8mån hanhund, med ett konstigt beteende

T

Tropicana

Hej på er!

är alldeles ny här, har dock besökt erat forum många många gånger. Tänkte dra en snabb presentation innan jag kommer till ämnet. Jag är 25år och jag och min sambo är båda uppvuxna med hundar. Vi har precis skaffat våran egna lilla mops och nu vidare till problemet. :)

Igår när vi kom hem så var vår lille mops väldigt trött så han gick och lade sig på soffan mellan oss. Efter några timmar så ger han helt plötsligt från sig ett vrålhögt skall följt av ylande och mer skällande, det ser nästan ut som om han har kramper men han står upp och reser nästan ragg som en katt. efter kanske 10sek är detta över.. han sätter sig och tittar trött på oss gäspar och lägger sig för att sova vidare.

Vi var lite skärrade för det såg verkligen otäckt ut, efteråt käkade han och vi var ute och han gjorde ifrån sig precis som vanligt.

Idag då så är han fortfarande VÄLDIGT trött, och samma sak hände igen, det verkar inte som han är kontaktbar under "anfallet", men jag vet inte helt säkert.

Ringde genast vetrinären när jag hörde att det hänt igen men fick bara ett gäspande svar i stil med att: "han kan hålla på att könsmogna och det är en tik som löper i närheten då beter sig hundar underligt eller så är det ett lätt anfall av epilepsi". Enligt henne inget man behöver oroa sig för...

Som ni märker är jag inte nöjd med detta svaret utan satte mig ner och tänkte höra med er om någon kan ha nån idee om vad det är som försigår.

Nu blev detta lite långt men jag hoppas att det finns någon som har tidigare erfarenhet av detta, eller någon idee vad som sker med vår lille mops.

Sv: 8mån hanhund, med ett konstigt beteende

Jag hade ringt en annan veterinär om jag vore du. Någon erfarenhet av liknande händelser har jag dock inte, hoppas ni kommer underfund med vad det kan vara!

(Och välkommen till forumet :D

Just ja, eftersom det har hänt 2 ggr i rad, ett tips är att ha en kamera eller mobil med videofunktion redo så kanske ni har chans att spela in det hela och visa upp för veterinären.

Tack och bock :laugh:

Där sa du nått med kameran.. det var en riktigt bra ide! ska hem och ladda batterierna!

Självskrivet ska jag kontakta någon annan vetrinär, men nyfikenheten och vetskapen att det finns en hel del briljanta männsikor på forum gjorde mig helt enkelt.. ja för nyfiken för att inte ställa frågan.

Sen är jag lite rädd att nästa vetrinär ska reagera på samma sätt. Då kan det vara bra om man har lite kött på benen och ev. presentera en teori, alla vetrinärer kan ju inte allt!

Film är jättejättebra! Försök se om anfallet är uppdelar i faser, om kramperna är sådana att hunden blir spänd och "fastnar" eller mer spänns-slappnar av-spänns osv... Samt som du själv tänkt på om hunden är kontaktbar eller inte.

Det är väldigt svårt om man får in en hund med anfall/kramper. Ofta får man nöja sig med en sannolikhetsdiagnos. Helt enkelt utesluta allt men kan och sedan anta att det är epilepsi

han blir helt klart spänd och fastnar, När en hund leker så brukar den stå med frambenen i backen och rumpen upp i vädret.. ungefär så ser det ut fast som om han ska attackera någonting och är väldigt rädd, ylar tjuter och skäller. Grejen är ju då som jag tänkt på, och som eventuelt talar emot epilepsi är ju att han tar ett rejält skutt från liggande till "attack".

som du säger kommer jag med största sannolik få nöja mig med ett antagande i denna fråga. Är det epilepsi är det ju som tur är väldigt korta och små anfall som jag förstått det? och då är det väl ju inget farligt? även om det är väldigt obehagligt.

Senast ändrad av en moderator:

Jo det besvärliga med epilepsi är ju att varje anfall tenderar att sänka tröskeln för ett nytt anfall...

Det låter helt klart underligt! Har han haft några fler efter den där två??

Jaha vilken tur du sa det.. jag läste någonstanns att det skulle vara ca 1-2 min för att det skulle ge någon åverkan på hunden?

Nej detta har hänt 2 gånger inom en 24timmars period. hade han varit som vanligt hade jag trott att han drömde. men iom att han verkar vara så fruktansvärt trött så får jag helt enkelt inse att så är antagligen inte fallet.

han blir helt klart spänd och fastnar, När en hund leker så brukar den stå med frambenen i backen och rumpen upp i vädret.. ungefär så ser det ut fast som om han ska attackera någonting och är väldigt rädd, ylar tjuter och skäller. Grejen är ju då som jag tänkt på, och som eventuelt talar emot epilepsi är ju att han tar ett rejält skutt från liggande till "attack".

Jag känner igen beskrivningen av anfallet, mammas dvärgschnauzer får likadana anfall. Jag skulle vilja beskriva det som att det ser ut som han fastnar med tassarna innanför halsbandet och försöker dra det över huvudet. Bara en liknelse alltså. Det håller på 1-3 min ungefär och efteråt är han mycket trött och stel i musklerna. Veterinären har inte kunnat hitta nåt fel på honom utan "gissade" epilepsi och då han tidigare enbart fick 1-2 anfall/år har vi inte rotat i det.
Sedan jag fick hem min hund för snart 3 mån sedan har han dock haft 3 anfall så nu får vi kolla upp det närmre.
Det enda vi gjort är att när han får ett anfall hålla honom i famnen och prata med helt vanlig men lugn röst, inget daltande eller gullande, detta har lugnat ner honom och fått anfallet att gå över snabbare.

Jag tycker också att det låter som ep.. jag skulle ringa runt tills jag fick tag i en veterinär som vill engagera sig närmare. Gissar att det finns medicin för att förhindra anfall? Kanske är det en övergående fas, kanske kan det bli såädr när de växer, kanske hormoner kan ge "snetändningar" eller så? Men nog måste man kunna hitta en veterinär som har lite erfarenhet om detta?
Ring vidare, och lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka