haf har tränat ganska mkt med mina hästar speciellt en. när jag fick henne så var hon liv rädd fär spön å om de hängde ett grimskaft på marken å hon trampade på de fick hon total panik.. nu 2 år senare skulle hon trampa på grimskaftet så håller hon kvar huvet nere å funderar på vad hon ska göra å sedan flyttar hon sej ett steg åt sidan med huvet i backen. hon har lärt sej att det är ingen ide att få panik. han tränat samma sak med alla mina hästar. de ju samma.
vad skulle hästarna göra om dom en dag snodde in sej i ståltråd tex.. jo sparka av sej benen troligtvis.. men knyter man grejor runt benen på dom mm så lär dom sej hur dom ska hantera situationen utan att få panik.. jag har en 3 åring som snodde in sej i stål tråd för ett bra tag sen och blev liggande i ett dike å jag säger tack gode gud att hon visste lite vad som gällde för tråden var lindad 4 gånger runt hennes båda bak ben. han hon fått banik där så hade bägge bak benen rökit, men vad gjorde hon i stället inte fick hon panik i alla fall utan låg snällt där utan att kämpa tills vi lyckats sno upp de. sen reste hon sej och gick iväg.
jag ska inte säga att jag e duktig på de ena å de 3.dje för de e jag inte men jag är förbannat tacksam att jag har tränat sånna grejor för rätt var de e så är olyckan framme. å tack var träningen så fick jag behålla min tjeja.. hon fick lite avskavd påls å lite brän märken där den satt som hårdast inget annat. men den satt mitt över senas så de skulle lika väl kunnat gå åt skogen