7games del1

D

DiscoveryGirl

ska man röra hästarna ööööver allt???? som "armvecken" ljumskarna megen öronen pannan m.m???? och sen röra över allt med exempelvis en piska???? men om hästen är kittlig ska man ha ett hårdare tryck då????

nån som gjort del ett???? och hur funkade det för er????

Sv: 7games del1

Vet inte hur man gör när dom är kittliga:confused:

Med min kille gick det utan problem, han är van att bli utsatt för mattes tokigheter:angel:
Eftersom han är van så brukar jag använda spö, sopborste, grep (fungerar bra att klia manken med;) ), plastpåsar, rep m.m.

Ja, över allt! undersöker var hästen har sin "spot" att vara kliad. Om hästen är kittlig, så tänk själv hur du skulle lösa det att det inte kittla honom. Kanske med finger topparna med lite hårdare tryck men inte så hård att det blir obevämt. Andvänder allt man kan kom på att ruba hästen med. Borste, piske, täcke, padden, plast påse, mm. Viktigast är att du gör det så hästen trivs och känner sig avslappnat.

För mig är det vissa hästar som har taget längre att acceptera att man "intrude" i deras privata området, och vissa tycker om det på en gång. Försök att att läsa din häst och inte vara "oartig". Jag har haft alla sorts från "jag ska bita dig, rejält om du ta mig där!" till hästar som lyftar backbenen så att man kan komma mellan ben lättare.

Fbl:et jag hjälper till med är sådan, under magen och vid ljumskarna kan hon vara jäävlig!
Vi har jobbat jättemkt med det, borsta mkt, klappa på magen, och "jobba" bakåt, då hon varit ok runt t.ex. sadelgjordstaden, men det blir känsligare ju längre bak man går. På henne måste man hålla ett litet "tryck" om man ex. lägger handen på magen, den kan inte bara ligga löst på, då tycket hon att det kittlas, obörjar stampa runt och vifta med svansen.

Idag var hon väldigt trevlig, surade lite en ggr när jag borstade under magen. Dock har vi fortfarande lite problem med "duttarna".
Ibörjan gick det inte ens att komma i närheten av dem, men numera går hon med på att man tar på dem, men hon är väl inte precis det bästa hon vet..

Vi har en del o jobba på, men man märker iaf. att det går framåt..
När hon till slut känner sig bekväm vid beröring över hela kroppen ska vi gå vidare, ex. så som Mount Never Rest beskrivit.
Ha tålamod och lycka till :)

Stefffie skrev:
Fbl:et jag hjälper till med är sådan, under magen och vid ljumskarna kan hon vara jäävlig!
Vi har jobbat jättemkt med det, borsta mkt, klappa på magen, och "jobba" bakåt, då hon varit ok runt t.ex. sadelgjordstaden, men det blir känsligare ju längre bak man går. På henne måste man hålla ett litet "tryck" om man ex. lägger handen på magen, den kan inte bara ligga löst på, då tycket hon att det kittlas, obörjar stampa runt och vifta med svansen.

Idag var hon väldigt trevlig, surade lite en ggr när jag borstade under magen. Dock har vi fortfarande lite problem med "duttarna".
Ibörjan gick det inte ens att komma i närheten av dem, men numera går hon med på att man tar på dem, men hon är väl inte precis det bästa hon vet..

Vi har en del o jobba på, men man märker iaf. att det går framåt..
När hon till slut känner sig bekväm vid beröring över hela kroppen ska vi gå vidare, ex. så som Mount Never Rest beskrivit.
Ha tålamod och lycka till :)

Hejsan" Jag läste i en bok om hästpsykologi och vissa problembeteenden att de faktiskt kan ha ont om vi uppfattar att de är "kittliga" och det behöver inte var just på flanken, eller var de nu reagerar som felet sitter (som man skulle ku
nna tro...) tror det ligger nått i det, det stämde för min häst iaf. när det onda var avhjälpt var han inte alls så känslig där längre... (dock lite grann fortfarande, men nu har han alla ben i backen åtminstone) hoppas det kan vara till nån hjälp...

Knapplån!

Jag behöver lite hjälp med denna "lek"!
Min foderponny har haft ont i bogarna, för ungefär två år sedan. Han fick massage och så, och har nu inte ont längre. Problemet är dock det att han vaktar bogarna. Han avskyr verkligen när man tar/borstar eller bara sträcker fram händerna mot bogarna. Han blir då ganska upprörd, och det kan leda till ett litet hugg i armen eller så :crazy: . Jag har börjat nu med detta steg, men när jag kommer till bogarna brukar han efter ett tag gå att röra, men om jag sen går vidare och efter det tillbaka till bogarna blir han jättearg. Någon som vet hur jag ska arbeta med detta? Han är dessutom kittlig i ljumskarna, så där har jag också lite problem.

Tacksam för alla svar! :)

MVH/Smallgot

Har inte läst de andrs svaren, men är hon kittlig tryck prova att trycka hårdare med mer bestämda långa tag, reagerar hon gå tillbaka och klappa dig succesisvt fram.

Tack för ditt svar! :)
Men hur ska jag göra där han helst inte vill att man tar alls? Alltså bogarna. Är det bara att fortsätta tills han accepterar det? Om han då först accepterar det, men efter en stund inte gör det, ska man då bara gå tillbaka och börja om på t.ex. halsen?

Ni får ursäkta mitt virriga inlägg, men jag är väldigt ny på denna fronten!

MVH/Smallgot

Jag kan röra min häst precis över allt med händerna, dock inte med vad som helst men det kommer.
Saker jag får röra henne med över allt är t.ex körpisk, plastkon och en icke-praslig (galon) pressening, och om inte annat en jättebullrig klippmaskin.
Plastpåsar och annat sånt som prasslar funkar inte så bra än men vi övar på det.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 702
Senast: MalanMjöl
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 802
Senast: Svartkatt
·
L
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 346
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar