Monsieur de Mai
Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter av att snedbalansera hästar? Jag fick tipset att sätta en 8 mm sula på vänster fram på en av mina hästar. Kan jag göra det eller bör jag undvika?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Den effekt man då vill åt är att hästens tyngdpunkt flyttas och på det viset kan man avlasta ena sidan. Jag har ingen egen erfarenhet av detta, men har hört att det används på det sättet.
Det beror ju på hur det är och vad och varför men de få erfarenheter jag har av snedbalansering har varit positiva, men det ska ju då vara någon som kan det.
Har du någon gång varit med om det när det gäller en häst med defekt i led? Någon har ju skrivit om det i den här tråden och TS själv har ju skrivit i en annan tråd att hon tagit chansen med en häst med pålagringar.
Har du någon gång varit med om det när det gäller en häst med defekt i led? Någon har ju skrivit om det i den här tråden och TS själv har ju skrivit i en annan tråd att hon tagit chansen med en häst med pålagringar.
Det kan jag svara på, det var min första fråga också när jag hörde rekommendationen. Svaret är att han känner inte till pålagringarna. Han frågade tydligen inget om tidigare diagnoser. Det finns röntgenplåtar och långa journaler, som ger en bild som nog hade varit intressant att ta del av innan man rekommenderar att träna vidare med en sula under ena hoven.
Jag är skeptisk.
Okej...
Om jag hade åkt till X med nån av mina igen med pålagringar hade jag varit mkt noga att se till att tala om det också själv. iallafall för att få en rättvis och klok bedömning.Jag är tror nog inte denna rekomendation inte hade kommit då....
Som jag fått det berättat skulle denna sula hjälpa att få bort hälta vä fram. En hälta som beror på en redan konstaterad diagnos. HAde X vetat om detta tror jag allting stått i ett annat dager....precis som du säger.
pålagringshästar ska man vara väldigt noga med att experimentera alltför mkt med tycker jag, det är så pass allvarligt oftast att fel saker kan göra att det aldrig ens kanske går att reparera. En pålagring går ju tyvärr inte att trolla bort och det är nog bara att försöka få hästen fungera så normalt den bara kan med den....
Hur kan det vara i hans intresse, visst att man kan/ska ställa frågor men när det gäller ledförändringar tycker jag att det är HÄSTÄGARENS skyldighet att upplysa alternativare om kända diagnostiserade fel.
Jag har använt alternativare som krävt att hästen är ordentligt utredd innan behandling på grund av att han skulle göra hästen halt annars.
Hur kan det vara i hans intresse, visst att man kan/ska ställa frågor men när det gäller ledförändringar tycker jag att det är HÄSTÄGARENS skyldighet att upplysa alternativare om kända diagnostiserade fel.
Jag har använt alternativare som krävt att hästen är ordentligt utredd innan behandling på grund av att han skulle göra hästen halt annars.