Vad brukar du äta? Vad är det som gör det svårt?
-Det är ganska lätt att lägga till frukt/bär till frukosten (vi brukar göra ett fruktfat när vi äter hela familjen tillsammans, om jag äter på jobbet blir det ofta gröt med frysta bär) Idag åt jag sharon och äpple
- En eller ett par frukter under dagen och så kan du haka av den delen. Tog en mandarin som mellanmål idag
- Jag äter i regel salad-in-a-jar till lunch, så jag har alla hemma där. Imorgon består den av sallad, morot, gurka, paprika, rödkål, oliver och linser. Men med en blandad sallad till maten blir det ju lätt olika sorter.
Vilket är ditt största mål? två olika grönsaker till lunch och två till kvällsmat.
- Blandade frysta grönsaker är en enkel genväg. Ikväll gjorde i potatis- och grönsaksgratäng. Skivad potatis kokt i gräddmjölk (jag hade sojagrädde och vatten, kryddat med salt, peppar och örtkryddor), blandade med en halv påse blandade grönsaker (morot, broccoli och blomkål). Blandad sallad till det (sallad, gurka, morot, tomat, paprika, oliver)
Jag tror det går lättare om man fokuserar och planerar maten runt grönsaker och tar det därifrån. Förstås att det är klurigt om man är ute på fält, men kanske varm grönsakssoppa eller gryta i mattermos? Grönsaksstavar med hummus. Frukt som mellanmål.