6 mån-föl med mjölk i juvret!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Qvicka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 265

Qvicka

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av detta??
Mitt stoföl, född i april, har lite mjölk i ena spenen... Det började i augusti ungefär då jag upptäckte att ena spenen svällt upp litegrann, men det var så lite att jag inte brydde mig om det (kunde ju bero på insektsbett t.ex.). En månad senare såg allt likadant ut, det verkade inte bli varken mer eller mindre... Men när veterinären var ut för en månad sen för att vaccinera henne så fick hon kika på juvret och då drog hon ur ett par droppar mjölk (jag hade inte gjort det tidigare, inte försökt heller). Hon tyckte det var lite konstigt men sa att vi avvaktar och håller koll bara.
Nu har det gått en månad sen dess och jag tycker spenen har växt till ytterligare. Det känns att den är fylld med vätska, men på veterinärens inrådan så mjölkar jag inte ur nåt utan låter det bara vara.

Kan man inte göra nåt?
Men om juvret fortsätter att växa (bara ena halvan som sagt och det är liksom bara spenen som är fylld känns det som), kan det bli komplikationer?
Någon som vet vad det här kan bero på, en så liten tjej ska väl inte producera mjölk?
Eftersom det här är ett framtida avelssto är jag rädd att något händer som "förstör" hennes juver..

*orolig mamma*

Sv: 6 mån-föl med mjölk i juvret!

Det är enligt min veterinär ganska vanligt förekommande har "häxmjölk" i en spene, en av mina född -06 hade också så, tänkte samma som dig först att det var ett insektsbett, har dock aldrig provat om det kom ut någon mjölk. Frågade min vet och hon kikade på det och sa att det inte var något att bry sig om alls, enligt vet beror det på att det blir något hormonknas dyker tydligen ofta upp första gången i samband med att mamman brunstar och väl då på något vis för över hormoner via mjölken till fölis.
Min vet hade själv haft det på flera föl och såg det väldigt ofta när hon jobbade och som hon sa det enda man får leva med är att den spenen fortsätter att vara större än den andra fram tills stoet har fått ett föl och därmed tänjer ut den andra spenen också.

Mitt stoföl som föddes -05 hade redan vid födelsen s.k "Häxmjölk" i juvret (se Gylles inlägg) Hon hade ett stort sprängfullt juver med vit mjölk. Lika mycket i båda juverdelarna. Denna kvarstod länge och försvann inte förränn hon slutade dia. Juvret ser nu helt normalt ut och av den tidiga mjölkproduktionen syns inga spår.....

KL

Människobarn:

Nyfödda barn (både flickor och pojkar) kan få svullna bröst fyllda med häxmjölk.

Häxmjölk
Barnet, både flickor och pojkar, kan bli lite svullen kring brösten och till och med få lite mjölk, s k "häxmjölk". Det beror på hormoner som gått över från mamman och försvinner inom några dagar.

KL
Häxmjölk
Barnet, både flickor och pojkar, kan bli lite svullen kring brösten och till och med få lite mjölk, s k "häxmjölk". Det beror på hormoner som gått över från mamman och försvinner inom några dagar.

Visserligen gällde detta människor, men det har ju inte alls försvunnit inom några dagar. Inte heller försvann det när jag delade dem åt för det gjorde jag för en månad sen, när fölet var 6 mån (pga flytt), det är ju snarare så att det växt sen dess..

Men ni andra säger också att det är tämligen vanligt och ofarligt och att det inte är så mycket att bry sig om.
Så då kan jag sluta oroa mig? :)

Tja, mitt inlägg var ju mest för att visa att det förekommer inom flera olika djurarter.

Liknande trådar

Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 096
Senast: cello
·
Hundhälsa Jag har för ca en månad sen tagit över en liten dvärg pinscher tjej. Hon fyller tio i Oktober. Hon har ett väldigt konstigt beteende när...
2
Svar
23
· Visningar
5 687
Senast: Kakis
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 962
Ekonomi & Juridik Mitt ena sto förlorade sitt föl för en månad sen. Vi mjölkade ur och hade koll på juvret men märkte att ena delen var lite sämre. En dag...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 949
Senast: Narcissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka