Senast ändrad:
Sv: Abort?

Du skriver... jag vill inte göra abort....

DÅ ska du inte göra abort allt annat löser sig! jag lovar!!
Ta en sak i sänder bara.
 
Sv: Abort?

Scilla skrev:
Du skriver... jag vill inte göra abort....

DÅ ska du inte göra abort allt annat löser sig! jag lovar!!
Ta en sak i sänder bara.
Jag håller med! Känner du att det är fel att göra abort, då är det fel också!

Lycka till med vilket val du än väljer!!
 
Sv: Abort?

In med gubben på koll.

En liten undran. Du har inte tagit ut någon lön från ert företag? Finns det möjlighet att du kan göra det närmaste tiden?
Om du bestämmer för att behålla barnet så har jag för mig att sgi baseras ju på din inkomst och har man tex. varit arbetslös och innan dess kommer direkt från skolan tex. så måste man jobbat hmmm är det sex månader för att få räkna sgi? Du måste även kunna visa på varaktighet. Som säkerligen inte är bekymret för dig..;)

Kan ta mig själv som exempel. Jag hade sk ungdomspraktik då jag var arbetslös efter gymnasiestudier. Man kunde på den tiden få 6 månaders praktik med en ersättning på 4000:- efters skatt per månad. Slutade min praktik i maj och fick en säsongsanställning på tekniska förvaltningen inom kommunen i början av juli. I november gick jag omkull med hästen och fick 7 veckor på sjukhus.
Först nekades jag ersättning, men efter några turer så klurade de ut på fk att jag hade rätt till SGI och därmed sjukpenning, de räknade in praktikplatsen och då uppfyllde jag kraven. För antal jobbade timmar inom en viss tidsperiod. -Tur var ju detta eftersom jag blev heltidssjukskriven i flera år!

Så kolla upp, hur det ligger till. Du behöver ju inte säga precis som det är utan fråga mer allmänt.


Jag har också blivit gravid totalt oplanerat. Den oron och chocken vill jag inte uppleva igen. Vi valde dock att behålla barnet. Men ingen har rätt att döma eller heller (tror jag) skulle döma dig/er om ni valde att avbryta graviditeten, spec med tanke på er situation.

Det enda jag kan säga: gör inget förhastat!

Många styrkekramar till er!

Jennie
 
Sv: Abort?

NoName skrev:
Jag vill inte göra abort , vad ska jag göra. Snälla kom med råd……….

Mvh / N
Rådet har du själv gett dig, du/ni vill ha det här barnet. Att oroa sig är ofta detsamma som att bry sig om.

Vem skulle våga skaffa barn alls om man måste ha en garanti på hur familj, uppväxt och ekonomi skulle se ut 20 år framåt? Ingen! Allt är ju föränderligt! Det är det som är livet!
 
Sv: Abort?

Vad vill barnets far? vad känner han? Orkar han? Har han jobb? Ni är två om detta, sök stöd i varandra!
 
Sv: Abort?

Tack för alla svar!

Min man har arbete samt att han vill behålla barnet, men stöder mig i vad jag vill. Det är så mycket mer som ligger bakom.... Vi har haft det otrloigt jobbigt tillsammans under ca ett år. Vi gick till familjerådgivningen ett tag. Jag tyckte att det gav mycket men till slut ville inte min man längre.

Utan han började prata med sina föräldrar (som inte tycker om mig) om vad som sagts på terapin. De blev helt uppeldade och ringde mina föräldrar som hängde på. Tycker på något sätt att jag sitter i en ohållbar sits.

Min man bedyrar sin kärlek till mig men jag litar inte på honom. Han är den flörtiga typen (tror inte att han varit otrogen dock) och det irriterar mig.

Det är många gånger jag funderat på att ta vårt barn och flytta.

Men....jag har beställt tid hos sjukhusets kurator på måndag och hoppas att det kan hjälpa mig att reda ut tankarna.

Jobbigt....

Mvh / N
 
Sv: Abort?

Usch, ja då förstår jag att du har det kämpigt. Du gör rätt i att besöka kurator, någon som du kan delge hela historien och därefter få stöd och råd ifrån.

"Bara" hans eventuella sjukdom tycker jag itne ska stå ivägen för ett till barn, däremot om du/ni börjar tvivla på ert förhållande. Ett till barn gör ju inte att ni kommer att få mer tid för varandra direkt.

Hur du än gör måste du känna att beslutet är ditt/ert beslut och att det känns rätt i maggropen.

kram!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 490
Senast: Modest
·
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 901
Senast: manda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 168
Senast: Grazing
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 132
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp