a-kassa efter föräldra ledighet

M

milles mamma

och sjukskrivning. har jag rätt till sk a kassa?? jag jobbade t aug 06,ca 3mån,(var arblös innan),blev sjukskriven fram till förlossningen ca 5mån,sen har jag varit mammaledig tills nu..........,i ca 7-8mån. ifall jag har rätt till det e det ng karensdagar?? om jag inte har rätt till det vart ska jag vända mej då????
 
Sv: a-kassa efter föräldra ledighet

och sjukskrivning. har jag rätt till sk a kassa?? jag jobbade t aug 06,ca 3mån,(var arblös innan),blev sjukskriven fram till förlossningen ca 5mån,sen har jag varit mammaledig tills nu..........,i ca 7-8mån. ifall jag har rätt till det e det ng karensdagar?? om jag inte har rätt till det vart ska jag vända mej då????

Om man bara arbetat 3 månader har man inte rätt till a-kassa, det finns speciella antal timmar/vecka man ska ha jobbat när man väl jobbat , förr skulle man iaf ha jobbat minst 6 månader samt varit med i facket 1 år(har för mej att det var så men ngn får fylla in om det blir helt fel) för att få a-kassa.
Att vara sjukskriven eller föräldraledig ger inte rättighet till a-kassa.
Tja jag vet inte, söka jobb eller gå till socialen är mina tips om föräldradagarna tagit slut...:crazy:
Boka tid på Af så kan säkert de informera dig om allt som gäller..
 
Sv: a-kassa efter föräldra ledighet

ok för jag har jobbat ca 1 1/2 år innan detta,samt varit medlem i a kassan i ca 2år,tittar efter jobb har gjort det sen min son föddes.
 
Sv: a-kassa efter föräldra ledighet

ok för jag har jobbat ca 1 1/2 år innan detta,samt varit medlem i a kassan i ca 2år,tittar efter jobb har gjort det sen min son föddes.


Nu blir jag förvirrad, om du jobbat så länge innan din ledighet samt sjukskrivning så ska det väl inte vara några problem, vet inte hur långt innan du ska ha jobbat för att det ska räknas dock, har du jobbat i ett sträck tills du blev sjukskriven osv ska det inte vara några problem tycker man...men har du tagit paus mellan jobben så vet ajg inte hur det är, hoppas ngn som är mer insatt kan svara.
 
Sv: a-kassa efter föräldra ledighet

jo men efter d åren så blev jag arb,å efter det fick jag reda på att jag var gravid,hittade ett jobb men blev som sagt sjukskriven för jag fick inte jobba för det var en fara för både mej å mitt barn,sen har jag varit f ledig å har inte lyckats hitta ett jobb ännu(ska dock ringa å söka ett idag. på grund kraven så e jag redan godkänd.....men jag undrar om dom kan neka mej ersättning?? vart ska ja annars vända mej?? t soc el??
 
Sv: a-kassa efter föräldra ledighet

jo men efter d åren så blev jag arb,å efter det fick jag reda på att jag var gravid,hittade ett jobb men blev som sagt sjukskriven för jag fick inte jobba för det var en fara för både mej å mitt barn,sen har jag varit f ledig å har inte lyckats hitta ett jobb ännu(ska dock ringa å söka ett idag. på grund kraven så e jag redan godkänd.....men jag undrar om dom kan neka mej ersättning?? vart ska ja annars vända mej?? t soc el??

Om du uppfyller kraven ser jag inte varför de skulle neka ersättning.
Har man absolut inga pengar eller inkomst så är väl enda lösningen socialen, om man inte har sambo eler make som kan försörja en...
 
Sv: a-kassa efter föräldra ledighet

nja det blir lite lite att leva på 11000kr på 3st,vi e ju inte gifta heller
 
Sv: a-kassa efter föräldra ledighet

Det finns olika regler. Nämligen dessa.


Arbetsvillkoret
För att uppfylla ett arbetsvillkor ska du, under den senaste 12-månadersperioden före arbetslösheten, ha förvärvsarbetat 6 kalendermånader med minst 80 timmar per månad. Arbetslösheten räknas från den dag du anmäler dig på arbetsförmedlingen.
Du kan även ha rätt att räkna in tid med föräldrapenning eller totalförsvarsplikt med högst 2 månader i arbetsvillkoret. Omfattningen ska motsvara minst 80 timmars förvärvsarbete per månad.

Det finns en alternativ regel som innebär att du ska ha arbetat minst 480 timmar under en sammanhängande period om 6 kalendermånader och var och en av dessa månader ska innehålla minst 50 timmars arbete. Du kan även här räkna in totalförsvarsplikt eller föräldrapenning och då ska du ha arbetat i minst 300 timmar under minst 4 av de 6 kalendermånaderna.

Övergångsbestämmelser
Om arbetet utförts före den 1 januari 2007 är arbete med minst 70 timmar per månad tillgodoräkningsbart, alternativt arbete med minst 45 timmars arbete per månad. Totalsumman i det alternativa villkoret ska dock uppgå till 480 timmar.

Följande sysselsättningar räknas som förvärvsarbete;

reguljärt arbete
arbete med lönebidrag och anställning med anställningsstöd, med undantag för anställning med särskilt anställningsstöd
skyddat arbete hos offentlig arbetsgivare
arbete inom Samhall
semester eller annan ledighet med helt eller delvis bibehållen lön.
Tid med avgångsvederlag
uppsägningstid med lön /statlig lönegaranti
Tid med föräldrapenningförmån (dock max två månader tillsammans med arbete i fyra månader).
Fullgjord totalförsvarsplikt (dock max två månader tillsammans med arbete i fyra månader).
Överhoppningsbar tid
För att få ersättning ska man uppfylla ett arbetsvillkor inom de senaste tolv månaderna före arbetslösheten. Denna period kan i vissa fall förlängas, så kallad överhoppningsbar tid. Detta betyder att arbete som ligger längre tillbaka än tolv månader kan medräknas i arbetsvillkoret. Den överhoppningsbara tiden kan längst vara i fem år.

Exempel på när denna period kan förlängas är när man varit sjuk eller deltagit i något arbetsmarknadspolitiskt program. Även vård av eget barn som inte fyllt två år, eller adoptivbarn två år efter barnets ankomst till familjen, tid med föräldrapenning, hel närståendepenning, totalförsvarsplikt och i vissa fall heltidsutbildning kan förlänga perioden (en heltidsutbildning som avslutats efter fyllda 25 år eller som har föregåtts av sammanhängande heltidsarbete i minst 5 månader räknas i de flesta fall som överhoppningsbar tid).

Grundvillkoret
Grundvillkor
För att ha rätt till ersättning måste vissa grundvillkor vara uppfyllda, du måste

- kunna och vilja ta ett arbete på minst tre timmar varje arbetsdag och i genomsnitt minst 17 timmar i veckan

- kunna och vilja ta lämpliga arbeten, inget hinder får finnas för att ta dessa arbeten

- vara anmäld som helt eller delvis arbetslös och arbetssökande hos den offentliga arbetsförmedlingen

- tillsammans med arbetsförmedlingen upprätta en handlingsplan inom tre månader från arbetslöshetens inträde

- aktivt söka arbete.

Vad är lämpligt arbete
Arbetsförmedlingens uppgift är bland annat att hjälpa till att hitta ett lämpligt arbete åt den som är arbetslös. Arbetslöshetsförsäkringen är inte en yrkesförsäkring men arbetsförmedlingen tar hänsyn till tidigare yrkesvana och den sökandes förutsättningar för att klara av arbetet.

Anställningsförmånerna ska vara förenliga med gällande kollektivavtal, och arbetsgivaren ska uppfylla kraven i arbetsmiljölagen när det gäller att förebygga ohälsa och olycksfall. Lönen får inte vara avgörande vid bedömningen om ett arbete ska anses vara lämpligt.

Handlingsplan - grundvillkor för rätt till ersättning
För att ha rätt till arbetslöshetsersättning ska den arbetssökande i samråd med arbetsförmedlingen medverka till att en handlingsplan upprättas. Detta ska göras inom tre månader från det att man anmält sig hos arbetsförmedlingen


Sen kanske ni har rätt att få från socialen upp till norm. Är ju bara att fråga/söka.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hoppas någon med erfarenhet kan ta sig tid att svara, för jag har slut på idéer. Blev sjukskriven från utbildning 2014, vilket inte...
2
Svar
28
· Visningar
1 683
Senast: Kijona
·
M
Övr. Barn jag har en underbar son på 7mån,och börjar känna ett litet sug på ett syskon ,men problemet är att jag tänker inte skaffa flera barn om...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 973
Senast: chrysler
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp