7 månaders hingst börjar testa

Rotterö

Trådstartare
När man kommer in i boxen på kvällen så är han hungrig.
Man får inte krongla med grimman. I dag sparkade han 3 gånger. Först efter min son som tog av frimman. Då jag sa till honom. Då vände han rumpan mot mig.

Vad skall man göra?? Han bryr sig inte vid höjda tonlägen. Detta har hän två gånger nu.
Mest mot dom andra. Inte mot mig. Jag har sagt åt honom då han gjort fel.

Sv: 7 månaders hingst börjar testa

Rotterö skrev:
När man kommer in i boxen på kvällen så är han hungrig.
Man får inte krongla med grimman. I dag sparkade han 3 gånger. Först efter min son som tog av frimman. Då jag sa till honom. Då vände han rumpan mot mig.

Vad skall man göra?? Han bryr sig inte vid höjda tonlägen. Detta har hän två gånger nu.
Mest mot dom andra. Inte mot mig. Jag har sagt åt honom då han gjort fel.

Min var så där när han kom till mig, han var visserligen 18 månader men åldern spelar ingen roll. Jag löste det genom att se till att min häst inte behövde vara hungrig, han fick mer att äta helt enkelt ute i hagen och till alla andra mål. En sån liten ( inte större heller) ska inte behöva vara hungrig så till den grad att de börjar bråka och eller hota människan vid hantering eller arbete/träning.

Det tog dock mycket lång tid innan han ätit ikapp och slutade *morra*.
MVH

Men jag kan inte ha pelletsen o havren stående i hagen. Men en mamma som inte skall äta för hon har haft korsförlamning.
Hösilage har de i massor. Det vill han inte ha.
Han diar forfarande.

Varför störa hästen när han äter???

Låt honom äta färdigt och ta av grimman sen?

Eller släpp in, ta av grimman och ge kraftfodret efteråt?

Han vet att det nalkas mat. Han skall kunna ta av grimman. Trotts att maten finns där. Det kan dom andra två.
Det tar ju bara någon minut att ta av den. Man stör ju inte när han äter . Man stör när han kommer in, innan han har stuckit ner huvudet i maten. Sedan står han i fred. Något skall vel han kunna lära sig .

Rotterö skrev:
Men jag kan inte ha pelletsen o havren stående i hagen. Men en mamma som inte skall äta för hon har haft korsförlamning.
Hösilage har de i massor. Det vill han inte ha.
Han diar forfarande.

Så du menar att han sju månader gammal livnär sig enbart på di hela dagarna? Står han själv på nätterna? Om han nu inte äter hösilage, hur gör ni då nattetid? Får han hö då? Om han äter hö så ge dem det istället, alternativt ta ut han från mamma dagtid och ge han mat.

Klart han kommer lära sig att va trevlig men begär inte det så länge han måste gå hungrig.

Om du hade läst ordentligt vad jag skrev.
Han har fritt med hösilage med de andra hästarna i hagen.
Han står själv nattetid. Morgon då serveras pellets och havre. Men han är mest intreserad av att mamma skall komma. Då äter han inte upp maten.
Så kommer mamma in till han. de äter hösilage .
Släpps ut i hagen . Där finns hösilage så de klarar sig.
Kväll då går han in till sig.
Han får pellets havre lusernhack mineraler mm Hösilage. Han äter upp det mesta av allt.inte hösilaget riktigt.
Han är rund och go . så det är ingen brist på mat.
Det är bara fix ideer han håller på med. Men jag kan ju putta till honom. Men det är mest mot de andra han bråkar. Jag har ju sagt till honomsedan han född blev.
Han är go igentligen.

Jag hade krånglat med grimman:devil: . Knäppt och knäppt upp , krånglat och hållt på i några minuter varje dag och inte tagit av den förrens han står still. Det är du som skall bestämma när han får äta. Jag hade inte brytt mig så mkt om sparkandet men han får inte vinna något på det.
Jag tycker att stampa i marken, många gånger ger bättre effekt än att ryta åt dom, på hästspråk är det en tydlig varning.
När mitt stoföl fick egen box och skulle ut i hagen med mamma på morgonen var hon lite krånglig men jag släppte henne aldrig innan hon lugnat ner sig och vi hade stått och gosat en stund. Det tog några dagar sen var det lugnt.
Det är du som skall bestämma vad han får och inte och låt inte han flytta runt på dig(eller flytta dig för honom) lyckas han med det är han ju kung.
Lycka till.

Tack
Bra då vet jag.
Han flyttar inte på mig ännu. Men det var min son i går som fick sig 2 sparkar . Det gick inte tillräckligt fort.
Det är bara i detta ögon blick som han är besvärlig. Annars står han lugnt kvar.
En dag för par veckorsedan. Då gick han knappt ut i hagen. Han var en snigel.
Men presis i infarten till hagen då tog han sats och sprang i full fart.
Men jag hade ett sånt bra grepp i grimmskaftet. Så jag sög tag i det ordentligt. Så han for tillbaka.
Han blev så snopen. Han bara stog helt still och kollade. Jag röt i samma sekund.
Ännu är han lugn.
Han börjar testa oss.

Rotterö skrev:
Om du hade läst ordentligt vad jag skrev.

Ja det var ju det jag gjorde.. Du skrev "Hösilage har de i massor. Det vill han inte ha. Han diar forfarande." Det tolkar jag som att han inte äter nåt hösilage alls dagtid utan bara diar...

Du skrev också i början att han var hungrig därav har han blivit som han blivit....Jag tolkade och skrev svaren efter det. Men tydligen så stämmer inget av det jag tolkat utan han är bara bråkig och inget annat.

Om du anser att han ska kunna tas av grimman med mat i krubban, då genomför du det. Men för enkelhetens skull använd ngn annan variant när andra hanterar honom för att inte ngn ska komma till skada eller hästen ska få övertaget. Mitt råd.

aldente igen skrev:
Jag hade krånglat med grimman:devil: . Knäppt och knäppt upp , krånglat och hållt på i några minuter varje dag och inte tagit av den förrens han står still. Det är du som skall bestämma när han får äta. Jag hade inte brytt mig så mkt om sparkandet men han får inte vinna något på det.
Jag tycker att stampa i marken, många gånger ger bättre effekt än att ryta åt dom, på hästspråk är det en tydlig varning.
När mitt stoföl fick egen box och skulle ut i hagen med mamma på morgonen var hon lite krånglig men jag släppte henne aldrig innan hon lugnat ner sig och vi hade stått och gosat en stund. Det tog några dagar sen var det lugnt.
Det är du som skall bestämma vad han får och inte och låt inte han flytta runt på dig(eller flytta dig för honom) lyckas han med det är han ju kung.
Lycka till.

jag hade gjort som denne talare. :bow:

Håller också med denna talare ;) Jag har en ettårig hingst som testar alla som kommer i närheten av honom, man får påminna gång på gång att så här gör du, och så här gör du inte. Tilläggas bör att det är en väldigt kaxig liten rackare som utmanar till o med den ranghögste i hagen... :crazy:

för det första så tycker inte jag att barn ska hålla på med unghästar innan de lärt sig respektera människor ordentligt!!!

Unghingstar gör så där...det måste man "ta bort" direkt! det är därför det är så viktigt att från "dag 1" ha på dom grimma, leda dom in och ut, ta av o ta på grimman allt som oftast!

Jag brukar alltid ta av mina unghästar grimman vid box dörren INNAN de ens fått gå fram till krubban...

Ibland(när ngn varit xtra besvärlig så har jag inte lagt upp foder till den vid ingång, utan "bråkat" färdigt med grimman först, och sedan gett fodret.

Den hjälper inte att gapa, höja rösten,slå mm om man använder det hela tiden-då blir dom ju immuna emot det!

Om det inte funkar att stå still precis vid boxdörren, gå ut igen, börja om och ge dig inte förräns det sitter där!

Jag får säga min son är 15 år och lika lång som jag. Så han är inte liten.

Hingsten springer in i boxen och kastar sig i matskålen.
Jag tar av grimman. Då skall jag gå förbi honom. Det är då han vänder upp rumpan. Då har han ingen grimma på sig.

I går stampade jag i golvet. Han blev lite orolig. Ställde sig längst in i boxen. Lämnade tillomed maten.
Jag skall börja med att stanna honom utanför boxen.
Väl när grimman är av.Då är det kanske svårt att ta på den igen i sådant fall.

Rotterö skrev:
Jag får säga min son är 15 år och lika lång som jag. Så han är inte liten.

:rofl: som det kan bli....:rofl:

jag såg en liten femåring i boxen,med en "galen" unghingst... tur attd et inte var sant....

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 912
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama