7 mån valp som bits

Jennheyy

Trådstartare
Hej!

Jag skulle vilja ha några tips, hoppas nån av er har några! :)

Jag har en Newfoundlandvalp som blir 7 månader alldeles snart.
Han är en fin och lugn hund på alla möjliga vis, kommer bra
överens med andra hundar, har inga sociala problem, blir motionerad
som han ska och har inga fysiska problem.

Men, han bits, morrar, visar tänder och blir riiiiktigt arg när man
korrigerar honom! Och han ger sig INTE!
Och det är ingen valpnafsing utan han biter tag ordentligt!
Man får inte ta i honom i nackskinnet eller halsbandet utan att han blir
förnärmad.. Och han har liksom ingen respekt, han vet precis vad "gå bort"
Betyder men det verkar som att inte bryr sig över huvudtaget!
Han gör precis som han vill! Och blir han korrigerad så verkar han inte ta åt sig
överhuvudtaget utan fortsätter bara som vanligt.
Liksom han "skäms" aldrig!

Har en Berner från förr som jag uppfostrat väldigt bra enligt mig själv, han är lydig och har aldrig bitit eller morrat som valpen har!

Sååå tips?? :)

Sv: 7 mån valp som bits

Ja typ som idag, när han hade hoppat in i bilen och sen vrägde sig ut igen så lyfte jag tillbaka honom och då bet han tag ordentligt och visade tänderna.

Då sa jag "ge dig" och bara puttade på honom och han bara lyfte läppen ännu mer! Som sagt, han ger sig inte!

Och så såna lägen när man måste ta i honom i halsbandet för att leda honom ut/bort när han inte lyssnar. Och när man tar tag i honom lite ordentligt i nackskinnet då får man passa sig, för han liksom försöker vränga sig ur greppet för att bitas! Han har bitit både svärmor och en väninna då de sagt "nej" och lett bort honom då han försökt äta upp andra hundens mat tex.
Nu när jag tänker på det så är det faktiskt inte när jag korrigerar utan när jag tar i honom som han blir så sur. Uppfödaren sa att han är bortskämd, att det är därför han gör så men det hjälpte ju inte mig mycket.
Tycker inte han är bortskämd faktiskt .

Är jag helt ute o cyklar eller gör jag helt fel?
Det är inte så lätt att flytta på en 56 kg hund när han vägrar. Då måste man ta i honom lite, eller putta på!

Ha halsband på honom istället och ta i det. Han kanske tycker att det gör ont när du tar i nackskinnet.

Hur länge har du haft hunden?

Har haft honom sen han var 8 veckor.

Tror inte han får ont då han blir lika ilsken när jag bara tar i halsbandet eller puttar på honom..
Men ska pröva med koppel :)

Hur ska jag får honom att lyssna ?
Har haft flera hannhundar och har inte haft sånahär problem med mina hundar förut.

Oj ja läste fel! Han har alltid halsband på sig så han blir lika ilsken för det :/

Han kanske tycker att du ska ändra ditt tänk kring hunduppfostran och utmana dig själv lite kring inlärningspsykologi? Alla hundar köper inte fysiska korrigeringar utan kräver att man själv tänker till istället för att ta till nävarna.

Ett bra boktips är kontaktkontraktet skrivet av Eva Bodfäldt.

Har verkligen aldrig varit den som "tar till nävarna".
Bernerhannen vi har sen innan har jag aldrig tagit i nacken utan det
har gått att uppfostra honom på andra vis. det räcker med att bara knäppa med fingrarna så vet han vad som han som gäller.
Det är därför jag är lite frustrerad för jag inte får till det med nuffen.
Ingenting biter på honom.

Det är verkligen inte så att jag går och drar honom för jämnan

Det låter som om din hund har starkt zonförsvar, dvs han skyddar sin kropp med mer eller mindre stor portion aggressivitet. Denna känsla ökar med ökad osäkerhet på om du tänker göra honom illa, och när han känner sig trängd. Antingen får du skrämma honom så han aldrig vågar visa hur obehagligt han tycker att det är att du tar i honom (dålig idé, kräver ganska mycket våld), eller så får du försöka bli vän med din hund och LÄRA honom vad olika kommandon betyder. Och se till så att han är MOTIVERAD att utföra inlärda kommandoord.

Jag håller med, gå inte i kamp med hunden det blir bara pannkaka.

Till TS: Ta dig en funderare på vad du kan göra istället för att få det beteende du önskar, helt utan prestige från din sida. Hundar tänker inte "nu vann jag - ett noll till mig" Utan det är mer stimuli - respons.

Tex med bilsituationen, hur säkrar du till nästa gång att han inte hoppar ut?
Om han ändå gör det, hur får du tillbaka honom utan att ta i honom? Helt prestigelöst.

blir riiiiktigt arg när man korrigerar honom! ... Man får inte ta i honom i nackskinnet eller halsbandet utan att han blir
förnärmad..
Så bra, då har han lärt dig det. Då har du förstått att de där metoderna fungerar inte. Det finns mycket bättre vägar att gå.
han vet precis vad "gå bort" betyder
Hur vet du det?

Hur tycker du er relation ser ut? Tycker han om dig? Tycker du om honom? Det är det som är grunden till att få en väluppfostrad hund. Krama, kela, lek, skratta och ha roligt ihop.

Han ska inte göra som du befaller för annars får han obehag - han ska göra det du ber honom om, för att det är roligt; matte blir jätteglad när man gör rätt och man får beröm, godis, klapp, lek och bus.

Först får du lära honom något. Sen får du underhålla det och se till att han kommer ihåg det. Ibland går han igenom en utvecklingsfas och har tankarna på andra håll och kork i öronen - då får man ha tålamod. Ibland får man ta ett steg tillbaka och lära om.

Bilen: Lär honom vad "stanna" betyder på ett positivt sätt. Sätt honom på köksgolvet, säg stanna, beröm och ge godis. Är man stilla får man godis och matte blir jätteglad. I början räcker det med en sekund, sen ju bättre det går så kan du vänta lite längre. Använd sen "stanna" direkt när han hoppat in i bilen och ge godis. Använd det direkt när du öppnar luckan och ge godis. Träna, träna, träna. I bilen, vid dörrar, ute, inne etc. Hoppar han ur bilen så be honom hoppa in igen, säg stanna etc. Tålamod.

Var glad för den lille busvalp du har, se honom för den lille kille han är. Ha tålamod, var lite överseende och sluta med allt vad fysiska korrigeringar heter. Blir det fel så är det du som har misslyckats med inlärningen. Gör om.

Fast det räcker ju med att du drar i han en gång för att du ska sabba er relation. Det du får göra är att utmana dig själv och fundera på hur du med hjälp av inlärning och inte bestraffning ska få honom att förstå vad du vill.

Du måste LÄRA honom att inte gå ur bilen (för att ta ett exempel). Ett bra sätt att träna detta kan vara att säga "vänta" när du öppnar bagagelucka/buren, och öppna den ca 10 cm, slänga in några godisar och belöna och sedan öppna helt och säga "varsågod" och ge honom tillåtelse att hoppa ur, och sedan göra detta med upprepad svårighetsgrad för att få honom att verkligen förstå vad du vill att han ska göra. Du får honom inte att förstå genom att slänga in han i bilen igen, du får honom bara att bli än mer osäker på vad du vill att han ska göra. Om hans frustration och osäkerhet gentemot dig ökar så kommer han inte sluta bita dig.

Det låter som om din hund har starkt zonförsvar, dvs han skyddar sin kropp med mer eller mindre stor portion aggressivitet. Denna känsla ökar med ökad osäkerhet på om du tänker göra honom illa, och när han känner sig trängd. Antingen får du skrämma honom så han aldrig vågar visa hur obehagligt han tycker att det är att du tar i honom (dålig idé, kräver ganska mycket våld), eller så får du försöka bli vän med din hund och LÄRA honom vad olika kommandon betyder. Och se till så att han är MOTIVERAD att utföra inlärda kommandoord.

Instämmer, låter mycket som min hund.

TS
Några tips, flytta inte på hunden fysiskt själv, se till att det är han som flyttar sig för egen maskin. Motivera och belöna istället för att korrigera. Min hund kan jag utnyttja zonförsvaret på genom att valla honom om jag vill han ska röra på sig, han är dock vallhund så det är inte alls säkert det funkar på din.
Förebygg! Ligg steget före så du inte hamnar i en sits där du är trängd. En stor njuffe som inte lyder, tränger sig i en bil kommer oundvikligen att känna sig trängd och gå i försvar om du då försöker flytta honom fysiskt. Finns ingen TILLIT kommer han inte vilja släppa dig nära heller. Min hund litar på mig så jag kan, om jag gör det på rätt sätt, sträcka mig fram även när han känner sig trängd och då leda ut honom med ett finger på halsbandet. Få andra kan dock göra så.... Tyvärr!

Hur funkar kloklippningen och hur gjorde du för att få det att fungera?

Tack för alla bra svar!
Och ni anar inte hur dåligt samvete jag får nu, känner mig som världens sämsta hundägare! Och jag älskar den hunden över allt annat så jag vill verkligen att vi ska få det att funka!

Vi jobbar med mycket godis och det funkar jättebra! Vi har gått valpkurs och grundkurs. Han kan alla världens tricks utan att det tagit nån tid att lära honom det. Klorna klipper jag utan problem, han lägger sig, ibland lägger han sig tillochmed på rygg, nästan som att han slappnar av till max! Jag började med att ta i tassarna och öste på med ros och godis oså tog jag bara en klo i taget och det har funkat super! Öronrens är heller inga problem, inte borstning,tandborstning, eller klippa pälsen under tassarna osv.
Han hade en period då han skällde så fort han inte hade nåt att göra och det var heller inga problem att träna bort. Var bara tyst och godis efteråt.
Och han går aldrig i koppel utan är alltid lös och gör alltså inga dumheter förutom att jag inte får flyttat på honom/ får till att honom att gå bort!

Vi har precis flyttat till hus och båda hundarna och vi har varit mycket hos svärföräldrarna men vi får se detta som en ny start för Moses!
Jag har ju klarat av allting annat så det känns lite löjligt att jag inte får till detta...

Du far nog till det!:D

Min rottis valp fick hysteriska anfall nar jag holl i henne nar hon var mindre. HELT hysteriska. Hon spottade, fraste och tanderna gick som hacksaxar efter mina hander. Jag forsokte folja radet att halla i tills hon slappnade av, (passivitets traning) problemet var bara att hon slappnade av snabbt, men sa fort mina hander borjade slappa attakerade hon ... sa jag holl henne i 45 minuter medan hon lag avslappnat pa marken och jag satt lugnt bredvid men hon hade inte slappnat av alls, hon var fortfarande i villt attack 'mode'. (jag har fortfarande ett arr efter den attacken) :cautious:

SA ... jag gick hem och tankte. Varje gang hon fick en "bit attack" sa stoppade jag in henne i buren (vi reser runt i Kanada sa den ar alltid nara:p) eller i en komposthage och vande ryggen till. Jag ignorerade henne tills hon sag ut som om hon borjade tanka pa annat da jag slappte ut henne direkt igen. Det tog tva eller tre ganger innan 'hysteri attackerna' (hon lat nastan som en riktigt elak katt) helt forsvann. Hon ar fortfarande "mouthy" och vill garna ha hander (och allt annat ocksa) i munnen, men hon har inte bitit till sedan dess. Da all lek och samvaro stannar sa fort hon lagger tanderna mot mina hander blir det battre ganska snabbt, men hon glommer sig ibland fortfarande vid nyss blivna 7 manader.

Och han går aldrig i koppel utan är alltid lös och gör alltså inga dumheter förutom att jag inte får flyttat på honom/ får till att honom att gå bort!

Är han inte van vid att gå i koppel så kanske "attackerna" beror på att han inte förstår vad han ska göra i kombination med "zonförsvar". Träna honom på att du leder honom i koppel/halsband. Dvs. när han följer med så blir det belöning. I början kanske så fort du nuddar halsbandet. Gör det till något positivt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 431
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka