R8n

Trådstartare
En del av er kanske minns en tråd jag skapade om en grannes katt som vi började mata i somras, då gick den nästan alltid ute dygnet runt. Men nu får han iaf komma in om nätterna. Men om dagarna får han ändå vara ute, frysa och vara hungrig.

Vi började med att släppa in honom i trappen och låta honom vara där så han slipper frysa, det funkade bra. Men sedan började han smita in till oss och fräsa åt våra katter, så här är han portförbjuden.

Är man ute med våran ena katt (har honom i sele) så är han allstid med.
Vi vet att det är fler än bara vi och våran granne som matar katten.

Så idag, när vi kom från källaren så sitter det en lapp på våran anslagstavla;

"Mata inte **** i trappen!

Eller ute.

Han får mat hemma!"

Jaha... då får man väl för tusan se till så att katten kommer in någon gång under dagen och får mat då.

Ägaren tog tydligen in katten runt 18- tiden ikväll och så släppte h*n ut katten nu, 22:30.
Så katten kommer väl antagligen få vara ute inatt, när det desutom ska bli storm:crazy:

Jag behövde få skiva av mig lite.

Sv: ....

Psst - jag såg att Måns nu är på gång att få ett permanent hem !

Mitt ena kattskrälle vill bara vara ute, oavsett väder. Hon kommer in fem minuter i taget och äter sen skall hon ut igen. Inatt fick hon vara tvångsinne. Först satt hon och grät vid dörren, men sen gav hon upp och gjorde som en huskatt ska, la sig i en säng och sov. Hon luktar stall-loft så jag tror att hon har flyttat till stallet (10 meter från huset) så det är väl som det är med den saken.

Ja, jag har sett det :)

Okej, men skulle du kunna förmå dig att åka iväg och ha katten ute i 1 dygn, utan att du vet om den får mat, vatten eller kan få skydd någon stanns?

Det händer nämligen också här..

Psst - jag såg att Måns nu är på gång att få ett permanent hem !

Mitt ena kattskrälle vill bara vara ute, oavsett väder. Hon kommer in fem minuter i taget och äter sen skall hon ut igen. Inatt fick hon vara tvångsinne. Först satt hon och grät vid dörren, men sen gav hon upp och gjorde som en huskatt ska, la sig i en säng och sov. Hon luktar stall-loft så jag tror att hon har flyttat till stallet (10 meter från huset) så det är väl som det är med den saken.

Nästan sådär är min Tekla med. Kommer in och kollar om det finns mat (finns det ingen mat eller serveringend röjer går hon ut igen, antagligen för att kolla om någon av de andra restaurangerna bjuder på redigare meny - grannarna har ladugårdskatter som matas i ladugården..). Eller så kommer hon in, äter, sover lite och ska sen ut. Oavsett väder. Ofta är hon i stallet, där hon dock borde frysa tycker man (kallstall, så lä men inte varmt, och har balat spån och hösilage så inget hö att kura i heller), men hon har något annat 'bra ställe' i byn med, för hon kan ha varit ute i 12 h i snöstorm och komma in snustorr och varm.

MEN, skillnaden mot henne och din katt (antar jag) jmf med Måns är ju att de inte ens funderar på att föröska gå in/ta sig in i någon annans hus, och på samma sätt som grannens katter inte vill komma fram till mig, så håller hon sig undan för grannarna, för det är inte 'hennes människor'

Sen, är TS säker på att 'Måns' inte får mat ute av ägaren? (Inte hängt med i den andra tråden). Min Tekla är ju en kattbulimiker, och kan övertyga vem som helst om att hon aaaaaldrig får mat hemma om de erbjuder något godare än vad som står på menyn hemma :angel:

Katten det gäller heter Tyson. Måns är en anna katt;)

Men när man släpper ut katten på morgonen och kommer nästan aldrig hem förrän efter 6-7 så jag tror nog att katten är hungrig och att han inte får mat av någon förutom grannarna häromkring.

Katten det gäller heter Tyson. Måns är en anna katt;)

Men när man släpper ut katten på morgonen och kommer nästan aldrig hem förrän efter 6-7 så jag tror nog att katten är hungrig och att han inte får mat av någon förutom grannarna häromkring.

Okej, blandade ihop =) Men menade då Tyson, dvs katten du skrev om.

Men hur bor kattägaren, är det lägenhet, eller kan katten ha mat utställd någonstans t ex? Alltså även om den kanske inte räcker/blir uppätna av andra katter/etc så kanske ägaren verkligen tror att katten har och får tillräckligt med mat? Och om den då får mat 'borta' så kommer den inte hem på kvällen som han (kanske) vill?

Går Tekla ut på morgonen så kommer hon ju inte heller in igen förrän till kvällningen om ingen är hemma. Hon kan även när man är hemma gå ut på morgonen och inte synas till förrän på kvällen. Eller omvänt kan hon gå ut på kvällen men inte komma in förrän på morgonen (eller varför inte till lunch nästa dag). Nu bor vi på landet och Tekla är en råttjägare, samt att hon då om hon känner för det kan kolla in menyerna i de andra gårdarna då (även om matte helst skulle se att hon BARA åt det dyra fodret som hennes mage tål, och inget annat, vi är lite oense på just den punkten dock, hon och jag..)

Dvs JAG skulle inte per automatik vara bekymrad om en katt släpps ut på morgonen och tas in på kvällen. Under förutsättning då att den inte stryker runt hungrig och tigger/stjäl mat av andra, försöker smita in till andra etc. Vilket Tyson tydligen gör, och det tyde ju på att han vill in/är hungrig. Men det jag funderar över är om ägaren faktiskt tror att katten HAR ordentligt med mat etc, och har mat över dagen och/eller att katten inte är hungrig/frusen under dagen?

Dvs är den 'elakhet' eller är det okunskap? I det senare fallet brukar diagloger kunna fungera.. (som när jag frågade grannen om de visste vem den magra 'strykarkatten' somd esperat försökte bryta sig in i plåttunnor för att komma åt kattmaten jag hade i stallet till dåvarande stallkatten. Visade sig visst vara grannens misse, som de trodde åt med de andra i ladugården. Men av någon anledning fick han inte det. Så de började låta honom komma in och äta istället, och det tog bara någon vecka så slutade han hänga i stallet, och är idag en trind herre. Det var alltså inte elakhet, utan missförstånd och en dos hemmablindhet helt enkelt, från grannens sida. Sen att jag kan bli KNÄCKT på grannen som har en vit, fluffig perser som det är så himla mkt 'dutt' kring, får bara gå ut i koppel och det är specialmat och ojoj.. Men ladugårdakatterna, där är det en helt annan femma. De har det inte DÅLIGT, men de har det inte BRA alla ggr heller.. Men det är klart de kostade inget, det gjorde nog persern. *elak* Persern är kastrerad, ladugårdskatterna förökar sig, och de ids inte ens avliva ungarna i vettig tid. Min tog ju en 7-veckors kattunge för dem, och grannens kommentar var 'vad bra, då slipper jag en att slå ihjäl, hon får gärna ta de andra med' *ARG*)

Nu kommer jag inte ihåg detaljerna från den andra tråden. Har ni försökt prata med ägaren? Eftersom ni vet vem det är, så känns det som steg ett för att få reda på mer om hur katten har det, och hur ägaren tänkt sig det hela (som Alexandra_W säger kan det ju bli missförstånd också), och för att få till en ändring av situationen.

Ägaren bor på andra våningen, i en lägenhet. Det finns inga ställen där man kan gömma maten utan att alla de 12 katterna som bor i området kommer dit och äter.

Men det verkar iaf ha löst sig. Katten får komma in betydligt mer nu och smiter inte heller in här längre. Kanske hjälpte med att gå upp och ringa på varje gång katten smet in här :idea: ;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
613
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 539
Senast: G-uldlock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama