A2 Jag förstår inte!

Sv: A2 Jag förstår inte!

Vi har märkt en viss efterfrågan om just influensavaccin på ettåringar som vi levererar till tränare.
Förr vaccinerade vi inte men i år har vi börjat med influensavaccin.
Den följer ju nästan samma intervall som stelkramp så det är inget extrajobb..

AM

året var 88 tror jag .hur gamMal e du själv.Det är fult att fråga om en dams ålder.:)

Dam tjej kille? Står inget i din profil :D
A2 var då inget nytt 88, vaccinationstvånget kom nog 82 el 83 men man hade vaccinerat många år innan dess.
Min ålder får du läsa dig till själv, jag har varit med ett tag.
PL

När min pass häst dog så stod vetrinärerna på solvalla ink övervet på stc och kliade sig i huvuderna.Det var samma symtom som A1 som hästen hade men det hade varit sjukare än vanligt A1 virus.men värre. Efter ex antal prover på sjuka hästar i stallet kom vet fram till att det fanns någon ny baskilucc och A2 viruset var fött.

Jag är 31 år och har jobbat med trav hästar i ca 16 år Just nu e jag mamma ledig.

Problemet är att det kan behövas en m.k.t. lång konvc. för att den sjuka hästen skall hämta sig helt....

Jag har sett de som trots varningar envisas med att jobba hästarna för snabbt efter A2,resultatet blir en häst som får livslånga men.......

Jag tycker förr att det som kallas rhinovirus är det som är lömskast...hästen är helt frisk, men dras ofta med låga vita länge...man tränar och allt går helt enl planerna, tills det är lopp....... redan varvet kvar går dom in i väggen, och det gör dom INTE i träning..??!!

Har haft ganska många såna rhinohästar...väldigt få kommer tillbaka i gammal form, de flesta kommer inte ut ens....

Jag är inte så hemma på vad Rhino är,men det du beskriver är exakt det jag upplevt på de hästar jag tidigare hjälpte till med.........

Nej givetvis vill jag inte at de ska bli smittade men här nere i skåne så var det många år sedan som man hörde talas om att något stall var i karantän pga A2. då är kvarka vanligare tyvärr.

Och jag tror inte att Jägersro någonsin har varit stänt pga A2. Men längre uppåt landet så verkar det vara vanligare med dessa smittor. Ett tag tyckte jag att Axevalla var stängt varje höst eftersom det hade blivit drabbat.

Och med unghästana så tycker jag att de ska få några förkyldningar så att de bygger upp ett bra imunförsvar.

Har själv haft en travare som för några år sedan fick hjärtproblem efter en vaccinering när hon stod hos en tränare. Vet trodde att hon kanske kunde ha haft en förkyldning på gång när de vaccinerade henne. Och att man sen inte hade uppmärksammat detta ordentligt när man tränade henne. Slutade med att hon fick nödslaktas efter ett enormt kolikanfall.

Den först isolerade stammen av A2 är Miami 63 dvs från 1963!
1991 hade vi ett par stora utbrott av A2 av en typ som skiljde sig kraftigt från tidigare stammar vilket hade till följd att det av STC rekomenderade "hightech" vaccinet Iscovac inte fungerade alls i motsats till det traditionella men bättre uppdaterade Prevacun, tyvärr blev följden av detta att vaccinationstvånget togs bort 92.
PL

Vaccinering mot influensa påverkar inte på något sätt hur unghästen bygger upp immunitet mot övriga virus, det har du missuppfattat totalt.
PL

Nu vet jag ju inte hur det ser ut i dina fall men jag har sett alldeles för många fall där både vet o hästägare/tränare skyller på rhino efter ett positivt prov.
Som jag personligen ser det överdiagnosticerat som orsak till problem.
PL

Senast ändrad:

Visst kan man vaccinera utan tvång. Sen är det ju inte säkert att hästen inte får influensa bara för att man har vaccinerat... Hästinfluensa är liksom vår egen (människoinfluensa) ett virus som ändrar utseende hela tiden, så de som skapar nästa års vaccin får "gissa" sig till vilken variant som kommer vara här då, iofs oftast en kvalificerad gissning utifrån hur det ser ut i övriga världen men det finns ändå inget som säger att inte viruset ändå ser helt annorlunda ut när det väl kommer hit nästa år. Och då spelar det ju inte så stor roll om man har vaccinerat eller inte... Å andra sidan är det väl ganska ofta som de gissar rätt, som tur är! :)

Man kan se det här med vaccination ur två synpunkter.
Dels vill man skydda egna hästar men det viktigaste är att man får så stor täckning att smittspridningen inte får någon riktig fart dvs ett skydd för alla, även enstaka ovaccinerade hästar, här kan det nya "high tech" vaccinet hjälpa till om det nu är så bra som tillverkaren säger. Det skall nämligen hämma virusutsöndringen även från hästar som får lindrig sjukdom.
Jag är övertygad om att vaccintillverkarna är mer på hugget nu än för 15 år sen, de har fattat att en miss kan innebära en totalt tappad marknadsandel.
PL

de flesta har varit diagnostiserade...men ofta är det försent redan då för prover tas inte förräns hästen "korkar" i ett lopp eller fler...det är då man börjar leta och rhinoprover tas...dom är ju ganska så dyra så man "okynnes" tar dom ju inte direkt....

Jag har lärt mig efter alla år att inte träna häst övht med låga vita...de flesta får "panik" när hästen går med låga flera månader, och t om veterinärerna säger att det är ingen fara att träna med 4- 5 i vita...men facit på hästarna visar annorlunda..

Vad jag menade var egentligen om det togs två prover för att visa att det verkligen var en aktiv rhinoinf.
PL

Inte alla men en del av dom har vi gjort det på...nångång har vi trott det varit rhino då symptomen varit lika...egentligen spelar det ingen roll...för vita är ju redan lågt och hästarna skall helst inte köras igång förrän dom har normala värden igen..det finns ju som inget att göra iallafall, utom vila.......
Å andra sidan brukar ju hb hänga med, då menar vet att diffen är ok...men om man "vet" att den inte är det då??? Hur tänker en vet då när det blir så???

T ex normalvärde Hb 145 Vita 7,5 ...mot... 118 - 5,2

jag har vaccinerat min.
Många verkar resonera så att eftersom hästen ändå får A2 så är det bättre att inte vaccinera och upptäcka det och på så sätt hindra smittspridningen genom att isolera hästen. Annars upptäcker man det inte och hästen sprider smittan utan att man vet om det.
men utan vaccination krävs det ju oxå att folket tänker på ev smittspridning och inte flyttar hästen från smittat stall (vilket hänt här hemma... :mad: )

Folk förtränger gärna eller mörkar när ngt kommer. "Det är bara lite snuva".
Det är ju inte så att alla vaccinerade hästar får a2 vid smitta utan vid högt smitttryck får en del det trots vacc.
PL

Det förträngs oftare än man tror eller göms undan eller glöms att rapporteras vet tom i ett stall som hade kvarka utan att det anmäldes ut hm hm . jag vaccinera själv alla mina hästar och det är ändå flest shettisar ;-)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: Sel
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 940
Senast: Mirtai
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II