Får man verkligen hoppas, båda ridklubbarna som driver verksamhet på Svedens Gård är uppsagda enligt folk jag känner. Var inget Sveden barn själv då jag bodde närmare den andra ridklubben i stan och hängde där dygnet runt som tonåring men alla känner Helene och Göran. Har själv bara tävlat på klubben men även då blev man välkomnad som en gammal nära vän.
Jag tror ju brorsbarnen var rädda för att Helene skulle fixa ett testamente på slutet (om det nu inte redan finns ett och finns det ett hoppas jag det finns på ett mycket säkert ställe) och därför låste in henne och tillät inga besök. Att ta hunden från henne var ren elakhet. Det fanns ett rastschema där vuxna "svedenbarn" skötte hunden, det gick ingen nöd på den, det finns både en veterinär och djurskötare bland dessa personer. Gården måste vara värd otroligt mycket pengar. Det är mycket mark, säkert skog också, många stallar, två ridhus, två eller tre utebanor, stora beteshagar osv osv.
De bedrev även en mycket framgångsrik russavel men de ägde så vitt jag vet inga längre. Typ hela min gamla bekantskapskrets är involverade i Sveden numera då "min" klubb och Sveden samarbetar sedan flera år tillbaka (ena ridhuset är byggt gemensamt tex) och tyvärr allt som skrivs (finns mer att läsa på deras privata FB sidor sedan månader tillbaka innan Tunnelbane Nettan blev inblandad) är sant.
Det är bara tragiskt, speciellt hur Helene behandlades sin sista tid. Må brorsbarnen bli utan arv, jag hoppas så det finns ett testamente.
Falun är en ankdamm och något är skumt när dels detta fick hända och dels inga lokala tidningar/TV vågar ta tag i detta. Vem fan har godkänt detta? Boendet hon blev inlåst och isolerat på är ett kommunalt boende.