A eller b ponny?

Ajda

Trådstartare
Har börjat leta efter en ponny till min dotter som är 5,5 år. Främst en shettis på över 1 meter, som är inriden och ska vara jättesnäll är det vi letar efter. Men det är jättesvårt att hitta en här i trakterna!

Börjar nu fundera i banorna att istället satsa på en b ponny som hon kommer kunna ha längre innan hon växer ur den. Men då kommer det dröja längre tid innan hon kommer kunna hantera den själv pga storleken.

Jag behöver bolla lite, hur hade ni gjort?
 
Sv: A eller b ponny?

Jag skulle mycket hellre köpa en liten B-ponny än en shettis. Tycker det finns många jävliga småponnyer men B-ponnyraserna är ju generellt lite bättre enligt mig. En dartmoor, russ eller Welsh mountain hade jag satsat på. Vilken hantering menar du att hon klarar av själv med shettis men inte b-ponny? Jag tänker om du menar sadel och träns, för det klarar väl ändå inte så små ryttare? Borsta borde hon kunna göra ganska snart även fast du köper en liten B. Du kan ju skaffa en som är strax över a-ponnymåttet bara :).
 
Sv: A eller b ponny?

Ja, jag håller med Marty. En liten B-ponny är bättre än en A-ponny. Dom är lite mer hanterade och så växer din dotter inte ifrån den så snabbt.

Lycka till med letandet! Sätt gärna in en bild när du har hittat en! ;)
 
Sv: A eller b ponny?

Och jag säger tvärt om

Hellre en bra shettis, de räcker betydligt längre än vad folk tror. En liten B är ofta smäckra och bär inte så mycket ryttare.

En snäll, riden och körd shettis hade jag lätt satsat
 
Sv: A eller b ponny?

Stunt i exakta storleken, individen är viktigare. En liten person behöver visserligen en liten ponny men framförallt en kompis att dela hemligheter och ha kul med.
 
Sv: A eller b ponny?

Säger oxå shettis, finns väl inget värre än ett skräckslaget barn på ryggen på en övertänd Welsh Mountain de inte klarar av :nailbiting:
 
Sv: A eller b ponny?

Har börjat leta efter en ponny till min dotter som är 5,5 år. Främst en shettis på över 1 meter, som är inriden och ska vara jättesnäll är det vi letar efter. Men det är jättesvårt att hitta en här i trakterna!

Börjar nu fundera i banorna att istället satsa på en b ponny som hon kommer kunna ha längre innan hon växer ur den. Men då kommer det dröja längre tid innan hon kommer kunna hantera den själv pga storleken.

Jag behöver bolla lite, hur hade ni gjort?
Min åsikt i frågan är att ett litet barn bör ha en ponny som den når upp att borsta och fixa med själv och är typ lagom stor på. Ett barn på 5-6 år är pyttelitet för en B-ponny när man är i stallet.
Så här stor var min då 5-årige (för åldern, relativt långa och stora) son på sitt 90 cm höga shettissto. Han fortsatte sen till 92 cm höga valacken som han nu vuxit ur och vid 9 års ålder (drygt 140 cm lång) är han så här stor på en maxad shettisvalack.
Jag är oerhört nöjd med att ha haft lagom stora shettisar till mina barn medan de vuxit upp och skulle inte rekommendera att man köper en ponny att "växa i". Risken är att man tappar dem på vägen om ponnyerna är för stora.
 
Sv: A eller b ponny?

Tack för era svar!

Jag håller med er allihopa, det är därför jag är kluven.

Vi letar på men som sagt, shettisar som är bra är det ont om. Och b ponnyer som är ca 115 också.
 
Sv: A eller b ponny?

Min dotter har varit lite till o från i hästintresset så hon har tidigare nöjt sig med att pyssla med min stora häst men när hon började visa intresse på riktigt så kom också tankarna om att hon skulle få en egen häst. Hon var sju år men vi valde iaf en shettis o de ångrar jag inte. Hon har tidigare känt sig ganska osäker o på denna lilla dam växer hennes självförtroende mer o mer för varje dag. På ett halvår har hennes ridning tagit stora kliv frammåt mest för att hon vågar prova och när hon trillar av är det nära till marken. Visst valet beror självklart individ också en supertrygg b-ponny kan ju vara bättre än en busigshettis .... Det jag ville ha sagt är att en förstor eller en för het ponny hade lugnt fått min dotter att tappa hästintresset snarare än att utveckla det. Så man får ha lite av varje i baktanken både storlek o individ.
 
Sv: A eller b ponny?

Ja jag är rädd att hon ska bli rädd rller tappa intresset om hon får en häst som hon inte klarar av.
Hon tycker det är minst lika roligt att leda osv som att rida. Jag har själv en islandshäst, men den är alldeles gör stor och har för stora rörelser för att hon ska kunna rida snabbare än skritt.

Samtidigt som man fäster sig så vid sina hästar att drt är tråkigt att behöva sälja om några år, därför jag letat efter en som är över 1 m. Men Ameo, dina såg mycket större ut än straxt över 90cm. Jag kanske inte behöver stirra mig blind på mankhöjden på shettisen.
 
Sv: A eller b ponny?

Jag har världens sötaste och snällaste lilla russ på besök i stallet just nu. Kan man hitta en sån så känns det mer lämpat än en shettis.
 
Sv: A eller b ponny?

Jag har världens sötaste och snällaste lilla russ på besök i stallet just nu. Kan man hitta en sån så känns det mer lämpat än en shettis.
För att?

Skulle den vara snällare än en snäll shettis?
Eller mer lagom stor?

Faktum är att om man ser till hur ponnyerna är byggda så kan en stor shettis i princip bära en lika stor ryttare som en inte alltför grov b-ponny...
 
Sv: A eller b ponny?

Min erfarenhet är att det är besvärligare att ha shettisar rent allmänt, tänker rent fodermässigt och även att många inte alls är så trevliga mot barn. Det kan säkert ha att göra med uppfostran, men jag har träffat ett antal som varit för skarpa. En lite större ponny kan hänga med bättre när man rider ut tillsammans också, en shettis hamnar långt efter och är svår att ha som handhäst.
 
Sv: A eller b ponny?

Att en del shettisar är otrevliga har oftast med uppfostran, eller rättare sagt BRIST på uppfostran att göra. Somliga låter dem göra som de vill för "de är ju så små och söta". Men det var liksom inte en sådan som TS skulle ha, utan en snäll. Och varför skulle ett snällt russ vara snällare än en snäll shettis? Jag har träffat en hel del russ som varit klart olämpliga som barnponnyer, det betyder inte att jag säger att russ är olämpliga barnponnyer utan bara att jag skulle anse dem vara för stora till ett så litet barn som denna tråd handlar om.

Sen - jag själv har aldrig haft några problem med att rida ut tillsammans med shettisar. Det är bara ett problem om man gör det till ett problem.

Vad gäller fodret så är det lite samma sak, det blir ett problem om man gör det till ett problem. Mina shettisar mår utmärkt på fri tillgång till grovfoder... Det går säkerligen att ha även russ på fri tillgång. Alltså, sammalikadant, ingen skillnad.

Skillnaden mellan A-ponny eller B-ponny till ett 5-årigt barn är storleken, hur lagom hästen är för barnet. Sen handlar det alltid, oavsett ras, om vilken individ man hittar. En bussig barnponny är en bussig barnponny oavsett vad det står för raskod i passet.
 
Sv: A eller b ponny?

Håller också me vi har inga större problem vid uteritt jag har en stor arab o dottern en shettis på 89cm pigg o glad men ändå lugn de lunkar på bakom o bekommer inte speciellt fall de kommer lite efter antingen travar de i fatt eller så ropar de på oss o vänta fall vi är för långt före . Trav och galopp har de samma fart som vi har i bland försöker hon tom pinna förbi ;) jag har inte heller haft några större problem med henne som hand häst hon travar fall vi skrittar förfort. :love:
 
Sv: A eller b ponny?

Jag haller med de flesta andra - individen ar viktigare an rasen. Men kan ni inte aka och provrida? Da kan ni ju skriva upp vad din dotter gillade och inte gillade med just DEN ponnyn, och sen likadant med nasta. Sen skulle man kunna aka tillbaka och testa en gang till om hon faller for en av dem.

Lycka till!
 
Sv: A eller b ponny?

Jag håller med om att individen är det viktiga, inte storleken! Det kan ju faktiskt vara så att skillnaden bara är en cm mellan en a- och en b-ponny;). När vi köpte vår barnponny (som blev en stor a) så var det viktigaste att han var snäll att hantera. Han var lite pigg för barnen i början men snäll, och så småningom tyckte de bara att det var bra att han var pigg...jobbigt för små barnben att banka fram tröga ponnyer och i början behövde de ändå en vuxen bredvid.
 
Sv: A eller b ponny?

Köp en "normalstor" B-ponny, tex ett russ som är miljötränad, jobbad/skolad :)

Jag har två barn; en som nyss fyllt 9 år och en som blir 7 år i sommar och de har en maxad shettis som är lagom just nu men som kommer bli för liten inom något år, iaf för 9-åringen. Skulle funka bra med en B-ponny även för min yngsta dotter nu men vi har kvar shettisen sålänge eftersom att vi "redan har henne".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 140
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 762
Senast: Juli0a
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
599
Senast: MiaMia
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp