8 mm sula på vänster fram...

Monsieur de Mai

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av att snedbalansera hästar? Jag fick tipset att sätta en 8 mm sula på vänster fram på en av mina hästar. Kan jag göra det eller bör jag undvika? :confused:

Sv: 8 mm sula på vänster fram...

Det beror ju lite på varför, en del som är sne i kroppen kan ju behöva det tex till att klara kval/premie i tid för att sedan arbeta med snedhetsproblemet.

Men att tro att det löser någora problem i det långa loppet är väldigt naivt.

Det finns olika anledningar till att man vill snedbalansera. I ditt fall känner jag ju till att det inte är för att få hästen att trava rytmiskt, utan i rehabiliterande syfte. Jag vet också att du har fått rådet av en alternativbehandlare som är allmänt erkänd som mycket erfaren och duktig.

Den effekt man då vill åt är att hästens tyngdpunkt flyttas och på det viset kan man avlasta ena sidan. Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men har hört att det används på det sättet.

För egen del skulle jag säkert kunna tänka mig att följa det rådet, men inte förrän jag också varit med hästen till en lika erkänd veterinär med tillgång till andra hjälpmedel än den här alternativbehandlaren. Snedbalans kan säkert vara en komponent bland andra som hjälper hästen vid rehabilitering efter att en skada har behandlats. Men om du fortsätter att träna hästen utan att veta att det som har varit problemet är antingen utläkt av hästens egen kraft eller behandlat och läkt, så är risken stor att hästen blir sämre.

Du kommer säkert höra från några håll att det går att träna bort skador. Det låter lite åt det hållet att rekommendera att snedbalansera och fortsätta träna. I min värld har det aldrig fungerat, utan hästarna har bara blivit allt sämre och till slut har tränaren sagt att hästen ska kastreras och släppas på bete till hösten (känns det igen? ;)) och först då får hästen läka ut. Ibland har den klarat det av egen kraft, men ofta behövs någon form av behandling tillsammans med vilan. Med detta vill jag inte ha sagt att det alltid är rätt väg att helt "ställa av" en konvalescent, men det kan vi ta en annan gång.

Om jag sedan provade snedbalans, så skulle jag aldrig köra snabbjobb med den utan bara uppbyggande långsamkörning. Och jag skulle inte tro att det är en rask genväg till en frisk häst.

Den effekt man då vill åt är att hästens tyngdpunkt flyttas och på det viset kan man avlasta ena sidan. Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men har hört att det används på det sättet.

Ja MdM vet redan min åsikt så jag bryr mig inte om att ta det igen :angel:
Dock - så ska man som det du nämnder här passa sig för att använda snedbalans för att avlasta ena sidan. För vad händer om du avlastar en punkt? Jo självklart blir det överbelastning på en annan och så är karusellen igång igen...
Eftersom denna häst också har konstaterade pålagringar i framknäna så tycker jag verkligen man ska passa sig för att låta detta hända....
Jag har snedbalanserat en av mina EN gång innan jag visste bättre, jag fick bittert lära mig av mitt eget misstag, genom att som "ny" litat på någon jag trodde visste bättre.... NU vet jag själv bättre, och kommer aldrig någonsin använda mig av sula för att snedbalansera igen.

Precis som Conversation Piece säger - en grundlig genomgång av en erkänt duktig veterinär ska man nog börja med. Men eftersom ett fel redan är konstaterat så skulle jag hellre koncentrera mig på att försöka hitta bästa lösningen för en häst att leva med detta.

(nu skrev jag ju en åsikt iaf...oooops)

Om det är som Zandrah skriver om pålagringarna skulle jag aldrig i livet våga snedbalansera ens under uppträning.

Men jag är i det stora hela motståndare till snedbalansering.

Jag har vid något tillfälle tagit till en snedbalans bak när det gällt att få en häst att förstå att den klarar att ta ut steget mer på en sida, t ex efter en skada. Detta har då inte skett längre än under ett par veckor. Har det inte gett önskat resultat har jag fått prova andra lösningar.
Snedbalans för att avlasta... nja, jag tror inte heller på det. En annan femma om man konstaterat att hästen har ett kortare ben eller någon annan snedhet (men då är ju den stora frågan - ska man ha en sån till tävlingshäst?).

Jag kan gissa vilken alternativbehandlare det handlar om och jag vet att andra har fått rådet tidigare, och de har inte haft någon bra effekt i det långa loppet, ja hästen fungerar bättre en kort period, men går sönder mer... Det finns även varianten med tyngder vilket ag kulle föredra då de går att ta av efter träning.

Det beror ju på hur det är och vad och varför men de få erfarenheter jag har av snedbalansering har varit positiva, men det ska ju då vara någon som kan det.

Det beror ju på hur det är och vad och varför men de få erfarenheter jag har av snedbalansering har varit positiva, men det ska ju då vara någon som kan det.

Har du någon gång varit med om det när det gäller en häst med defekt i led? Någon har ju skrivit om det i den här tråden och TS själv har ju skrivit i en annan tråd att hon tagit chansen med en häst med pålagringar.

Har du någon gång varit med om det när det gäller en häst med defekt i led? Någon har ju skrivit om det i den här tråden och TS själv har ju skrivit i en annan tråd att hon tagit chansen med en häst med pålagringar.

Ja hästen har pålagringar och haft problem med sina framknän i omgångar...

Nej det har jag inte.

om du fått rådet av den kända alternativ beh så kan du följa hans råd. jag har bara positiva erfarenheter därifrån

Delvis knapplån....

Då skulle jag vilja fråga MdM; sa du till denna alternativ beh. att hästen hade pålagringar, eller nämnde du bara problemenmed hältorna, utan att nämna just pålagringarna?

Det kan jag svara på, det var min första fråga också när jag hörde rekommendationen. Svaret är att han känner inte till pålagringarna. Han frågade tydligen inget om tidigare diagnoser. Det finns röntgenplåtar och långa journaler, som ger en bild som nog hade varit intressant att ta del av innan man rekommenderar att träna vidare med en sula under ena hoven.

Jag är skeptisk. :confused:

Det kan jag svara på, det var min första fråga också när jag hörde rekommendationen. Svaret är att han känner inte till pålagringarna. Han frågade tydligen inget om tidigare diagnoser. Det finns röntgenplåtar och långa journaler, som ger en bild som nog hade varit intressant att ta del av innan man rekommenderar att träna vidare med en sula under ena hoven.

Jag är skeptisk. :confused:

Okej...
Om jag hade åkt till X med nån av mina igen med pålagringar hade jag varit mkt noga att se till att tala om det också själv. iallafall för att få en rättvis och klok bedömning.Jag är tror nog inte denna rekomendation inte hade kommit då....
Som jag fått det berättat skulle denna sula hjälpa att få bort hälta vä fram. En hälta som beror på en redan konstaterad diagnos. HAde X vetat om detta tror jag allting stått i ett annat dager....precis som du säger.

pålagringshästar ska man vara väldigt noga med att experimentera alltför mkt med tycker jag, det är så pass allvarligt oftast att fel saker kan göra att det aldrig ens kanske går att reparera. En pålagring går ju tyvärr inte att trolla bort och det är nog bara att försöka få hästen fungera så normalt den bara kan med den....:(

Senast ändrad:

Okej...
Om jag hade åkt till X med nån av mina igen med pålagringar hade jag varit mkt noga att se till att tala om det också själv. iallafall för att få en rättvis och klok bedömning.Jag är tror nog inte denna rekomendation inte hade kommit då....
Som jag fått det berättat skulle denna sula hjälpa att få bort hälta vä fram. En hälta som beror på en redan konstaterad diagnos. HAde X vetat om detta tror jag allting stått i ett annat dager....precis som du säger.

pålagringshästar ska man vara väldigt noga med att experimentera alltför mkt med tycker jag, det är så pass allvarligt oftast att fel saker kan göra att det aldrig ens kanske går att reparera. En pålagring går ju tyvärr inte att trolla bort och det är nog bara att försöka få hästen fungera så normalt den bara kan med den....:(

Grejen var att allt gick så fort och kändes så stressat, att jag därför inte kom mig för att säga till om pålagringarna, vilket jag givetvis ångrar i dagsläget. Men jag tycker samtidigt att det borde vara i hans intresse att ta reda på så mycket som möjligt om hästen innan han ställer sin diagnos...

Hur kan det vara i hans intresse, visst att man kan/ska ställa frågor men när det gäller ledförändringar tycker jag att det är HÄSTÄGARENS skyldighet att upplysa alternativare om kända diagnostiserade fel.

Jag har använt alternativare som krävt att hästen är ordentligt utredd innan behandling på grund av att han skulle göra hästen halt annars.

Hur kan det vara i hans intresse, visst att man kan/ska ställa frågor men när det gäller ledförändringar tycker jag att det är HÄSTÄGARENS skyldighet att upplysa alternativare om kända diagnostiserade fel.

Jag har använt alternativare som krävt att hästen är ordentligt utredd innan behandling på grund av att han skulle göra hästen halt annars.

Okej, men då tycker jag att de ska sluta vara så j--la stressade så att man hinner göra annat än att bara flänga runt med hästen i 15 minuter.

Dessutom är vi alla nybörjare i början... och det är lätt att vara efterklok.

Jag tycker nog att den som undersöker hästen borde ha frågat vad som har hänt med hästen tidigare. Det har alltid de jag har anlitat - både veterinärer och alternativbehandlare - gjort och de borde ju vara intresserade av att få en så bra bild som möjligt av hästen.

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Senast: Missemus
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
442
Senast: Redfox
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka