A2 Jag förstår inte!

peter_lundin

Trådstartare
Nu är Dannerobanan stängd pga influensa som verkar ha tagit rejäl fart.
Att inte travfolket kan inse att man kan vaccinera utan tvång.
PL

Sv: A2 Jag förstår inte!

Ja,dom borde inse att inte hästarnas liv tar slut bara för att man vaccinerar.......

Det pratas fortfarande om att vaccinering skulle ge hostproblem......

Jag vaccinerar alla mina,det har ju dessutom kommit nya typer av vac.vad jag förstår?!

Eller hur är det?

Kanske man borde upplysa travfolk om att utvecklingen går framåt....... :angel:

Av alla de hästar jag sett har då ingen blivit sjuk av vacc.......

Jag har faktiskt haft en häst som blev jättesjuk av vaccinet. Det blev aldrig någon lika bra tävlingshäst av den, men det var måååånga år sedan, på den tiden vaccineringen var obligatorisk. Nu för tiden är väl vaccinet bättre tror jag, det har väl utvecklats? Jag tänker i alla fall vaccinera mina hästar nu. Men, hästarna blir väl ändå sjuka i A2 om dom exponeras för A2, fast mycket mildare, eller hur är det? En fördel med en ovaccinerad häst är ju att den blir så sjuk så det går inte att missa. Tänkte på risken att träna en sjuk häst.

Samma här, vet åtminstonde 2 fall.. Men risken är väl otroligt liten?

Hmm, jag tillhör dom som inte vaccinerar...tycker det är lika mycket A2 nu som det var förr när det var obligatoriskt...varenda eviga höst samma sak.....

tycker att man vaccinerar ihjäl hästarna, tillslut finns det inget som hjälper...och när nästa dust kommer så är ändå vaccinet inte "uppdaterat"...hade det funkat hade vi ju varit av med prolemen???

*hukar mig nu*

Jag har ALDRIG någonsin haft A2 på mina hästar som stått här hemma.

Ett av problem med vaccineringen var ju att hästarna var smittbärare men det bröt aldrig ut... Vilket gjorde att om de kom i kontakt med unghäst som inte var färdig vaccinerad så blev den sjuk och man ialla fall fick stänga banor och stallar...
Men visst är vaccinet bättre idag så kanske det skulle fungera med tvångsvaccinering, så länge det inte innebär att man utsätter hästar för fara.

Jag har jobbat i 15år med 52 vaccinerade rid(2trav)-hästar ingen av dessa har reagerat på vacc......

Däremot har jag hjälpt en travkille vars hästar för 1,5 år sedan drabbades av virus,samtliga 8!!utom1 har alldrig trots tokgoda utsikter,alldrig blivit sig själva.....

Jag rekomenderar absolut att vacc,trots att jag egentligen är skeptisk till vacc,ser jag att det inte är värt att utsätta hästarna för risken.....

Alltså risken att smittas.....

För m.k.t. besvär och följdsjukdomar!!!

Man märker när man drabbas!!!!

Jag har bara de som jag måste vaccinerade och det är de som tävlar på ridsidan.
Har haft A2 i stallet för en herrans massa år sedan. Då hade jag nästan alla hästarna vaccinerade!!! Men inte unghästarna. Det som jag märkte var att de som var vaccinerade FICK A2 MEN lindrigare de var kanske sjuka i 3-4 dagar medan de andra var sjuka i en vecka och 2 föl och en gammal hosthäst fick lunginflamation. :smirk:

Och eftersom jag är emot att vaccinera föl och unghästar innan de är 1 år gamla. (vill att de ska bygga upp ett eget imunförsvar) så ser jag ingen anledning till att vaccinera de som inte behövs.

Något som många glömer är att du får inte starta med en häst som har stått i ett smittat stall förren 3 veckor efter att sista häst har blivit frisk. :o

Jag tror att det är ren bluff att ridsidan inte har samma bekymmer med smittan som travsidan. Skillnaden är att det finns mycket mera häst i stallarna på travbanorna + alla som besöker banan tävlingsdagarna m.m. Än det förekommer på ridsidan för där är det inte så vanligt att så många hästar träffas. = mindre risk att bli smittad.

Och ja jag vet om att det finns en himla massa startade en vanlig tävlingsdag. MEN hur många åker ut varje vecka och träffar ett hundratal hästar? På travsidan så är det mer än 50% av alla som tränar sin häst som åker in till banan 1 gång i veckan. Och eftersom A2 är luftburen så behöver man inte nosa på alla hästar för att bli smittad. :crazy:

Det är def. ingen bluff att ridsidan är mindre drabbad....

Det märkliga är att man tog bort oblig.vacc på travsidan och sammtidigt införde obl.vacc på ridsidan!!!

Jag vill bara säga,blir man drabbad,lovar jag att man ångrar bittert att man inte vacc....

Mina hästar stod i ett drabbat travstall för 1,5 år sedan,klarade sig helt,den mannen vacc.sina hästar numera.....

Jag vacc.mina hästar nu,och har inte haft några som helst problem med detta,utvecklingen inom vet.med. går ju även den framåt.....

Jag kan ju förtydliga mig med att jag grundar mina unghästar, men sen vaccinerar jag inte mera...stelkrampen då naturligvis..

Jag jobbar på en ridskola och vi vaccinerar våra hästar , fast vi fick i stället Abortvirus hm inte alls kul då det blev en himla massa jobb och sen tror nog jag att det är nästan lika många tid hästar som trav hästar som blir smittade men inte alla som kollar sina hästar när de blir lite hängiga (om de är vaccinerade) Vet en del som kallar det vår eller höstförkylning så det som göms i snö kommer fram i tö som sag ;-)

Du vill alltså att dina unghästar skall få A2 så att de får en naturlig immunitet, eller menar du att vaccinationen skulle påverka immunförsvaret negativt på det hela taget?
PL

Den A2 jag sätt kan inte liknas vid en "vanlig" höst/vårförkylning..........

Störst problem blir det för de hästar som ska prestera........

Lite hängiga passar inte in i beskrivningen,jag vet många Travtränare som vacc. sina hästar.

Men det beror väl på att de isåfall tränas när de är sjuka? Det är farligt oavsett..

Är hästen sjuk ska de ju få vila, precis som vi?

det börjar bli vanligare att "vissa" tränare infört att vacc sina hästar.(igen)

När det var nytt med A2 så jobbade jag hos en tränare av mina 7 passhästar så var det en som var vaccinerad.Den vart sjukast plus att den dog.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 478
Senast: Sel
·
Övr. Barn "ALLA spelar Fortnite!" Ja, enligt min 8 åring iaf. Efter att ha frågat runt bland vänner och barnens kompisar så verkar det gälla...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 940
Senast: Mirtai
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 576
Senast: Badger
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II