Å jag som trodde det handlade om energier!

Status
Stängd för vidare inlägg.

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har sett ett hundprogram några gånger där man får lära sig att det är mest sin egen sinnesstämmning som påverkar hunden!

Är man hysterisk spänd och livrädd påverkar det hunden i negativ riktning, men om man däremot är lugn, självsäker och trygg blir hunden automatiskt mycket lugnare!

Eftersom jag märkt det på mina egna hundar så har jag tyckt att hundprogrammet varit bra och programledaren har lyckats få de deltagande hundägarna att förstå att det är deras egen energi som påverkat hunden att bete sig illa, då de insett detta och ändrat sin attityd och sina energier har då hunden blivit en mycket lugnare och tryggare individ!

Men så är det då tydligen inte om man läser tråden om denna man och detta hundprogram, det nämns ingenting nästan om det jag trodde det handlade om utan det ältas bara i det oändliga vilken djurplågare mannen är!

Har jag missuppfattat allting:o;):laugh:

Sv: Å jag som trodde det handlade om energier!

Jag ser på programmet, även om det inte är lika mycket nu som förut, men jag gillar programmet. Jag gillar inte allt, och håller inte med om allt.
Däremot kan jag visst tro på att det handlar mycket om ens egen energi/sinnesstämmning, även om andra säger att det bara är flum.
Är du själv stressad är det väl klart att det märks på din hund, eller om du är rädd för mycket när du är ute och går, klart det märks på din hund.
Min hund går aldrig så bra i koppel som när jag är helt avslappnad och bara går.
Är jag irriterad när jag ska träna med min hund, ja då är ju inte han särskilt intresserad av att vara med.

Det är för att det du skriver är så självklart och berörs i princip alla kurser jag varit på oavsett inriktining. Och jag har i allafall gått tio kurser minst.

Däremot så sparkar,stryper och skrämmer han rädda hundar. Han gör precis tvärtemot vad han själv förespråkar, om inlärning bäst sker i lugn sinnestämmning - varför sätter han hundarna i sådana situationer där de kommer gå upp i stress för att sedan gå in och straffa?

Jag tycker att du har tolkat det helt rätt :)

Saken med min tråd (det var den du syftade på va?) är att kritikerna väldigt gärna fokuserar på de metoder som inte är så bra och kallar resten av idéerna för "new age flum" därför att de inte vill erkänna att djurplågaren kan vara nyttig ibland. Det är en hel del människor som gillar energisnacket men tar avstånd från till exempel alfarullning och stryphalsband.

För mig (Och för dig också?) märks det stor skillnad på min hund beroende på vilken inställning jag har till vad det nu är vi ska ta oss för, träning, promenad osv.

Jag tycker att du har tolkat det helt rätt :)

Saken med min tråd (det var den du syftade på va?) är att kritikerna väldigt gärna fokuserar på de metoder som inte är så bra och kallar resten av idéerna för "new age flum" därför att de inte vill erkänna att djurplågaren kan vara nyttig ibland. Det är en hel del människor som gillar energisnacket men tar avstånd från till exempel alfarullning och stryphalsband.

För mig (Och för dig också?) märks det stor skillnad på min hund beroende på vilken inställning jag har till vad det nu är vi ska ta oss för, träning, promenad osv.

Exakt! Jag har bara koncentrerat mig på hans förmåga att få folk att ändra sig, att bli lugna trygga ledare, resten har jag inte brytt mig om och har inte lagt så stor vikt på!

Trodde hans energiprat var huvudsaken i hans program! Ser folk som plågar djur på ett mycket värre sätt än de gånger han tar tag i en hund på ett väl kraftigt sätt, vilket inte sker särskilt ofta!

Men ärligt, självklart påverkar min sinnesstämning. Det är ju inget konstigt alls. Heller inget som CM har patent på. Inom ALL djuhållning, oavsett djurslag och inriktning så vet man detta. Kobönderna vet det, hästtjejerna vet det, bruksklubben vet det och IMMI vet det.

Jag tycker inte det är alls konstigt att man som kritiker väljer att fästa fokus någon annan stans, på de sakerna som verkligen behöver lyftas fram. CMs prat om energier är inget nytt eller revolutionerande. Däremot är resten av hans metoder rent fruktansvärda.

Du vet väl att programmen som visas i sverige censureras för att passa in i vår lagstiftning?
Via youtube kan du se program som inte får visas här då innehållet i sverige klassas som djurplågeri.
Så det förekommer nog mer än du tror.

Varför då säga att energi/sinnestämmning är flum som nån ju faktiskt har gjort?

Jag har aldrig kallat det flum. Den frågan får du ställa till rätt person.

Nej men du frågade ju mig. Vilket är jättekonstigt eftersom jag knappast kan svara på hur någon annan tänkte.

Varför då säga att energi/sinnestämmning är flum som nån ju faktiskt har gjort?

Jag tycker det är flummigt att snacka om "energier" när det helt enkelt handlar om kroppspråk och vad man förmedlar. Satte du ögonbindel på hunden så skulle hunden inte på något magiskt sätt veta hur du för dig.
Att vi kommunicerar långt mer med kroppspråk än verbalaord är välkänt även när det gäller humanpsykologi.
Det är som att säga 1+1 = 2. Jaha, liksom.

Har du gått NÅGON hundkurs där man inte berört kroppspråk, hur man ska rör sig vid olika moment, att hundar lär sig bäst utan störningar i början osv? Tex på valpursen hur man gör sig inbjudande när man kör inkallning, hur man jobbar bort (eller förfinar dem *s* ) dubbekommandon på lydnadskursen, hur du ska vara "rolig" eller hur du växlar i rösten när du lär in "NeJ" när du går korvslalom.

Jag har gåttt valpkurser, specialsök, spår, lydnadskurser, agility, privatträningar osv och det har i en aller anann form berörts vid varje kurstillfälle. Utan flum om energier.

Senast ändrad:

Jag tror att manga gjor det for att det ar oversatt fran Engelskan och de forstar inte nyanserna i det spraket. De ser det bara pa "Svenska" och hur man kan hard dra det pa Svenska och gjora aven det till nagot negativt ... For allt runt den TV personligheten maste ju vara negativt, det har vi ju forstatt. ;)

"Energy" har alltså en helt annan innebörd än ordet "energi"? Det förklarar ju allting! :idea:

Jag tycker att det räcker med en tråd om CM så jag låser denna.

Snurrfian-moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 997
Senast: Takire
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 964
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka