å så jordärtskockorna...

tanten

Trådstartare
Nästa skördebekymmer är jordärtskockorna.

Jag har ingen större erfarenhet av sådana men fick ett par plantor av en granne förra sommaren och de har vuxit och förökat sig.

Tog upp lite och kokade efter att ha läst på. De kan ätas som de är till kött eller med lite smör sägs det. Fast smaken är lite ...speciell? De var inte direkt någon delikatess bara som de var. Plus att de kokade sönder inuti och hade ett krispigt skikt kvar ytterst. Kronärtskocka gillar jag, men det här är annorlunda.

Var gör de sig bäst? I vilka sammanhang kan man använda dem? Det finns tydligen två varianter. De som blommar, och så de jag har - som inte blommar.

planen är att låta dem stå kvar där de står (de är tydligen omöjliga att utrota...) och skörda när jag behöver/vill. Men vad ska jag ha dem till. Erfarenheter tack!

Sv: å så jordärtskockorna...

Soppa! Konstigt med krispig yta, du skalade dem väl?

De kan stå kvar i backen till våren om du inte vill skörda nu.

*saknar mina*

Jag får jordärtskockor ibland och brukar då stoppa in dem i ugnen tillsammans med andra rotfrukter.
Jag är dock inte helt förtjust i smaken heller egentligen...

Igår gjorde jag jordärtskockspuré - mums! Eftersom jag hade matkräset ätsällskap tog jag hälften potatis så att smaken inte skulle bli alltför dominant. Den smakfege gästen tyckte att det inte var "alltför äckligt i alla fall"! Kocken själv tyckte att det var GOTT och hade kunnat slicka tallriken.

Soppa, puré eller rostade i ugn. Kokar med skal ibland, också gott i lagom mängd.

Soppa! Konstigt med krispig yta, du skalade dem väl?

De kan stå kvar i backen till våren om du inte vill skörda nu.

*saknar mina*

Ja, jag skalade och det hårda var ett par mm tjockt. Alltså betydligt mer än skalet.

Du kan få rotbitar :D
Sedan är du aldrig mer utan.

Jag flyttade dem i våras. Det var bara några få och planterades förra hösten. Jag tog NOGA bort alla rotbitar jag hittade. Trots det blev det ett helt gäng STORA plantor med massor av knölar under.
Jag har sandjord så det var inte svårt att kratta igenom jorden och jag trodde jag fått väck allt.....

Nä jag vet, de är som ogräs. Jag hade där jag bodde förut, då hade jag nedgrävda halva trädgårdsplattor runt dem och bara grusgång + husgrund intill. Det funkade. Tyvärr var jag inte så smart att jag plockade med mig några när jag flyttade.

Åh jag som fullkomligt älskar jordärtskockor! Slätmixad soppa som någon nämnt med lite riktigt knaperstekt bacon eller parmachips om man vill lyxa till det! Sen är det riktigt gott att ha lite i potatisgratäng och i potatiskaka/bakelse där man varvar tunna tunna skivor potatis, jordärtskocka och smör!

När ni tillagar... skalar ni alltid? tillagar ni hela eller delade, i skivor?

När jag har tillagat jordärtskockor har jag alltid skalat dem. En gång skivade vi dem tunnt och hade på pizza med aioli och lite riven ost, en gång har vi tärnat dem i små tärningar och haft i en risotto. Övriga gånger har vi gjort soppa.

Jordärtskock och potatisgratäng är jättegott.
Byt ut 1/3 av potatisarna i en gratäng till jordärtskocka.
Förkoka de skivad skockorna/potatisen i grädd/mjölken+kryddor tills de blir mjuka och sen gratinera i ugn med nån god ost uppepå.

Skalar alltid.

Jag tycker att soppa är galet gott, och så är det gott att ha lite jordärtskockor i potatismos/rotmos. Eller jordärtskockspuré, utan andra rötter. De är också goda i potatisgratäng/rotfruktsgratäng.

Jag gillar dem även som de är, kokta och serverade som grönsak.

De har en lite speciell smak, som jag dock är helt galen i, och de innehåller även något ämne som gör att de är svårsmälta för en del personer. Min mage bråkar lite ungefär var femte gång jag har ätit dem, och jag tycker att de är så goda att det är värt det. Men där kan man ju göra olika bedömning.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?